Radonhus - erfarenheter?

malumbub

Trådstartare
Alltså det här med radon...

Vågar man bo i hus med radon?

Jag och sambon är intresserade av ett hus som är till salu, men det finns kända värden på radon och de har satt in ventilation. Ska finnas papper på detta som vi inte sett än.
Jag började backa på en gång. Tyvärr. För huset är jättefint med bra läge...men jag vet inte om jag vågar bo i ett sånt hus...


Så vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Radonhus - erfarenheter?

Vi bodde i ett sådant hus ca 5 år, sedan tyckte vi det var dax att flytta :angel:

Radon är en sak, men om man vet med sig att det finns ytterligare "riskfaktorer" som rökning, cellförändringar i släkten och såm då är det en dum idé, tror jag.

Radon i huset anses bättre än radon i vattnet, speciellt om man är barn (små barn får i sig mycket vätska per kilo).

Så, hur viktigt är det för dig/er. Även om läget är toppen... Hur länge hade ni tänkt bo där, ett tag eller resten av livet?
 
Sv: Radonhus - erfarenheter?

Inte resten av livet.
Och det där med cellförändringar får vi svar på inom några månader. :crazy: Vi röker inte.

Som jag förstått det var det bara radon i grunden/marken, alltså i luften. Huset är väldigt fint och ligger bra till...men...finns ju andra hus...
 
Sv: Radonhus - erfarenheter?

Har de åtgärdat så det är under gränsvärdena så är det ju lugnt. Gör en kontroll av luftburet radon så får ni se själva hur värdena är. Lite (med betoning på lite) radioaktivitet är inte farligt; utsätts vi för hela tiden ändå, med källor närmre än man tror.
 
Sv: Radonhus - erfarenheter?

Prata med kommunens miljö- och hälsoskyddskontor. Någon av deras inspektörer brukar kunna sådant här - normala värden i trakten, risk för hälsan osv. De kan eventuellt ha mätvärden för huset också.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 939
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 527
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp