Råd & tips angående bomlös!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 101
C

cano

Hej!:)
Vi har bestämmt oss för att vi ska köpa en bomlös till vårat arabsto, men vi har problem med att bestämma oss för vilken!:confused:
Vi skulle vilja få lite råd från er som redan har köpt och gärna ta del av era erfarenheter!

Vi funderar på två märken och det är Torsion & Star-Trekk. De modeller vi har kikat på är Torsion Western & Endurance och Star-Trekk Western & Endurance.

Sadeln ska i första hand passa till distansridning, men även användas till annat därav att vi är inne lite på westernmodellen. Är det någon nackdel att köpa en westernmodell och använda vid distan?

Hur är det med paneler i stället för pad? Vi tycker att det låter mer okomplicerat att inte behöva använda någon avlastande pad, men det kanske finns några nackdelar med paneler?
Mvh. Camilla

Sv: Råd & tips angående bomlös!

Det ÄR mer okomplicerat att slippa padden, och inte bara det, du kommer närmare hästen när du bara behöver använda en vanlig vojlock eller Schabrak.

Har du tittat på Startrekk Comfort? Den är väldigt allround.

Och Snygg :d

Tyvärr så tycker jag inte att den är snygg :angel: , men jag har inte sett den i verkligheten heller.

Det är ingen risk att panelerna blir att sitta fast dåligt efter ett tag? Kardborreband har ju en förmåga att suga åt sig skräp som gör att de tappar lite av sin funktion.
Mvh. Camilla

Det har faktiskt jag också tänkt, det med kardborrarna alltså..men nej, det skulle jag inte tro.

Jag kan fota min svarta så du kan dreggla lite ;) :love:

-På häst alltså.

Jag har en Comfort till min distansarab och den valde jag efter att ÅF kollat med tillverkaren vilken sadel som är bäst för distans och tillverkaren rekommenderade Comfort. Endurance är, trots namnet, inte för sporten distans utan mer för turridning och så. Western är exakt som Endurance, bara med horn.

Endurance/western är längre än Comfort (och mycket längre än Comfort Shorty) och min arab är iaf väldigt kort i ryggen och klarar bara Shortyn som har en anläggningsyta på ca 47 cm.

En kompis till mig har en Western på sin lilla nordis och det är en snygg och trevlig sadeln där man kommer väldigt nära hästen då den inte har några kåpor utan bara fendrarna emellan ryttare och häst. Men min Comfort är jättefin och min kompis brukar säga det - "åh, vad din sadel är fin" :D Jag har en helsvart Comfort och de är lite snyggare, tycker jag. Kolla in denna sida:
http://www.trekkingsaddles-webshop.com/html/info-startrekk-en.html

/Camilla

Tack för informationen och länken till sidan!:bow: Jag håller med om att den var snyggare som svart!
Finns det fler som har några erfarenheter som de vill dela med sig av?
Camilla

puttar...:angel: Hoppas på att fler som läser har någon erfarenhet att dela med sig av.
Camilla

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
325
Utrustning Tänkte köpa en bomlös sadel att ha som andra sadel eftersom jag har svårt att hitta en westernsadel som ligger bra (fått byta en gång...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: Skruttan
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 562
Senast: Equidaem
·
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka