Bukefalos 28 år!

Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Qosack

Trådstartare
Har en känslig ponnytant med halvtaskig hovkvaliteé. Med hjälp av bra foderstat och hovvård lyckas jag hålla det i schack. Varje vinter får jag ångest. Egentligen går hon bättre med sulor (helsulor, såna ringar är inte att tänka på då ryker skorna) då hon är ömfotad pga tunna sulor. Men kombinationen lera i hagen samt helsulor funkar inte. Så det är alltid en balansgång när man ska sula på och av för annars kommer hovbölderna som ett brev på posten.
Förra året var jag för sen att sula på. Hon fick sulläderinflamation av det frusna knöglet i hagen (och den hagen var inte speciellt knölig).

I år föreslår hovis flytsula. Har ingen erfarenhet av det. Vad tror ni, kan det vara värt att testa på tanten? Finns det olika typer av flytsulor?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Har haft flytsulor på vårt känsliga plattfotade fullblod nu i några vintrar och det är det bästa som dom hittat på:laugh:. Det är ju som ett armeringsnät som dom sömmar fast mellan hov å sko, sen fyller hovis med Equiepak (hur stavar man?). Funkar så bra, bygger ju inte upp heller så att det blir större risk för tappskor utan det är ju bara nätet emellan. Känns som studsbolls material. Kostar massor men det är det värt, inga hovar ingen häst så sant så sant. Har provat alla möjliga sulor på vår häst, läder, hårdplast, mjukplast, snowgrip men bäst har flytsulorna vart.
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Tack för svar!:)

Hur ser hoven och strålen ut när man tar bort det? Kan dom bara användas under en skoperiod?
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Strunta i hur stråle o sula ser ut. Det sker ingen nötning o ger överflödigt dött horn o då verkar hovis bort det var gång ... bara.

som våra egna fötter då vi inte går barfota.
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Equiepak är visst nåt sånt som är bra för hovarna, vi har på hela vinterperioden, har aldrig haft nåt problem med vareken strålar eller sulor.
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Tack båda för svar!

Ska helt klart testa. Men sulorna går bara att använda en skoperiod va, man får göra ny varje gång? Vad kostar det per hov?
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Det är ju tjärbaserat o håller hoven lagom torr då hästar svettas i sulan.
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

På vår häst har sulor bytts varje gång man skor om vare sig det är flytsulor eller andra sulor. Flytsulor = ca 1000:- dyrare per skoning (Eguiepak är dyrt), andra sulor ca 100:- dyrare per skoning.
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Min hovis sätter en sula och sen sprutar hon in silikon och det fungerar jättebra på min känsliga dam!! =)
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Så gjorde en annan hovis på våran också för några år sen, funkade bra men flytsulor funkar ännu bättre:)
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Min hovis sätter en sula och sen sprutar hon in silikon och det fungerar jättebra på min känsliga dam!! =)

Men visst hade din andra problem med hovarna? Som formen. har för mig att den hade en brytning på tåväggen a la fång. Kan ha dåligt minne....:angel:
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Men visst hade din andra problem med hovarna? Som formen. har för mig att den hade en brytning på tåväggen a la fång. Kan ha dåligt minne....:angel:

Jag förstår inte vad ditt dåliga minne har med denna tråd att göra, ännu mindre vad hennes andra häst har i denna tråd att göra.

Däremot förstår jag att du verkar fortfarande verkar ha tvångstankar om fångest.

Dags att lägga ner nu damen!!
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Jag förstår inte vad ditt dåliga minne har med denna tråd att göra, ännu mindre vad hennes andra häst har i denna tråd att göra.

Däremot förstår jag att du verkar fortfarande verkar ha tvångstankar om fångest.

Dags att lägga ner nu damen!!
Du är så rolig:rofl:
Andra problem- inte din andra ....häst.

Inte heller säger man tvångstankar om en företéelse som redan involverar extra försiktighet. Om en sjukdom- ja. fångest är just en beskrivning av den ökade medvetenheten om sjukdomen. Man får sådant av egna erfarenheter om man inte bara är blasé.
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

vad spelar det för roll vad hon har för problem?? hon har tunna sulor och för att hjälpa henne lägger vi sula och silikon... Ser inget problem med det! :cool:
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Ja det förstår jag att det är säkert mycket bättre fast det kostar ju mer så det är kanske ett billigare alternativ kan man säga :laugh:
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

KL

Flytsulor är GULD värt!
Mitt gamla (nåja, förra) fullblod hade massor med problem med fötterna och konstiga hältor som följd därav. Med flytsulor blev han problemfri. Helt. Efter två år med flytsulor hade hovarna vilat färdigt och vi behövde de inte mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Ja man ska kanske prata med Hovis och se vad hon tycker!
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Har prövat flytsulor vid ett tillfälle, fungerade sådär.

Däremot så använde jag Equipac utan armeringsnätet, dvs efter skoning så fylls hoven upp med Equipac och det fungerade superbra. Equipacen fungerar alltså som en sula.

Om jag kommer ihåg rätt så är det olika Equipac man använder vid flytsula respektive bara fylla upp.
 
Sv: Råd om sulor till känslig häst (flytsulor)

Hur funkar det? Om man bara har Equiepak direkt i hoven, hur sitter det fast? Hur får man loss det när man vill ha bort det? Sätter man först dir Equiepaken sen spikar på skon?
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp