Bukefalos 28 år!

Rädd valp vid hundmöten

Swifty

Trådstartare
Jag skulle behöva lite råd på hur jag ska bemöta min valps beteende på promenaderna.
Hon är 14 veckor och leker och busar med familjens hundar utan några som helst problem eller rädslor.
Men när vi går ut på korta promenader och möter andra hundar så gör hon allt för att komma därifrån, hon blir så rädd att hon ibland kastar sig bakåt i kopplet eller skäller bakom mina ben.
Alla hundar vi har mött har varit trevliga och inte aggressiva på något sätt. (Ej låtit hundarna hälsa, då jag ej vill tvinga valpen då hon är så rädd).

Mvh ledsen matte.
 
Din valp har redan de kompisar den behöver i flocken hemma. Men den ska inte behöva gå runt och vara skräckslagen för alla andra hundar. Prova att träna med ett par lugna/snälla äldre hundar som lätt kan styras av sina ägare. Ägarna ska givetvis ha förståelse för ditt/valpens problem. Låt den hund ni träffar lägga sig ner med bakdelen mot valpen. Sen låter du valpen gå runt och lukta på sådant avstånd att den inte visar rädsla. Så småningom kan ni gå närmre och närmre och fram till den andra hunden. Du ska inte locka fram valpen, utan den ska själv välja att gå närmare. Du måste försöka komma dithän att du kan möta en annan hund på en trottoar och stanna och prata med ägaren och båda hundarna är lugna. Acceptera aldrig att en annan hund rusar fram till din. Som sagt din valp behöver inte bli kompis med och älska alla andra hundar, men måste klara av att möta dem utan att bli rädd. Och som du själv säger inget tvång i träningen, uppmuntran och beröm är alltid positivt.
 
Tack så hemskt mycket för ett utförligt svar! Min vän har en äldre genomsnäll tik, så ska försöka träna med den.
När hon blir så rädd försöker jag ignorera det och sedan berömma när hon lugnat ner sig, är det korrekt?
Jag blir mer osäker på hur jag ska tackla när hon skäller, ska jag även ignorera detta eller ska jag istället markera med ett nej?
 
Ja korrekt att ignorera, men egentligen så ska du/ni inte vara såpass nära att hon blir rädd eller reagerar med att skälla. Inget negativt, så aldrig ett nej till någonting. Allt ska vara positivt. Du måste ha stort tålamod, du får inte pressa valpen på något sätt. Om det krävs 100 meter ifrån den andra hunden så är det det som gäller tills valpen själv väljer att gå närmare. När hon då går närmare kan du försiktigt ge lite beröm, säga att nu är du jätteduktig. Inget översvallande, bara så att hon får veta att du tycker att hon gör rätt. Det kan ta 1 vecka eller 6 månader (eller ännu längre) eller vilken tid som helst däremellan innan hon vänjer sig vid att vara nära andra hundar. Men så småningom brukar det lossna.

Vi har haft många genom åren som suttit med sina hundar längst bort i ett hörn på träningsplanen, när någon har kommit nära har det skällts en hel del. Det brukar ta ett tag, sen helt plötsligt lossnar det och hunden kan t o m både hålla koll på ägare, sitta o ligga i närheten av andra hundar.
 
När hon blir så rädd försöker jag ignorera det och sedan berömma när hon lugnat ner sig, är det korrekt?
Jag blir mer osäker på hur jag ska tackla när hon skäller, ska jag även ignorera detta eller ska jag istället markera med ett nej?

När jag har kurser så säger jag så här vid hundmöten: "Tänk inte "dumma hunden som inte uppför sig" utan tänk "det här visst svårt för min hund, hur kan jag bäst hjälpa den?"
Och ett "nej" lär knappast göra valpen mer säker i hundmötessituationen. I övrigt håller jag igen med @dpmatte
 
Tack så hemskt mycket för ett utförligt svar! Min vän har en äldre genomsnäll tik, så ska försöka träna med den.
När hon blir så rädd försöker jag ignorera det och sedan berömma när hon lugnat ner sig, är det korrekt?
Jag blir mer osäker på hur jag ska tackla när hon skäller, ska jag även ignorera detta eller ska jag istället markera med ett nej?

Jag sa "Nehej du" med vanlig men bestamd rost till min lilltjej ... samtidigt som jag backade sa avstandet blev storre och hon fick berom nar hon slappnade av. Det har fungerat over forvantan. :) Hon ar fortfarande lite osaker med storre hundar hon inte kanner (och ar tillrackligt 'submissive' for att aven vara osaker med manga hon kanner) men numera har hon inga radslor ... bara en vanlig "submissive" hunds osakerhet mot tuffa "hogt rankade" hundar i flocken.

IMG_2972_zpsjelhcxjr.jpg


Hon haller sig helst nara de sma ... utom den lilla "dominanta" (eller vad man nu vill kalla det, den som ska vara med och bestamma, styra och stalla) Border terriers, whippets (de ar sa fantastiskt kul att springa med:p) och pit bulls ar hennes favoriter. lol

IMG_2917_zpsskahtpei.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 446
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 531
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp