rädd för vatten

Spirit

Trådstartare
Hur tränar jag min häst bäst för att inte vara rädd för vatten.

Som det är nu så är vattenpölar dödligtlivsfarliga om man inte tar och bråkar med han så han ger upp, men dagen efter så är vattnet farligt igen.

Spola av han m slangen är alldeles okej. Lite otäckt precis när man sätter på vattnet bara.

Vill kunna rida i havet till slut eller ialllfall kunna passera en bäck

tips någon?

har samma problme..
det enda är nog att tjata..
att gå över och i så många pölar som möjligt.. aldrig låta honom gå runt..
sen leta upp ngn grund men ganska bred bäck(så han inte kan hoppa över) .. och övertyga honom att gå i den..(utan ngt på ryggen.) så fårt han gör minsta lilla rätt så beröm massor..
är det enda sättet..

rid igenom alla vattenpölar och liknande du hittar, bråkar han så kan du testa rygga in i en vattenpöl, oftast märker dom inte de förrän dom nästan är igenom hela,och då hoppar de till. =) Eller kan du ta med en trygg pålle som inte är rädd för vatten,och så låter du den gå först.
Om du ska rida ner i en bäck (?) så kan du åxå rygga ner, om det inte är alltför brant.

Lycka till :)

hade ett sto som var så förut.
Bröjade med att gå på blöta fläckar på vägen.
sen i små små vattenpölar som vi sen ökade på i storlek.
När jag plaskade med foten i vattnet blev hon så nyfiken att hon var tvungen att underöka vattnet. Och då började hon också plaska med mulen :D SÅg jättekul ut. Inte säkert det funkar på alla. men testa och gå över blöta fläckar sen små vattenpölar osv

Hur tränar jag min häst bäst för att inte vara rädd för vatten.

Som det är nu så är vattenpölar dödligtlivsfarliga om man inte tar och bråkar med han så han ger upp, men dagen efter så är vattnet farligt igen.

Spola av han m slangen är alldeles okej. Lite otäckt precis när man sätter på vattnet bara.

Vill kunna rida i havet till slut eller ialllfall kunna passera en bäck

tips någon?

Jag hade en jätte härlig häst i tyskland som var helt sjukt rädd för vattenpölar - när man red honom.

Så.. prova att leda hästen. Ha massor med tålamod. Ge inte upp, ge hästen en chans att lita på dig. Visa honom alla typer av vatten; bäckar, åar, stora vattenhinkar, pölar, dammar, havet vad helst du kan hitta och som korsar er väg. Det viktigaste är att du låter han få tid på sig.

Lycka till och glöm inte att ha kul.. :)

Om man säger så här... Kan du gå med på att bli blöt också? Om inte, sluta kräv det av hästen. Om du kan tänka dig att blöta ner dig; traska ut i vattenpölen själv och ta med dig hästen. Visa att det inte är farligt genom att sätta ditt eget liv på spel (hästar kan ju inte se hur djup en vattenpöl är, då de saknar djupseende), och om han litar på dig så följer han så småningom med. Sen får du leda honom genom vattenpölar då du går bredvid, kanske longera genom pölar eller tömköra. SEN kan du hoppa upp och rida.

Att ha kul är viktigt,
Därför vill jag kunna åka till havet o galoppera i strandkanten o bada med han. Men för att kunna det så måste han upptäcka att vatten är okej.

Jag blir gärna hur blöt som helst så länge det hjälper. Finns torra kläder hemma, eller ta med sig ombyte så man kan byta om efteråt. :D

Tack för tipset.

Gör som jag gjorde! Försökte få ner pållen i ån åtskilliga gånger. Tillsist hoppade jag i själv! :D Hade vatten upp till knäna. När pållen sen lång om länge vågade sig ner med så stod hon och stänkte på mig så jag var rent blöt upp till bröstet! :D Men kul hade vi. :bump:

Dagen efetr när jag skulle försöka få ner henne igen vägrade hon dock överhuvudtaget att komma nära :smirk:

Gäller att träna så ofta som möjligt, helst varje dag.

Rid eller gå ut och gå när det riktigt ösregnar. Tillslut tröttnar hästen på alla bäckar,pölar osv.

Jag kör häst och det har funkat väldigt bra, från att ha hästar som kört slalom mellan pölarna så tröttnar de för det blir för mycket att undvika och bara travar på rätt fram. :)

Samma sak när du ska börja tvätta hästen, gör det ute när det regnar första gången...går lättare för hästen då.

mvh jonte

Travar vi, så går han igenom vattenpölarna, tror inte han hinner se dom då. Men ve mig om han upptäcker dom. Blir typ tvärnit med ett inbakat skutt till sidan. Cirkuskonst att sitta kvar.

Hejsan,

Hästar är rädda för vatten på grund av att de inte kan se vad som är under. Det kan ju vara en jättedjup grop de kan falla in i eller ha en lurande krokodil som ska hugga dem när de går fram. När man inser detta förstår man ju också det logiska i att vara rädd för vattenhål/pölar.

Börja med att träna på ställen med klart vatten tex vid havet. ELler tillverka en vattenpöl av en pressening (förutsatt att din häst kan gå över en pressening utan vatten) där vattnet är klart och grunt så hästen kan se botten och fortsätt därifrån.

Min pålle går hur lugnt som helst i havet men en grumlig pöl på marken kan vara livsfarlig...

Lycka till

Min pålle går hur lugnt som helst i havet men en grumlig pöl på marken kan vara livsfarlig...

Min pålle är ofta precis tvärtom! När vi är ute och rider siktar han ofta på vattenpölarna. Misstänker att han gillar när det klafsar och stänker om hovarna. Däremot havet kan vara ett problem. Han går ut direkt första gången, men sen fattar han vad det handlar om , travar upp och går inte i en gång till...

Mitt problem är det omvända. Min häst går i vattenpölar även om han tycker det är lite otäckt, men att spola honom med slang är inte att tänka på. Han blir hysterisk om jag svampar av honom och det rinner vatten. Det är nog bara att träna på. Låt hästen gå i vattenpölar så ofta du kan. Tillslut lär han sig att det inte är så farligt.

Roliga är att jag kan spola han i huvudet och det tycker han är kul, flabbar runt m hela mulen o leker. Skall kanske hålla på med vattenslangen m han i en liten grop och typ "hoppsan, du har vatten upp till magen, & spola lite till""??

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 567
Senast: Roheryn
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 634
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 920
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 067
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka