Du gör helt rätt att vilja lära din häst att olika saker såsom att pressenningar inte är farliga.
Själv tränar jag på allt möjligt. Dels för att jag har börjat tävla bruksridning och dels för att jag har sedan min häst var unghäst tränat en massa konstigheter med henne. :smirk: Vi går och rider över pressenningar, går genom smala utrymmen, rider med en flagga eller paraply etc.
Ge din häst tid att vänja sig vid pressenningen. Var inte för mesig men heller inte för hård. Det gäller att vara bestämd. Se ovanstående råd att lägga morötter, godis, havre mm på pressenningen. Lägg den i hagen (tänk på att lägga något tungt i hörnorna så den inte flyger iväg) så kommer hästen att själv undersöka den.
Du kan även träna med andra underlag (te.x broattrapp - du kan använda dig av en lastpall som du förstärker så det inte är några springor eller spika ihop ett antal bräder). Gå över stenplattor, gå genom smala utrymmen både fram och tillbaka mm mm.
När hästen känner att den klarar alla andra underlag och utmaningar så börja ta med pressenningen allt mer.
Det är bra om du har en medhjälpare som smackar på bakifrån (inget hetsigt utan bara som en extra motor). Minsta steg hästen tar fram så ge eftergift på grimskaftet och ge beröm, låt den stå och begrunda och lukta. Gå bit för bit. Kanske får du nöja dig med att den endast luktar på den enda dagen eller t o m hoppar över pressenningen. Med tålamod så kommer den till slut att gå över den. Träna, träna och åter träna.
Viktigt är att du visar hästen ditt självförtroende och att du känner dig säker på det du gör.
Lycka till.