Radiotjänst skickar fakturor wtf?!

tjenixen

Trådstartare
Jag har en vän som inte kan få post till sin bostad och därför skrev in sig på min adress. Nu helt plötsligt har Radiotjänst skickat ut en faktura (inte det vanliga "hej du har flyttat - har du tv?"), utan en riktig faktura med medföljande påminnelse inkl avgift till personen.
Det här kan väl inte ens vara lagligt??! Det kan väl inte vara lagligt för ett statligt företag att själva utse en betalningsskyldig på en adress utan någon bakgrundskoll eller ens bekräftelse på TVinnehav från kontrakt-/bostadsinnehavaren - eller någon på adressen överhuvudtaget?
Jag är såååååå arg nu. Följderna av att hamna med obetalda räkningar och anmärkningar skulle kunna vara riktigt illa för denna person som inte heller kan språket nog för att kunna överklaga eller bestrida genom formell kommunikation.
Jag kommer självklart hjälpa, men utöver detta ber Radiotjänst om betalning av fakturan innan överklagan - wtf?! Hur tänker de - det luktar ju bluffaktura hela vägen, hur kommer de ens undan med något sådant?

Någon som varit med om samma sak och har tips om hur bäst att gå till väga?
Borde jag dra på stort och dra ett stort kryss på fakturan inkl anteckning "ej beställt, polisanmäld som bluffaktura" och sedan skicka tillbaka fakturan och anmäla...? :rage:
 
Senast ändrad:
Jag har en vän som inte kan få post till sin bostad och därför skrev in sig på min adress. Nu helt plötsligt har Radiotjänst skickat ut en faktura (inte det vanliga "hej du har flyttat - har du tv?"), utan en riktigt faktura med medföljande påminnelse inkl avgift till personen.
Det här kan inte ens vara lagligt??! Det kan väl inte vara lagligt för ett statligt företag att själva utse vem på en adress de ska skicka fakturor till utan bakgrundskoll eller bekräftelse från kontrakt-/bostadsinnehavaren?
Jag är såååååå arg nu. Följderna av att hamna med obetalda räkningar och anmärkningar skulle kunna vara riktigt illa för denna person som inte heller kan språket nog för att kunna överklaga eller bestrida genom formell kommunikation.
Jag kommer självklart hjälpa, men utöver detta ber Radiotjänst om betalning av fakturan innan överklagan - wtf?! Hur tänker de - det luktar ju bluffaktura hela vägen, hur kommer de ens undan med något sådant?

Någon som varit med om samma sak och har tips om hur bäst att gå till väga?
Borde jag dra på stort och dra ett stort kryss på fakturan inkl anteckning "ej beställt, polisanmäld som bluffaktura" och sedan skicka tillbaka fakturan och anmäla...:rage:
Torde väl räcka med
"Bestrides" tvärs över hela och återsända den? De måste ju bevisa att det finns TV.

Jag har haft elever som fått fakturor med orsaken att Radiotjänst fått uppgift om att deras lägenheter utrustats med digitalbox. Vilket inte stämde. Fler blev rädda och betalade trots att de varken hade TV eller fått box från bostadsbolaget.

Radiotjänst kan vara riktigt fula ibland.
 
Inget nytt under solen. Så gör de. Jag har ringt upp dem och meddelat att de kan stryka den där fakturan då vi inte har TV. Det har de gjort.
 
Är inte förvånad. En vän råkade ut för samma sak. Hon bestred fakturan och fick rätt.

Själv ringde jag och sa att det kom en dinosaurie och åt upp TVn när min tv pajat och jag kastade ut den. Jag fick tillbaka cash retroaktivt från det datumen jag uppgav :p
 
Dom ringde mig när jag var hos grannen och jag körde med "vad gäller det" istället för att säga JA när dom frågade om det var jag (jag säger aldrig ja i telefon innan jag vet vad det gäller) och när han då sa att det var från radiotjänst så blev motsvaret "jaha du". "Klick!" ;)

Hit kommer dom inte längre sen jag jagade iväg en kontrollant som stod och glodde genom fönstret med vedyxan som jag hade innanför dörren i hallen. :rage:

(Ja vaf. grannen hade haft inbrott veckan innan så jag tänkte att nu jävlar,,,,,)
 
Varje gång vi har flyttat har jag fått fakturor ifrån radiotjänst. Även när barnen blev myndiga kom det fakturor till dem. (Sambon betalar tv-licensen.) Det är bara att ringa dem och säga att man inte har någon tv så stryker de fakturan. Såhär har det varit sedan jag flyttade till eget boende -89 så jag ser det inte ens som upprörande. Det är så de jobbar helt enkelt, annars hade de inte fått in några pengar alls. Det är sällan folk anmäler tv-innehav själva och därför skickar de ut när man har ny adress alternativt blir myndig om man inte redan betalar tv-licensen.
 
Varje gång vi har flyttat har jag fått fakturor ifrån radiotjänst. Även när barnen blev myndiga kom det fakturor till dem. (Sambon betalar tv-licensen.) Det är bara att ringa dem och säga att man inte har någon tv så stryker de fakturan. Såhär har det varit sedan jag flyttade till eget boende -89 så jag ser det inte ens som upprörande. Det är så de jobbar helt enkelt, annars hade de inte fått in några pengar alls. Det är sällan folk anmäler tv-innehav själva och därför skickar de ut när man har ny adress alternativt blir myndig om man inte redan betalar tv-licensen.

Jag har flyttat åtskilliga gånger, men har aldrig fått en faktura. Däremot så har jag fått en påminnelse varje gång om att anmäla tv-innehav. Den har jag bara kunna kasta eftersom jag inte har tv. Skulle jag få en faktura att krångla med skulle jag bli förbannad. Det är ett j---la sätt eftersom man inte har ingått avtal och inte är betalningsskyldig.
 
Men är det verkligen en faktura? Jag har fått ett inbetalningskort när jag flyttat, men det får man ju av lite alla möjliga företag (typ tidningsprenumerationer) utan att man behöver betala dem för den sakens skull. Men jag minns att den var väldigt lik en faktura, den från Radiotjänst. Har fortfarande ingen TV men längtar lite till den dag jag köper en, ska ringa upp självmant och be om en faktura då! :D
 
Men är det verkligen en faktura? Jag har fått ett inbetalningskort när jag flyttat, men det får man ju av lite alla möjliga företag (typ tidningsprenumerationer) utan att man behöver betala dem för den sakens skull. Men jag minns att den var väldigt lik en faktura, den från Radiotjänst. Har fortfarande ingen TV men längtar lite till den dag jag köper en, ska ringa upp självmant och be om en faktura då! :D

det är en faktura, inklusive påminnelseavgift :(
 
Varje gång vi har flyttat har jag fått fakturor ifrån radiotjänst. Även när barnen blev myndiga kom det fakturor till dem. (Sambon betalar tv-licensen.) Det är bara att ringa dem och säga att man inte har någon tv så stryker de fakturan. Såhär har det varit sedan jag flyttade till eget boende -89 så jag ser det inte ens som upprörande. Det är så de jobbar helt enkelt, annars hade de inte fått in några pengar alls. Det är sällan folk anmäler tv-innehav själva och därför skickar de ut när man har ny adress alternativt blir myndig om man inte redan betalar tv-licensen.

Ett företag måste försäkra sig om att tjänsten är beställd innan de gör en person betalningsskyldig. Vilket privat företag som helst och de flesta skulle polisanmäla bedrägeri och bluffaktura. Att de är statliga gör det inte en gångbar metod att få in pengar.
 
Börjar undra om det inte kan vara så att den här personen medvetet eller omedvetet tidigare anmält TV-innehav och därför får fakturan. För det måste ju finnas en vanlig faktura innan den med påminnelse kommer.
varför skriver man sig hos en annan person och sen inte bor där? Inte lagligt det heller. Man kan ju ha tillfällig eftersändning som inte involverar folkbokföringen.
Flera hundar begravda här.
 
Börjar undra om det inte kan vara så att den här personen medvetet eller omedvetet tidigare anmält TV-innehav och därför får fakturan. För det måste ju finnas en vanlig faktura innan den med påminnelse kommer.

Det kom en sådan, men den öppnades av personen som inte visste vad den innebar. Den nästa öppnade jag. Personen har inte anmält tvinnehav och har aldrig tidigare varit i kontakt med radiotjänst.
 
varför skriver man sig hos en annan person och sen inte bor där? Inte lagligt det heller. Man kan ju ha tillfällig eftersändning som inte involverar folkbokföringen.
Flera hundar begravda här.

Hundar begravda? Ärligt? Det är ok att säga att du inte förstår upplägget eller varför, men du behöver inte sitta och försöka göra det till något det inte är.
 
Det kom en sådan, men den öppnades av personen som inte visste vad den innebar. Den nästa öppnade jag. Personen har inte anmält tvinnehav och har aldrig tidigare varit i kontakt med radiotjänst.
Om inte personen vet vad det är så kan det ju mycket väl ha blivit fel och blivit betalt innan.
 
Ett företag måste försäkra sig om att tjänsten är beställd innan de gör en person betalningsskyldig. Vilket privat företag som helst och de flesta skulle polisanmäla bedrägeri och bluffaktura. Att de är statliga gör det inte en gångbar metod att få in pengar.

Fast det är ingen tjänst i det här fallet. Det är en lagstadgad skyldighet att betala en avgift vid innehav av TV. Alltså behövs ingen beställning. Ring Radiotjänst och tala om att personen inte har någon TV. Funkar inte det så överklaga.

Med det sagt så är jag absolut inget fan av Radiotjänsts metoder. De ville påstå att deras kontrollant stått utanför min dörr och hört en TV. Mitt på dagen när jag var på jobbet, dessutom kan de omöjligt ha kommit längre än till en låst portdörr (jag bodde en trappa upp, ingen portkod utan en tagg). Dessutom sa de att de hade fått uppgifter från min hyresvärd vilket det bolaget å det bestämdaste förnekade. Så ren lögn med andra ord.
 

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 632
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp