Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hej!
Vi har bestämmt oss för att vi ska köpa en bomlös till vårat arabsto, men vi har problem med att bestämma oss för vilken!
Vi skulle vilja få lite råd från er som redan har köpt och gärna ta del av era erfarenheter!
Vi funderar på två märken och det är Torsion & Star-Trekk. De modeller vi har kikat på är Torsion Western & Endurance och Star-Trekk Western & Endurance.
Sadeln ska i första hand passa till distansridning, men även användas till annat därav att vi är inne lite på westernmodellen. Är det någon nackdel att köpa en westernmodell och använda vid distan?
Hur är det med paneler i stället för pad? Vi tycker att det låter mer okomplicerat att inte behöva använda någon avlastande pad, men det kanske finns några nackdelar med paneler?
Mvh. Camilla
Hej!
Tyvärr så tycker jag inte att den är snygg , men jag har inte sett den i verkligheten heller.
Det är ingen risk att panelerna blir att sitta fast dåligt efter ett tag? Kardborreband har ju en förmåga att suga åt sig skräp som gör att de tappar lite av sin funktion.
Mvh. Camilla
Jag har en Comfort till min distansarab och den valde jag efter att ÅF kollat med tillverkaren vilken sadel som är bäst för distans och tillverkaren rekommenderade Comfort. Endurance är, trots namnet, inte för sporten distans utan mer för turridning och så. Western är exakt som Endurance, bara med horn.
Endurance/western är längre än Comfort (och mycket längre än Comfort Shorty) och min arab är iaf väldigt kort i ryggen och klarar bara Shortyn som har en anläggningsyta på ca 47 cm.
En kompis till mig har en Western på sin lilla nordis och det är en snygg och trevlig sadeln där man kommer väldigt nära hästen då den inte har några kåpor utan bara fendrarna emellan ryttare och häst. Men min Comfort är jättefin och min kompis brukar säga det - "åh, vad din sadel är fin" Jag har en helsvart Comfort och de är lite snyggare, tycker jag. Kolla in denna sida: http://www.trekkingsaddles-webshop.com/html/info-startrekk-en.html
Hej!
Tack för informationen och länken till sidan! Jag håller med om att den var snyggare som svart!
Finns det fler som har några erfarenheter som de vill dela med sig av?
Camilla
Hästnyheter Två bolag som står bakom omdiskuterade Viegård Stuteri ska betala höga böter, efter flera händelser rörande vanvård av djur. Trots detta...