Bukefalos 28 år!

Rädd för klickljudet

L

LillOhlsson

Tänkte pröva lite klickerträning på amstaffen vi har hemma på prov (startade en tråd om henne för ca en månad sedan, och vi har inte blivit ägare än vi har henne på prov ca 1 månad till :) )

Iaf så tänkte jag pröva med klicker igår och se om hon tyckte det var intressant, jag satt henne klickade och berömde samt skulle ge godis men hon blev livrädd och kröp iväg, tog inte ens godisen, sen var hon rädd och rastlös i ca 15 minuter. Jag försökte leka, ge henne godis prata med henne men hon höll sig bara undan, gick och la sig under köksbordet och var bara rädd.
Alltså efter Ett klick med klickern.

Vad kan det bero på? någon som varit med om liknande? hur kan jag vända det? alla tips är värdefulla:)
 
Sv: Rädd för klickljudet

Min allra första tanke är på vad du har för klicker? Är det en boxklicker eller en I-click (en oval sak med en knapp på)?

I-clicken är ju mycket mjukare och tystare i sitt ljud, den kallas ju ofta för inomhusklicker, och brukar vara väldigt bra om man har en hund som är väldigt känslig för ljud.

Det kan ju vara ett första steg att testa med en sådan och se om reaktionen blir densamma :).
 
Sv: Rädd för klickljudet

Jag tänkte som MosterMia, vilken typ har du?

Sen kan du behålla klickern i fickan när du klickar, så dämpas den.
Sen ska du inte befästa klickern genom att klicka, berömma och ge godis.

Utan du strör ut tex korv på golvet, när hunden biter i en korvbit så klickar du, inte tvärtom.
 
Sv: Rädd för klickljudet

Ibland kan de reagera i början, inget ovanligt. Vira in klickern i en handduk el. använd den inuti en grillvante till en början. När h*n väl förstår att klick betyder godis är det sen säkert inga problem.
 
Sv: Rädd för klickljudet

jag har den ovala. hm ja hon kanske tyckte det var för högt ljud.
hade en tanke också om ägaren kan ha använt den som Nej? men då borde hon ju inte bli så rädd och rastlös som hon blev.

Får man ha med sig klicker på utställning? Hon har vart utställningshund men vantrivdes tänkte om hon kanske relaterade till det?
 
Sv: Rädd för klickljudet

okej, då förstår jag, får försöka med det när jag kommer hem.
dämpa ljudet av klickern och klicka när hon tar godisen, men hon ska inte ta den förens jag säger varsegod?
 
Sv: Rädd för klickljudet

Jag tänkte som MosterMia, vilken typ har du?

Sen kan du behålla klickern i fickan när du klickar, så dämpas den.
Sen ska du inte befästa klickern genom att klicka, berömma och ge godis.

Utan du strör ut tex korv på golvet, när hunden biter i en korvbit så klickar du, inte tvärtom.

I klickerboken jag har (Av Nathalie A någonting) står det dock att man klickar, ger godis, klick, godis, klick, godis... för att befästa det. Stämmer det alltså inte?

Kanske är olika sätt bara kanske. Tror Du att Ditt är mer effektivt? Jag är bara nyfiken då jag också vill komma igång med klicker. :)
 
Sv: Rädd för klickljudet

Kanske är olika sätt bara kanske. Tror Du att Ditt är mer effektivt? Jag är bara nyfiken då jag också vill komma igång med klicker. :)

Jag kan tänka mig att blandrastiks metod får hunden att direkt koppla klicket med godis- ger man godis kan det bli en fördröjning. Det blir ju liksom klick-ge godis. klick- ge godis. Att sträcka fram godiset är ju en viss fördröjning.
Om hunden tar godiset själv kan du göra timingen mer perfekt och precis i samma stund som hunden tar i godiset och därmed får belöningskänslan så klickar man och hunden kan mycket snabbare koppla klicket med något positivt.
Jag kan också tänka mig att hunden hinner utföra diverse konster som att ställa sig upp, sätta sig och liknande när du ska ge godiset, och därmed kanske inte kopplar riktigt rätt..

Mina two cents bara, jag kan ha fel. :o
 
Sv: Rädd för klickljudet

Jag kan tänka mig att blandrastiks metod får hunden att direkt koppla klicket med godis- ger man godis kan det bli en fördröjning. Det blir ju liksom klick-ge godis. klick- ge godis. Att sträcka fram godiset är ju en viss fördröjning.
Om hunden tar godiset själv kan du göra timingen mer perfekt och precis i samma stund som hunden tar i godiset och därmed får belöningskänslan så klickar man och hunden kan mycket snabbare koppla klicket med något positivt.
Jag kan också tänka mig att hunden hinner utföra diverse konster som att ställa sig upp, sätta sig och liknande när du ska ge godiset, och därmed kanske inte kopplar riktigt rätt..

Mina two cents bara, jag kan ha fel. :o

Jag kan också tänka mig att det är så! Har också tänkt på det när jag klickat o gett godis, och min har ju inte hajat det än trots massa godis o klick. Ska prova den här metoden istället!
 
Sv: Rädd för klickljudet

Lägg ut godis på golvet när hunden inte är i rummet, släpp in hunden och klicka när den tar en godis.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 789
Senast: Xomymy
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 234
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 160
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp