Petruska

Trådstartare
Aldrig är väl trädgården så vacker, odlingsåret så lovande och skördarna så rika som strax innan det hela sätter igång på allvar.

Så nu tänker jag på rabarber. Vid mitt sommarhus finns sedan före min tid rejäla, grova, rikgivande rabarber med lång skördetid. Förutom dessa goda egenskaper, saknar dessa rabarber varje uns av charm! De är helt gröna och de har en helt intetsägande rabarbersmak, ungefär som de man under säsong kan köpa i vilken livsmedelsaffär som helst. En typisk industrisort, om ni frågar mig.

Hos mina föräldrar finns underbara, röda, smala, ömkliga rabarber som ger liten skörd en kortare tid och är underbart syrliga. Typiskt inte en industrisort, om ni frågar mig.

Men! Idag har jag fått rabarbersylt till frukosten på ett kafé, och den sylten var absolut gjord på ungefär likadana rabarber som mina föräldrars. Det var himmelskt gott! Och eftersom jag antar att kaféägaren inte själv har odlat sina rabarber, så tyder ju denna sylt på att det faktiskt finns goda, syrliga rabarber i kommersiell odling! Det betyder att de bör gå att köpa så att man kan odla dem själv!

Så nu undrar jag: var kan man hitta roliga rabarbersorter att odla, och inte minst, hur bär man sig åt? Att odla från frö känns minst sagt som ett långsiktigt projekt, eller har jag fel?
 
Rabarber från frö kräver ansträngning ;) men de är väldigt temperamentsfulla, det är inte säkert att de gror alls.

Jag har köpt röda rabarber på plantskola, inga problem (undvik Elmsblitz, jag tyckte den hade svag smak). De är lättskötta men kräver mycket näring. Jag myllar ner bränd gödsel varje år och strör ut vedaska där lite då och då. Det är också bra att lägga dit gräsklipp för extra gödning.

När man planterar dem ska man mylla ner gödsel/kompost i gropen och bygga upp jorden som en liten kulle så de kommer upp en bit. De trivs bäst i halvskugga. Första åren ska man vara försiktig med att skörda men sedan är det bara att köra på.
 
Rabarber från frö kräver ansträngning ;) men de är väldigt temperamentsfulla, det är inte säkert att de gror alls.

Jag har köpt röda rabarber på plantskola, inga problem (undvik Elmsblitz, jag tyckte den hade svag smak). De är lättskötta men kräver mycket näring. Jag myllar ner bränd gödsel varje år och strör ut vedaska där lite då och då. Det är också bra att lägga dit gräsklipp för extra gödning.

När man planterar dem ska man mylla ner gödsel/kompost i gropen och bygga upp jorden som en liten kulle så de kommer upp en bit. De trivs bäst i halvskugga. Första åren ska man vara försiktig med att skörda men sedan är det bara att köra på.
Har du hittat goda sorter på plantskola? Jag tar hellre en godare sort med lite skörd än en mindre god sort (som den jag har) som ger stor skörd.

Nu har flera rekommenderat mig just Elmsblitz, men den beskrivs som "svag smak" på olika sidor, så det låter ju trist.

Jag brukar ge rabarber hästgödsel och det brukar gå bra. (Jag har mycket god tillgång till just hästgödsel. :) Både min pappa och några kompisar brukar få det i present av mig! )

Man "myllar" inte ner någonting i min kompakta lera, jag lägger hästskiten ovanpå, bara.
 
Jag har en Canadian Red som jag tycker är god. Givetvis köpte jag en Elmsblitz också :meh: men det går ju att blanda upp när man gör marmelad (vilket är nästan det enda jag gör med min rabarber, jag är beroende av den marmeladen). Jag har en gammal grönrabarber också som har stått här sedan stenåldern.

Jag är sugen på att prova Rosenhagen, den ska tydligen vara god.
 
Dt finsn tydligen hur många sorters rabarber som helst.... Julita har et femtiotal http://www.nordiskamuseet.se/artiklar/rabarber-och-socker-hanger-ihop

@Petruska Varför inte dela den som dina föräldrar har? Skär bort en liten del av roten och plantera hos dig? Den blir stor och präktig med gödsel och vatten.
Min pappa är lika känslig för den plantan som plantan ser ut att vara, det är mest därför. :) Men du tror att även det egentligen är mer rejäla rabarber, om än goda, än vad de under gällande skötselregim ser ut att vara?

Tack för länken!
 
Min pappa är lika känslig för den plantan som plantan ser ut att vara, det är mest därför. :) Men du tror att även det egentligen är mer rejäla rabarber, om än goda, än vad de under gällande skötselregim ser ut att vara?

Tack för länken!
Vet.inte, mer än att de rabarberplantor jag träffat alla har blivit stora och frodiga med omvårdnad.
Det gillar hästbajs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp