Råd inför intervju imorgon

_FiA_

Trådstartare
Jag ska få komma på en arbetsintervju imorgon (första intervjun på 10 år typ) och jag är sjukt nervös. Främst för att jag inte vet hur skall lägga fram ett par grejer..

Jag har varit sjukskriven halvtid och arbetat halvtid tidigare, nu skulle jag gärna villja försöka gå upp i arbetstid till 75%, hur lägger man fram detta till en arbetsgivare. Jag behöver ju söka vilande ersättning från FK för att testa på att arbeta mer än jag gjort tidigare. Om jag säger att jag måste få godkänt av FK innan jag kommer kunna börja arbetet så kommer jag ju garanterat få frågan typ "Jaha, har du aktivitetsersättning, varför då?" Och då är frågan hur ärlig är man i detta läge? Jag är sjukskriven för ångest. Och om jag ser ur en arbetsgivares perspektiv så skulle jag ju dra mig för att anställa någon som varit halvt sjukskriven men vill "testa" att arbeta mer.

Eller är detta inte något jag ens tar upp på intervjun?
Hur ärlig skall man vara och hur lägger man fram det på bästa sätt?

Är det något FK måste godkänna, det är inte bara att du anmäler att du vill lägga delen vilande då?
vad jag kan läsa mig till så måste man lämna in ansökningspapper till FK, men det står ingenting om hur lång tid det tar för handläggning :/

Ett sätt att göra arbetsgivaren mer benägen att låta dig testa, är om det finns någon form av arbetsträningsmöjlighet alt. praktik.D v s begränsad ekonomisk risk för arbetsgivaren.

Ja jag tänker också att det vore bra att i så fall få arbetsträna de extra 25% i början. Funkar det sen kan du gå upp i arbetstid "på riktigt".

Ett sätt att göra arbetsgivaren mer benägen att låta dig testa, är om det finns någon form av arbetsträningsmöjlighet alt. praktik.D v s begränsad ekonomisk risk för arbetsgivaren.
Jag har funderat lite nu och jag tror inte ens jag ska nämna något om min sjukskrivining om det inte är så att frågan kommer upp. Får jag jobbet så löser jag det med FK och vilande ersättningen och skickar in papper.

Ja jag tänker också att det vore bra att i så fall få arbetsträna de extra 25% i början. Funkar det sen kan du gå upp i arbetstid "på riktigt".
Ja egentligen är väl arbetsträning i början det som är mest rätt, men jag känner bara att jag orkar inte vara arbetslös mer nu och att dom skulle välja mig till skillnad från alla andra sökandes när jag säger att jag måste arbetsträna, känns ju orimligt. =(

Ja egentligen är väl arbetsträning i början det som är mest rätt, men jag känner bara att jag orkar inte vara arbetslös mer nu och att dom skulle välja mig till skillnad från alla andra sökandes när jag säger att jag måste arbetsträna, känns ju orimligt. =(
Fast om du inte säger något och de får reda på det i ett senare skede så skulle då jag som AG undra varför du inte sagt något och känna mig mer skeptisk till dig än om du berättat. Jag tror på ärlighet. Om du skickat ett CV så borde de se att du inte har en obruten linje av arbete bakom dig och då undra vad du gjort. Märkligt att inte kommentera. Men jag vet ju inte vilken typ av jobb du söker, jag tror att min arbetsgivare varit mer positiv om du berättat själv.

Är tjänsten på 50 eller 75%?

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 652
Senast: BernT
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 965
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 063
Senast: mumin
·
Kropp & Själ Hjälp! Jag blir galen och kommer snart att tappa fotfästet. Jag var sjukskriven från mitt jobb i ca 1,5 månad innan jag började jobba... 2
Svar
27
· Visningar
3 209
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka