Råd för tillpassning av sadel

Xazo

Trådstartare
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med några enkla tips för tillpassning av en engelsk sadel.
Första grejen med en Westen är ju att rida i den med ett vitt lakan under för att se att den ligger jämt med hela sadeln. Funkar det med en engelsk oxå?
Andra tips mottages tacksamt!
Tack på förhand!

Sv: Råd för tillpassning av sadel

men hur ska det se ut om sadeln klämmer? ska det vara mer stöv där då? men med ett vitt lakan ser man väl tex inte om sadeln är för lång?

såhär kollar jag om jag kollar sadlar (obs jag kan ej mkt om sadlar utan detta är bara var jag läst och lite så, när jag köper ny sadel till min häst tar jag ut nån som kan), men det har hänt att personer frågar mig o så kollar jag som sagt på detta:

-Sadeln ska ligga 2-3 fingrar bakom bogbladet, men inte längre bak än sista revbenet.
-Sadeln ska inte ligga i bakvikt/fram vikt. Gör den det kan det betyda att sadeln är för trång, men det kan även betyda att ryggen o sadeln inte passar ihop.
-man ska kunna dra handen mellan vulstret och hästens kropp utan att behöva pressa ner handen.

Nån som har något att tillägga eller nåt som nite stämmer så säg gärna till!

Viktigast av allt (med bomsadel) tycker jag: sadeln ska ligga till med jämt tryck längs hela bossan, hela vägen. Den får inte ligga i brygga, d v s fram och bak och därmed släppa på mitten (för rak bom). Eller bara ligga till på mitten och lyfta bak och/eller fram (för svängd bom).

hur ser du det lixom? alltså att sadeln är för rak eller för svängd?

Det skrev hon ju ;)

En sadel med för svängd bom glappar bak och/eller fram. En sadel med för rak bom ligger inte an på "mitten". Tydligen kan även en sadel med öfr rak bom glappa bak, men det är inget jag har förstått mig på än :P

just ja tänkte inte på dt:P men hur mkt ska dom glappa för att dom ska vara för svängda? heh.. ja kanske är trög, ja fattar om sadeln är för svängd.. men hur ser man lixom att sadeln inte ligger an på mitten om sadeln är för rak? hehe

Längden på sadeln kollar man genom att känna efter, utan lakan.
Är sadeln för trång kan det visa sig genom att sadeln glider fram eller (om hästen är svettig) att det blir torra fläckar.

Men dessa saker kollar man på marken. Därför ska man ha med en utprovare, de springer också med och känner om sadeln klämmer/nyps nånstans.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka