Radital-liniment, spädning

lynxlady

Trådstartare
Hittar ingen annan tråd som tar upp detta; Hur mycket vatten/sprit till hur mycket radital?? Står bara på flaskan att det ska spädas, men inte proportionerna.. :confused: HJÄLP!

Sv: Radital-liniment, spädning

Det ska absolut[/B ]inte spädas med varken eller sprit då det blir blistringskador!! Det står klart och tydligt på flaskan, iaf på alla jag köpt. :)

Jag gör så att jag fuktar lätt det ställer jag ska linimenta, sen sprayar på och masserar tills det absorberats..

Det står ordangrant under Mörk ruta med vit text som säger VIKTIGT ; Iakttag försiktighet vid bandagering. Undvik blistringsskador genom att späda med vatten eller sprit.

Det står ordangrant under Mörk ruta med vit text som säger VIKTIGT ; Iakttag försiktighet vid bandagering. Undvik blistringsskador genom att späda med vatten eller sprit.

är det inte bättre att då använda ett liniment som är ok att linda/bandagera över? det står ju på flaskan och finns flera sorter där blistrings risk inte finns? Radtital är starka grejor.

hmm.. skumt. jag har jobbat ett tag med trav & varit flitig användare av Radital . Aldrig hört talas om att det ska spädas ut?
Har heller aldrig råkat ut för blistrings skador utav det. För att undvika kan man lägga bomull emellan så det suga upp till en del men effekten blir inte lika stor.

är det inte bättre att då använda ett liniment som är ok att linda/bandagera över? det står ju på flaskan och finns flera sorter där blistrings risk inte finns? Radtital är starka grejor.

Jo, men det är inte mitt liniment.. Min flaska med bluelotion är kvar i mitt gamla stall, har inte hämtat den än så jag lånade min kompis Radital-flaska.. Hon har dock aldrig använt den så hon visste inte heller..:crazy: Jag hinner inte köpa en ny blue,(behöver NU) har 8 mil till närmaste butik med sådant. På apoteket fanns bara radital:(

Det står att man ska smörja in på alla sidor jag hittar, men inget om spädning förutom på flaskan..

hmm.. skumt. jag har jobbat ett tag med trav & varit flitig användare av Radital . Aldrig hört talas om att det ska spädas ut?
Har heller aldrig råkat ut för blistrings skador utav det. För att undvika kan man lägga bomull emellan så det suga upp till en del men effekten blir inte lika stor.

det står dock på flaskan :angel:

*kl*

Har nu rådgjort med min ridlärare/guru:p och fått till svar att det behöver inte spädas men ska inte användas i mängder precis.. Man behöver inte ta så mycket och ska inte linda efteråt.

Nu är det klart, pållan e nöjd och därmed lämnar jag tråden åt sitt öde. Tack för hjälpen!:D

Radital är värmande för muskulatur och liknande, använder vi enbart före ansträngning. på baknän, hovleder och dylikt.
Radital använder jag i koncentrerad form, men då aldrig direkt på benen så att säga.
Jag har då aldrig stött på blistringsskador av Radital, dock av andra starka grejer ;)

blue lotion ger främst en kylande effekt, så som isbalsam osv.

Jag har använt Radital mkt på min russdam med lindade ben och inga blistringsskador .. har gnuggat in det lite med på området. Råkade även en gång hälla lite för mkt liniment på korset när jag skulle massera lite ... hon fick gå med vintertäcket sedan och hon dog inte av det, och hon hade inga blistringsskador heller så .. :smirk:

Använder radital outspätt, har lindat ovanpå det en halvtimme senare utan blistringsskador.
Har använt på mig själv och lindat direkt utan blistringsskador.

Radital är inte starka grejor...:smirk: Man får använda det rejält flitigt för att få fram någon blistringseffekt...
Men de skriver alltid så på flaskorna för att gardera sig.

Om du gnuggar på rejält varje dag samt lindar med värmande vaddstycken, så ja, då kanske...

jag har lindat mig själv direkt och var nära på att få blistringsskador.. det brände utav bara H-E efter bara några minuter så det var bara av med bandaget och kyla med vatten.. var ändå röd i huden i flera dagar... dock blev foten bra..

Men det kanske berodde på att just du var överkänslig mot det? Detsamma gäller juh hästar, jag har en som får blister skador utav speedway (olindad) medans den andra märks ingenting. Radital har jag som sagt aldrig fått reaktion utav trots användande outspätt på flera olika hästar.

Man ska vara bra flitig om man lyckas få blistringsskador på en häst med hjälp av Radital. Jag använder det utan att späda, lindar ofta på det. Har inte fått den minsta reaktion. Jag har frågat flera (inom travet) hur det är med spädning, eftersom det står på flaskan men ingen gör det irl, och alla säger detsamma, att det inte behöver spädas.
Som någon sa, radital är inte starka grejer.

Radital är inte starka grejor...:smirk: Man får använda det rejält flitigt för att få fram någon blistringseffekt...
Men de skriver alltid så på flaskorna för att gardera sig.

Om du gnuggar på rejält varje dag samt lindar med värmande vaddstycken, så ja, då kanske...

Jag skulle aldrig komma på tanken att linda om det står på flaskan att man ej ska göra det. det räcker att känna hur det känns på ens egna händer, för att jag ska vidhålla att det tar med ganska bra effekt.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 158
Senast: Mint
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 571
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka