Sv: Rabarber

Rabarber vill framför allt ha massor av gödsel! Det går i princip inte att ge för mycket. Köp minst en säck kogödsel och häll alltihop i planteringsgropen! Annars verkar rabarbern klara sig rätt bra i allt från sol till rätt skuggigt. Inga höga krav på livet utom en skvätt vatten om det torkar länge. Skär bort blomstänglarna som kommer så får du fler stjälkar istället.

Jag ska också bli med rabarber i köksträdgården! Så jag smygläste din tråd. :D För min del blir det nog Elmblitz, med mindre garvsyra.

Instämmer med Dorro: massor av gödsel! Sedan bör man tänka igenom noga var man planterar rabarbern...för när den väl rotat sig på en plats är den inte lätt att bli av med ifall man skulle ångra sig!

rabarber gillar sol och gödsel samt vatten...
ett tips är att ha flera plantor så när man plockar tar man lite från varje så håller de sig bättre.
enklast är att splittra plantorna på våren.

lånar knapp lite..

Vilken årstid ska man plantera rabarber?

Vad ska rabarber ha för jord, läge och skötsel för att trivas?

Sten- och matjordsblandad mindre sluttning, till hälften inbyggda i grannens förråd, stundvis solsken under dagen och en snabb bortrensning av förra årets nedvissnade blad varje vår verkar funka utmärkt.

Vågar inte tänka på hur mycket rabarber vi skulle ha om de sköttes enligt boken...:o

Frågan är väl snarare om man kan misssköta rabarber?;) Rabarber växer väl bättre än maskrosor:angel:

Har en stackars rabarberplanta som INTE vill ta sig. Delade därför av en bit från en väldigt livskraftig planta hos en kompis i fjol och den vill inte heller ta sig. Nu tog jag bägge två och grävde ner på ett nytt ställe med "ny" jord och massa hästskit. Får se om det går nu då. Kan nog varit gödsel som fattades. Har alltid trott att rabarber klarar sig på ingenting så jag har aldrig gödslat dem. Håll tummarna nu! Jag vill ha rabarberpaj:d

Frågan är väl snarare om man kan misssköta rabarber?;) Rabarber växer väl bättre än maskrosor:angel:

Precis vad jag skulle svara :D Det går inte att misslyckas med rabarber.

Jag har flyttat mina minst tio gånger, aldrig brytt mig om jorden eller plats och de växer fortare/mer än ogräset. :cool:

Mina rabarber växer i hästhagen och långa stänglar används som klipåle av magar :crazy:. Flyttade den för två år sedan och bara ploppade ner där jag tyckte och den växer å växer, jag skulle bli smällfet om jag gjorde paj på allt :angel:. I häst hagen fortsätter rabarbern (som jag trodde jag tog bort) att växa :confused:

kl

Kan man köpa rabarber som planta och när ska man isåfall göra det?
Har alltid velat ha egna rabarber men det har aldrig blivit av men i år så SKA jag lägga åtminstone liiiiite tid på trdgården.

De flesta ställen säljer rabarberplantor nu. Jag ska själv köpa ett par Elmblitz idag. Ville ha en sort med lite mindre garvsyra. :)

Klen och klen, jag föredrar nog de lite klenare, mildare stjälkarna i så fall. Tycker de kraftiga stjälkarna (tex Victoria) så snabbt blir hårda och träiga. Och all garvsyra fördärvar ju hela upplevelsen. Ryser bara vid tanken på att bita i en. :p

Då ska jag passera Plantagen idag och se vad de har!

Jag har inte hunnit med det ännu, fick ändra planerna. Ska till Blomsterlandet idag istället. Nu funderar jag på om jag ska köpa en eller två plantor.

Hur blev det för dig? Har du köpt någon planta ännu? Vad blev det i så fall?

Jag hann tyvärr inte in, var utanför men vackert vårväder och löningsfredag var ingen bra kombinatin när man hade lite bråttom. Åker dock förbi imorgon också och ska se om det är lite lugnare då!

själv så splittade jag en planta idag och sådde den på mitt nya rabarerställe.
skall göra små lådor över dem med nät så inte hönsen äter upp dem...innan de är tillräckligt stora.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min rabarber vaxer fortfarande, men det kommer inte manga nya blad och nu ar bladen jattelika och stjalkarna borjar bli tunna. Ar det...
Svar
11
· Visningar
648
Senast: hastflicka
·
Mat Fick ett gäng rabarberstjälkar av min kollega, så nu undrar jag vilken den godaste kakan eller pajen innehållande rabarber är? Vill baka...
Svar
16
· Visningar
844
Senast: Viva
·
Trädgård & Växter Är på jakt efter förvaring till trädgården. Gräsklippare, verktyg, redskap, krukor, allt som hamnar i växthuset "så länge". Är såna...
Svar
4
· Visningar
249
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Vad har ni för bärbuskar och annat ätbart i er trädgård? :) Tänkte köpa in lite nytt och behöver inspiration:) Jag tycker nog om allt... 2 3
Svar
49
· Visningar
1 123
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka