Råd om val av hingst.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Roten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 050

Roten

Trådstartare
Jag har ett sto efter Mintage** - Flamingo - Sombrero - welshponny..
163 cm, ngt lågställd, men är ändå en rätt trevlig modell.
Något inåt tåad, i övrigt korrekt.
Vägvinnande skritt, kort, markbunden trav, reglerbar galopp.
Tävlad 110 hoppning och lätt fälttävlan, sen avsluatdes tävlingskarriären abrupt av en skada i hagen.
Ridmässigt är hon en häst som har passat mig väldigt bra.
Avkomman ska jag behålla själv och mina ambitioner är att rida 120-130 hoppning och *-** fälttävlan-
Jag har tänkt mig en svenskhingst och mina egna tankar och funderingar är Rambo, Impuls, och Chess.
Kom gärna med förslag och motivering!

Sv: Råd om val av hingst.

Jag ska betäcka mitt sto med Cortus 920 i år. Min första betäckning! :D

Varför jag valde honom är dels för att han inte är så superextremt dyr, dels för att han är ögongodis så det stänker om det, har enormt bra meriter, lämnar jättebra avkommor och dels för att min ridlärare tipsade om honom. Har även en kompis med en avkomma efter honom som är sjukt häftig! Alla verkar väldigt positiva till honom som jag har pratat med. Han verkar lämna stora avkommor med jättebra kritik både på gångarter och hopp, så jag hoppas väldigt mycket på min kommande älskling. :D

Antar att hon inte har gröna papper?
Om inte tycker jag du ska kolla på Business x:d :love:

Jo, hon har gröna papper.
Jag har sett Buiness en del, han har stått i den byn som jag bor i. Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva, men han tilltalar inte mig till det stoet.

Av de hingstarna du själv nämner hade jag valt Chess, eftersom det är en fälttävlanshäst du är ute efter. Rambo och Impuls är ju kanske mer åt dressyrhållet... Det går ju alltid att ta sig runt dressyrprogrammet med en hopphäst, men jag skulle inte våga ge mig ut varken på hoppbanan eller i terrängen om hästen är alltför dressyrinriktad. Med det vill jag säja att jag tycker du hellre ska söka en hopphingst med gångarter än en dressyrhingst som lyckats skramla ihop höga poäng på hoppningen på bruksprovet (såvida inte dressyrhingsten redan tidigare har lämnat många bra hopphästar...)

Måste det vara en svensk hingst?
Av de valen du lagt fram skulle jag använda chess av samma anledning som Ameo.

Annars, med tanke att du vill ha en multitalang, så kommer jag att tänka på: Acacio, Highlight, Camaro M, Majim G.
Du har Eklunda i dina trakter och i deras program finns en hel del kanoner i år.
Jag har själv tittat på Cartier.
Känns som det inte skulle vara helt fel med en häst som lättar upp typen lite med tanke på ditt stos stam?

Flyinge har ju tagit in två veteraner som är rätt omnämnda i avels och tävlingskretsar?
De skulle också kunna vara intressanta för din del.

Senast ändrad:

Impuls har Jovial till farfarsfar och han är morfarsmorfar till ditt sto. Det kan ge hett mellan öronen att ha Jovial två gånger i stammen.

Hur lång i ryggen är ditt sto?
Både Rambo och Chess är rätt långa själva.

Rambo är en dubbeltalang och i hans stam finns både hopp- och dressyrblod. Idel elithingstar! Dock har han ditt stos morfarsfar Urbino i tredje led. Rambos ägare har själva linjeavlat på Urbino med gott resultat, så det är kanske en bra kombination?

För mig går Chess bort då han inte rör sig tillräckligt väl, även om jag tyckt att han rört sig bättre än sina bruksprovssiffror de gånger jag sett honom.

Av dina alternativ skulle jag valt Rambo under förutsättning att stoet inte är för lång i ryggen.

Min erfarenhet av chess är (det finns rätt många i jönköpingstrakten, då han stått i vetlanda) är att de är väldigt tittiga, men han nedärver ju mkt korrekt benställning och avkommorna blir väldigt snygga, men som ssagt de jag har sett ser mycket spöken på tävlingarna, sen har jag hört att han är utlånad till Gotland, men han kanske finns på semin med, det vet jag faktiskt inte,

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Borlänge?
  • Pluggtråden
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka