Rädd för min valp

Så är det. Samma i badrum och kök. Ignorerar jag naturligt för att göra annat, arbeta, tvätta, laga mat, plocka ur disk så är hon lugn. Det är nästan endast i situationer jag engagerar mig och interagerar med henne som de här episoderna uppstår, numera.

För att bygga på det Lingon skrev, jag tror du har nyckeln här.

När du är upptagen med något annat så "gör du rätt" med ditt kroppsspråk. Djuren läser av oss och speglar oss, speciellt hundar som är så emotionellt bundna till familjen dom bor med.

Vad är det som känns annorlunda i dig när du interagerar med valpen jämfört när du plockar ur disken?
 
Inte rädd som i att det är min konstanta känsla inför henne, men jag håller med i att det ju är extremt att alls känna så inför sin valp. "Gå ifrån" gör jag inte, hon hänger i och hänger med.
Du har en mycket lättlärd ras. Det är inte omöjligt att hon lär sig att godis kommer efter bitande.

Jag säger inte att du ska "ryta i", sådant kan endast avgöras i situationen. Hon triggas av sådant vad jag förstår?

Har du strukturerad lek? Har ni ett schema av något slag ni följer? Tanken här är att du förebygger istället för reagerar efter det att hon redan lekt "på fel sätt", och jag skulle rekommendera att införa struktur kring hennes vakentid så att hon lär sig på vilket vis det är tillåtet (och uppmuntrat!) att leka med människor.
 
Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på ett par dagar och säger alltid till när hon vill ut. Den perfekta lilla valpen så långt. Dag två hemma hos oss började hon bitas rejält, i händer, armar, ben och fötter. Ett par tillfällen även olyckligt i läpp/näsa.

Vi har testat oss fram men främst använt godis för att avleda. De gånger vi starkt markerat eldar det på henne och det blir ohållbart. Mina båda barn i yngre tonåren älskar henne, men är rädda för henne. Jag som spenderar dagarna med henne har sår och blåmärken som inte längre går att räkna. Vi kan endast ha tröjor, byxor, ytterkläder som redan är trasiga. Allt går sönder då hon hänger sig i ärmar och i byxben.

Vi har haft två hundar tidigare och ytterligare tre i min uppväxt. Ingen av dem högg mot oss så det blev blodvite. De här små attackerna kan räknas till 10-20 per dag och utlösas av att vi bara rör oss i hemmet. Vi vågar inte ha besök av vänner eller familj. Det blev inte som vi tänkt oss. Aldrig har jag känt mig så oerhört misslyckad och ledsen och ångestfylld. Vad hade ni gjort i vår situation?
Jag är verkligen ingen expert men kanske kan vara lugnande att höra om andras erfarenheter 😊

Min nuvarande hund var vidrig som valp. Alltså alla valpar biter ju mer eller mindre men hon bet HÅRT och gav sig ofta inte. Idag är hon två år och det har helt slutat.

Det vi gjorde var att försöka avleda med bitleksaker och även att gå ifrån tills hon lugnat sig. Hände det utomhus så var det ofta vi kunde styra över på leksaker eller genom godissök. I vissa fall tog vi upp henne i famnen.

Hoppas det löser sig för er, lycka till ❤️
 
För att bygga på det Lingon skrev, jag tror du har nyckeln här.

När du är upptagen med något annat så "gör du rätt" med ditt kroppsspråk. Djuren läser av oss och speglar oss, speciellt hundar som är så emotionellt bundna till familjen dom bor med.

Vad är det som känns annorlunda i dig när du interagerar med valpen jämfört när du plockar ur disken?
När TS interagerar med valpen är det en inbjudan till interaktion, dvs lek.
 
Jag är verkligen ingen expert men kanske kan vara lugnande att höra om andras erfarenheter 😊

Min nuvarande hund var vidrig som valp. Alltså alla valpar biter ju mer eller mindre men hon bet HÅRT och gav sig ofta inte. Idag är hon två år och det har helt slutat.

Det vi gjorde var att försöka avleda med bitleksaker och även att gå ifrån tills hon lugnat sig. Hände det utomhus så var det ofta vi kunde styra över på leksaker eller genom godissök. I vissa fall tog vi upp henne i famnen.

Hoppas det löser sig för er, lycka till ❤️
Tack snälla för att du delar med dig. Det hjälper MYCKET att höra att jag inte är ensam och främst såklart att det kan bli bra. 🙏
 
Du har en mycket lättlärd ras. Det är inte omöjligt att hon lär sig att godis kommer efter bitande.

Jag säger inte att du ska "ryta i", sådant kan endast avgöras i situationen. Hon triggas av sådant vad jag förstår?

Har du strukturerad lek? Har ni ett schema av något slag ni följer? Tanken här är att du förebygger istället för reagerar efter det att hon redan lekt "på fel sätt", och jag skulle rekommendera att införa struktur kring hennes vakentid så att hon lär sig på vilket vis det är tillåtet (och uppmuntrat!) att leka med människor.
Ja, kanske att hon lägger ihop ett och ett och att jag med dålig timing bidrar. Jag ska tänka på det här.

Jag har försökt få in lek, kamp, passivitet, trix i korta intervaller och med mycket vila emellan. Jag har störts i den här planeringen, eller låtit mig störas, eftersom det med henne känns lite som att spela schack med en motpart från morgon till kväll och det har tagit energi och kraft (och lust).

Idag har jag testat att säga stopp ett par gånger, gå ifrån och stå ut med ett par hårda hugg i baklåret. Hon har efter ett tag snopet släppt taget. Det gör Ont, så det är inget jag kan/törs göra varje gång, men något kan det ju vara värt ändå. Och så känns det rätt bra att säga ifrån.
 
Ja, kanske att hon lägger ihop ett och ett och att jag med dålig timing bidrar. Jag ska tänka på det här.

Jag har försökt få in lek, kamp, passivitet, trix i korta intervaller och med mycket vila emellan. Jag har störts i den här planeringen, eller låtit mig störas, eftersom det med henne känns lite som att spela schack med en motpart från morgon till kväll och det har tagit energi och kraft (och lust).

Idag har jag testat att säga stopp ett par gånger, gå ifrån och stå ut med ett par hårda hugg i baklåret. Hon har efter ett tag snopet släppt taget. Det gör Ont, så det är inget jag kan/törs göra varje gång, men något kan det ju vara värt ändå. Och så känns det rätt bra att säga ifrån.
Kan en tillfällig lösning vara att du tex har på dig gummistövlar inomhus så att det inte gör ont på dig? Iom att hon verkar sluta rätt snabbt när du går ifrån så kanske det kan vara ett alternativ
Såklart bara tillfälligt. Inte det bekvämaste såklart.
 
För att bygga på det Lingon skrev, jag tror du har nyckeln här.

När du är upptagen med något annat så "gör du rätt" med ditt kroppsspråk. Djuren läser av oss och speglar oss, speciellt hundar som är så emotionellt bundna till familjen dom bor med.

Vad är det som känns annorlunda i dig när du interagerar med valpen jämfört när du plockar ur disken?
Det skulle vara att jag vet vad jag gör, och inte är rädd att knivarna ska flyga ut ur diskmaskinen för en samlad attack. 😊

Jag har så mycket sår och blåmärken att jag får avstå att simma i badhus. Jag ser förskräcklig ut på armar, händer och lår.
 
Har inte orkat läsa alla svar men svarar ändå :o
Det är inte så att valpen byter tänder? Vår lilla Papillon var ett monster när han var valp. Jag och min syster kunde inte gå på golvet utan vi fick hoppa från stol till stol för att inte bli bitna av hans sylvassa små tänder. Men det gick över och han slutade med det.
 
Kan en tillfällig lösning vara att du tex har på dig gummistövlar inomhus så att det inte gör ont på dig? Iom att hon verkar sluta rätt snabbt när du går ifrån så kanske det kan vara ett alternativ
Såklart bara tillfälligt. Inte det bekvämaste såklart.
Jag har precis slutat med höga gummistövlar inomhus. Hon hugger sällan i vader och fötter numera. Båda stövlarna är sönderbitna.

Jag har oftast skidbyxor och alltid tjock tröja med långa ärmar så jag kan täcka händerna.
 
Ja, kanske att hon lägger ihop ett och ett och att jag med dålig timing bidrar. Jag ska tänka på det här.

Jag har försökt få in lek, kamp, passivitet, trix i korta intervaller och med mycket vila emellan. Jag har störts i den här planeringen, eller låtit mig störas, eftersom det med henne känns lite som att spela schack med en motpart från morgon till kväll och det har tagit energi och kraft (och lust).

Idag har jag testat att säga stopp ett par gånger, gå ifrån och stå ut med ett par hårda hugg i baklåret. Hon har efter ett tag snopet släppt taget. Det gör Ont, så det är inget jag kan/törs göra varje gång, men något kan det ju vara värt ändå. Och så känns det rätt bra att säga ifrån.
Här är hur jag brukar göra med valpar (och bebisar, men det är förstås OT 😁 ) och som jag rekommenderar:
1, valpen vaknar.
2. Kissa.
3. Äta ungefär 1/3 av denna vakenhets måltid.
4. Leka/ umgås. Här kan jag rekommendera att du direkt styr vad ni leker. En enkel och användbar lek är "välj en plats", vilken går ut på att du lägger fram en matta/ hundbädd/ filt och ger godis när valpen befinner sig på denna. Det går åt mycket godis, så huvudparten bör vara en del av valpens måltid (riktiga godbitar bör också finnas med blandat med "matgodbitarna"). Det finns en uppsjö sådana lekar som ni kan leka vilka inte inbegriper tänder.
5. Kissa
6. Leka ensam, helst i valphage. Här kan hon gärna tugga mycket så att hon får utlopp för det. Vill hon kampa, så knyt fast någonting i en tung möbel eller något så att hon tillåts att dra.
7. Äta
8. Kissa
9. Sova

Hoppas att någon del kan vara till nytta för er, och säg till om du vill ha lektips! Och håll ut! Det blir hundar av pirayorna till sist.
 
Här är hur jag brukar göra med valpar (och bebisar, men det är förstås OT 😁 ) och som jag rekommenderar:
1, valpen vaknar.
2. Kissa.
3. Äta ungefär 1/3 av denna vakenhets måltid.
4. Leka/ umgås. Här kan jag rekommendera att du direkt styr vad ni leker. En enkel och användbar lek är "välj en plats", vilken går ut på att du lägger fram en matta/ hundbädd/ filt och ger godis när valpen befinner sig på denna. Det går åt mycket godis, så huvudparten bör vara en del av valpens måltid (riktiga godbitar bör också finnas med blandat med "matgodbitarna"). Det finns en uppsjö sådana lekar som ni kan leka vilka inte inbegriper tänder.
5. Kissa
6. Leka ensam, helst i valphage. Här kan hon gärna tugga mycket så att hon får utlopp för det. Vill hon kampa, så knyt fast någonting i en tung möbel eller något så att hon tillåts att dra.
7. Äta
8. Kissa
9. Sova

Hoppas att någon del kan vara till nytta för er, och säg till om du vill ha lektips! Och håll ut! Det blir hundar av pirayorna till sist.
Personligen hade jag velat leka mer vilda lekar med min valp - för att lära in start/stopp och andra lekregler. Har dessutom svårt att se hur en valp som inte får blåsa ur sig ska kunna bli lugn..
 
Personligen hade jag velat leka mer vilda lekar med min valp - för att lära in start/stopp och andra lekregler. Har dessutom svårt att se hur en valp som inte får blåsa ur sig ska kunna bli lugn..
Ja, det finns fördelar med det. För TS del tror jag att det är bättre att börja styra upp lekandet med lekar som inte inbegriper tänder. Sedan kan man lägga till mer tänder och brottning om man vill det.

Att kampa och "blåsa ur sig" på egen hand är visserligen betydligt mindre effektivt än att göra det med en sparringpartner, men då TS är rädd för valpen menar jag att det är det bästa alternativet i nuläget.
 
Ja, det finns fördelar med det. För TS del tror jag att det är bättre att börja styra upp lekandet med lekar som inte inbegriper tänder. Sedan kan man lägga till mer tänder och brottning om man vill det.

Att kampa och "blåsa ur sig" på egen hand är visserligen betydligt mindre effektivt än att göra det med en sparringpartner, men då TS är rädd för valpen menar jag att det är det bästa alternativet i nuläget.
Jag tror risken med att fokusera för mycket på att den ska vara lugn är att man får en värre hund faktiskt. Vet få valpar som inte hade flippat ur av det där faktiskt.

Vad menar du med att "kissa" förresten? Promenader eller bara just ut och kissa?
 
Jag tror risken med att fokusera för mycket på att den ska vara lugn är att man får en värre hund faktiskt. Vet få valpar som inte hade flippat ur av det där faktiskt.

Vad menar du med att "kissa" förresten? Promenader eller bara just ut och kissa?
Vad menar du med "fokusera på att valpen ska vara lugn"?

Jag menar att där läggs in tid för att rastas. Om det innebär snabb kisspaus eller promenad beror på. Alla dessa pauser är inte promenader, men några är det.
 
Vad menar du med "fokusera på att valpen ska vara lugn"?

Ystra valpar blir (enligt min erfarenhet) sällan lugnare av att få mindre utlopp för energi och utforskande. Snarare tvärtom.

Sen hade jag personligen inte lekt alls med en valp som blir hysterisk och hugger hej vilt av lek, men så leker jag sällan med mina hundar öht, förutom lite bus som belöning eller för att peppa upp en uttråkad/seg hund.

Talar enbart för mig själv ovan.
 
Ystra valpar blir (enligt min erfarenhet) sällan lugnare av att få mindre utlopp för energi och utforskande. Snarare tvärtom.

Sen hade jag personligen inte lekt alls med en valp som blir hysterisk och hugger hej vilt av lek, men så leker jag sällan med mina hundar öht, förutom lite bus som belöning eller för att peppa upp en uttråkad/seg hund.

Talar enbart för mig själv ovan.
Jag funderar på hur jag har uttryckt mig när folk läser att jag skulle mena att valpen "bör hållas lugn". Det var inte avsikten.
 
Här är hur jag brukar göra med valpar (och bebisar, men det är förstås OT 😁 ) och som jag rekommenderar:
1, valpen vaknar.
2. Kissa.
3. Äta ungefär 1/3 av denna vakenhets måltid.
4. Leka/ umgås. Här kan jag rekommendera att du direkt styr vad ni leker. En enkel och användbar lek är "välj en plats", vilken går ut på att du lägger fram en matta/ hundbädd/ filt och ger godis när valpen befinner sig på denna. Det går åt mycket godis, så huvudparten bör vara en del av valpens måltid (riktiga godbitar bör också finnas med blandat med "matgodbitarna"). Det finns en uppsjö sådana lekar som ni kan leka vilka inte inbegriper tänder.
5. Kissa
6. Leka ensam, helst i valphage. Här kan hon gärna tugga mycket så att hon får utlopp för det. Vill hon kampa, så knyt fast någonting i en tung möbel eller något så att hon tillåts att dra.
7. Äta
8. Kissa
9. Sova

Hoppas att någon del kan vara till nytta för er, och säg till om du vill ha lektips! Och håll ut! Det blir hundar av pirayorna till sist.
Mina valpar har varit nyladdade på morgonen och bästa har varit ut och kissa och drälla runt på gården en stund.
In, äta, tugga på ben medan jag äter frukost.
Ut, kissa och drälla av sig, (ev träna lite kort med någon kroppsövningar/lek), in och vila/tugga på ben.
Sova och repeat.

Försöker vara ute längre stund på 1-2h på eftermiddagen, antingen hemma eller i naturen. Mer för att utforska och kroppskontroll än att gå långa promenader.

Vilar mycket efter det och försöker tajma sista valprycket med att vara ute igen och sen blir det vila resten av kvällen, inte säkert att valp tar det lugnt utan då får det bli i hage bredvid soffan.
 
Senast ändrad:
Jag funderar på hur jag har uttryckt mig när folk läser att jag skulle mena att valpen "bör hållas lugn". Det var inte avsikten.

Sova
Kissa
Äta
Lugn /passiv lek
Ensam i hage
Kissa

Och repeat.

Är ju i princip vad du skrev och för mig personligen känns det som en väldigt lugn och händelselös tillvaro för vilken valp som helst och definitivt för en aktiv, yster valp som är åt det ettrigare hållet.
 
Du har en mycket lättlärd ras. Det är inte omöjligt att hon lär sig att godis kommer efter bitande.

Jag säger inte att du ska "ryta i", sådant kan endast avgöras i situationen. Hon triggas av sådant vad jag förstår?

Har du strukturerad lek? Har ni ett schema av något slag ni följer? Tanken här är att du förebygger istället för reagerar efter det att hon redan lekt "på fel sätt", och jag skulle rekommendera att införa struktur kring hennes vakentid så att hon lär sig på vilket vis det är tillåtet (och uppmuntrat!) att leka med människor.

Ja, det finns fördelar med det. För TS del tror jag att det är bättre att börja styra upp lekandet med lekar som inte inbegriper tänder. Sedan kan man lägga till mer tänder och brottning om man vill det.

Att kampa och "blåsa ur sig" på egen hand är visserligen betydligt mindre effektivt än att göra det med en sparringpartner, men då TS är rädd för valpen menar jag att det är det bästa alternativet i nuläget.
Nej, du kan inte lära hunden att bitas dumt och hårt genom att belöna den med godis. Det är en tankevurpa. Det har ingenting med hur lättlärd hunden är, utan om vilket känsloläge godiset förstärker.

Jag tänker att lek tillsammans med människa är en viktig del i relationsskapandet. Leken är rolig, men det finns också lekregler. Att lära hunden bita och dra, loss, vänta, komma tillbaka är delar som behövs för ett vettigt sätt att leka som belöning. Sen är det såklart korta pass som gäller, och det är bra att avsluta med att dutta på handen eller lägga sig på en filt med godisbelöning för att få en lugn avslutning.
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Vet inte hur jag ska börja, men tänkte höra om någon har erfarenheter från liknande hund, eller tips på hur jag ska göra. Går och...
Svar
10
· Visningar
4 727
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp