Bukefalos 28 år!

rädd häst

B

blondie1989

hur hanterar man en häst som är rädd, orolig och går omkring på stället eller tom stegrar ibland när den står i stallgången? Det är när han är ensam häst i stallet detta inträffar. Är det fler hästar i stallet och de andra går ut ska han med, och kan han inte det blir det samma sak. Att någon människa står i vägen stör honom inte, han går rätt över. Idag när jag skulle få honom att vänta när de andra gått ut (inte rusa ut direkt) såg jag på honom hur rädd/orolig han blev (det syntes tydligt i ögonen på honom). För att lyckas hindra honom från att gå rätt över mig och ut fick jag svänga runt honom några gången..

Vad ska jag göra i sådana här situationer?
 
Det är svårt det där. Hade en häst som var likadan. Han fick gå ute så mycket som möjligt och i ensam hage brevid andra hästar. När han gick med sällskap blev han så bunden vid de andra hästarna att man inte kunde ta in honom i stallet utan att ta in de andra i hans hage. Vi försökte att inte sätta honom i stressiga situationer. På sommaren gick han ute på nätterna vilket han trivdes bra med. Vi red honom bara på eftermiddag/kväll när de andra hästarna var inne osv. När han hade fasta rutiner fungerade allt bra. Ingen mening att sätta hästen i stressiga situationer om man inte absolut måste. Det blir farligt för både häst och människa!
 
hm, det beror självklart på hästen. Men när vi hade en häst i stallet som var jätteorolig när han stod i stallgången, så ställdes han helt enkelt i stallgången tills han var lugn. Detta är dock ingen metod som fungerar på alla, nu visste vi tillräckligt om denna häst att vi kunde kräva detta av honom.

Å andra sidan köpte jag en häst som inte kunde vara ensam i hagen. Jag släppte honom en dag ensam i hagen och sen fick han springa tills han lugnade sig och kom på att inget hemskt hände om han gick ensam. Samma sak hände när det visade sig att han inte kunde vara ensam i stallet, då fick han stå inne själv tills han kom på att han faktiskt klarade det. Förra ägaren trodde inte sina åron när jag berättade att det numera utan problem går att ha honom ensam både ute och inne.
 
Sätt på honom en stadig grimma, och skaffa elastiska "grejer" att sätta fast honom i stallgången med och låt han stå där tills han lugnar ned sig. Jag tycker att hästar borde lära sig att stå ensamma inne.
 
Jag har tränat mina hästar att vara ensamma i en hage *bredvid* andra hästar först.. sen kommer stallträningen och då får hästen stå kvar i sin box (=trygghet).

Alla hästar bredvid dennes box får gå ut.. sparar nån i andra änden av stallet en stund varje dag, till slut så vänjer sig den *rädde* att vara ensam.

Jag tycker inte det är en bra metod att binda upp en rädd häst i stallgången.. för att tränas till att vara ensam :(
 
Hur gammal är hästen?
Har den alltid varit så?
Vet du om det hänt den något?

Min häst kan INTE stå själv varken ute eller inne men hon är för gammal för att lära tyvärr, jag har försökt men det är likadant varje gång fast lite mindre panik!
Hon är 19 år och har aldrig varit själv och jag ser hur paniken kommer när hon blir själv: ögonvitorna lyser, hon går upp på bakbenen & sparkar i boxen & springer runt, runt, runt osv & skriker efter kompisen ända tills den kommer tillbaka.
I början kunde hon inte ens stå i gången om kompisen var ute på stallplan utan hon sprang över mig men nu har jag lite mer kontroll när det är så men hon är INTE lugn ens då.
Vi kan rida ut själva, vi kan vara ute i padocken själva då bryr hon sig inte men LÄMNAR kompisen då blir det panik tyvärr.

Ja du fick inga råd med hur du ska göra men ville tala om att du inte är ensam!!
Ha de bra & lycka till!
 
Nu var det ju själva uppbindningen hon frågade om... Vet inte om han beter sig likadant i boxen??
 
när han är i boxen far han runt, gnäggar och sparkar i boxdörren...
tog in honom i stallet ensam i dag, tänkte öva med honom att det bara är han och jag i stallet...stängde alla dörrar så han inte skulle stressa upp sig över förbipasserande bilar...han vär väldigt orolig i början, men lugnade ner sig lite då och då, men fick ryck och tyckte det var läskigt igen ibland...så fort jag lämnade honom för att ex hämta ryktlådan i sadelkammaren såg han helt uppjagad ut när jag kom tillbaka (och då hade jag varit borta några kasnke en halv minut max)...
 
han är 14 år....under hans unghästtid var han utan andra hästar som sällskap, utan hade då sällskap av andra djur, vilket funkade bra fast han blev helt hysterisk de få gånger han såg en häst....senare gick han ihop med andra hästar, och då användes han inte så mycket, dvs reds inte speciellt ofta...och när han reds hade han väldigt bråttom tillbaka till de andra hästarna...han är även nu orolig av sig när vi är ensamma ute och rider, gnäggar efter andra hästar då och då under hela ridturen, fast det går sakta bättre och bättre...
 
Jag tycker att du ska börja ha honom ensam lite mer. Börja att låta honom stå inne i boxen själv, men låt han inte stå kvar när de andra går ut, utan ta in honom utifrån ensam och ställ honom i boxen med lite hö så att han har något att göra. Ge honom lite godis i krubban också. Är boxen helt säker så att han inte kan klättra över boxväggar eller göra något annat dumt så lämna honom där ett tag, han kommer förhoppningsvis att komma på att det inte är något farligt att stå ensam och lugna sig. Öva på detta ganska ofta så kommer han kanske att lugna ner sig. Sätt på en radio på lite lagom ljudnivå så att det inte är helt tyst i stallet. Kan han stå lugnt i boxen sen så kommer det nog att ordna sig med att ha honom i stallgången också. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 716
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 499
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp