Sv: råd ang i min mening ouppfostrad häst
När min häst inte ville kliva av stallplanenn band jag helt sonika upp henne utanför stallet, på en grymt tråkig plats, lättade inte ens på sadelgjorden (hade grimman utanpå tränset). Där fick hon stå tio minuter och fundera. Testade sedan igen , nehepp, ja, då fick hon stå tio minuter till.
Jag hade ett spö som förstärkning (!, jag slog INTE!), som jag lade till, mest då hon försökte resa sig.
Det tog typ två timmar, + lite bråk på stallplanen då både hon och jag började tröttna.
FÖR hon försökte, men hon visste samtidigt att hon skulle få komma tillbaka till det tråkiga stället.
Efter tio min utav "bråk" gick hon, då red jag en runda på 5 min. Som gick liksom runt, så att man inte behövde vända tillbaka efter ett tag. (Jag lät henne vända tillbaka själv till stallet,(när vi var på stallplanen) så hon fick bestämma, men det blev inte riktigt som hon tänkt sig.)
Detta kanske inte funkar på alla hästar, men vårt sto är så pass smart och tufft att det inte skulle ha funkat att bara "piskat skiten av stallplanen", hon fick stå på det tråkiga stället, utan mat, utan kompisar, inte ens en lättad sadelgjord, inte riktigt som hon hade tänkt sig.
Efter ett par veckor kunde jag rida ut själv, utan spö.
Återigen, denna metod kanske inte funkar på alla hästar.Men det funkade för oss.
Tycker också att det låter som att hästen inte riktigt litar på dig, ta dej tid att lära känna hästen i hagen, bygg upp en relation mellan dig och hästen. Om det är en häst du bara rider någongång i veckan, så kan du väl prata med ägaren och fråga hur H*n gör?