rädd för longerpisk

Mirre

Trådstartare
hur träna?
Även om man kanske inte använder den så ofta (fast brukar faktiskt göra det just för vänjandets skull) så e det ju bra om han inte är rädd för den. Kan lägga den överallt opå honom och så men är den bakom honom blir han jätterädd och springer iväg. Spec om han ser "snöret" på den. E skitläskigt. Skulle tro att han fått stryk nån gång tidigare.

Min häst hade en tendens förut att springa väg från pisken men då fick hon bara nosa på den. I början var det förstås jätteläskigt men efter några minuter var hon lugn. Sedan nuddade jag henne lite med pisken och berömde under tiden. Sedan strök jag pisken på sidan och bak vid rumpan och det gick jättebra. Självklart blev det läskigt nästa gång vi longerade men inte likadant som gången innan. Lite skeptisk är hon fortfarande men hon springer inte ifrån den.
Hur går det i ridning/körning om hästen är rädd för spöet/pisken? Är det bara när du longerar som din häst blir rädd?
Man kan också tejpa fast "tofsen" på pisken så att den inte ser lika läskig ut. Det är viktigt att hästen förstår att det inte är någon bestraffning utan bara en korrigering.
Kom ihåg att vara flera personer så att du kan få hjälp om det händer någonting.

Prova att använda ett dressyrspö istället ett tag så kanse rädslan går över. Det fungerade bra på min. Kan vara värt att testa.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 661
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 692
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 409
Senast: Hermelin
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 876
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka