Rädd för min valp

Nej, du kan inte lära hunden att bitas dumt och hårt genom att belöna den med godis. Det är en tankevurpa. Det har ingenting med hur lättlärd hunden är, utan om vilket känsloläge godiset förstärker.

Jag tänker att lek tillsammans med människa är en viktig del i relationsskapandet. Leken är rolig, men det finns också lekregler. Att lära hunden bita och dra, loss, vänta, komma tillbaka är delar som behövs för ett vettigt sätt att leka som belöning. Sen är det såklart korta pass som gäller, och det är bra att avsluta med att dutta på handen eller lägga sig på en filt med godisbelöning för att få en lugn avslutning.
Tack för svar. Inomhus är rutinerna bra och det är nu sällan hon hugger tag på det vis den här tråden handlar om. Hon sover gott i sin hage och det är ett betydligt lugnare lunk här hemma.

Utomhus funkar det fortsatt lika illa. En härlig promenad lös eller i koppel går från harmoni till att fan flyger i henne och hon låser sig vid att ta tag runt mina ben, bitas, hoppa, hänga sig fast där hon kommer åt. Alltid startar det med att hon liksom lutar sig in och går framför mig. Oavsett vad jag gör i den situationen (fortsätter gå framåt, sätter henne ned, säger till) slutar det med blodvite. Godis, leksak skjuter upp det hela men avblåser det inte.
 
Tack för svar. Inomhus är rutinerna bra och det är nu sällan hon hugger tag på det vis den här tråden handlar om. Hon sover gott i sin hage och det är ett betydligt lugnare lunk här hemma.

Utomhus funkar det fortsatt lika illa. En härlig promenad lös eller i koppel går från harmoni till att fan flyger i henne och hon låser sig vid att ta tag runt mina ben, bitas, hoppa, hänga sig fast där hon kommer åt. Alltid startar det med att hon liksom lutar sig in och går framför mig. Oavsett vad jag gör i den situationen (fortsätter gå framåt, sätter henne ned, säger till) slutar det med blodvite. Godis, leksak skjuter upp det hela men avblåser det inte.
Hur gammal är hon nu?
 
Tack för svar. Inomhus är rutinerna bra och det är nu sällan hon hugger tag på det vis den här tråden handlar om. Hon sover gott i sin hage och det är ett betydligt lugnare lunk här hemma.

Utomhus funkar det fortsatt lika illa. En härlig promenad lös eller i koppel går från harmoni till att fan flyger i henne och hon låser sig vid att ta tag runt mina ben, bitas, hoppa, hänga sig fast där hon kommer åt. Alltid startar det med att hon liksom lutar sig in och går framför mig. Oavsett vad jag gör i den situationen (fortsätter gå framåt, sätter henne ned, säger till) slutar det med blodvite. Godis, leksak skjuter upp det hela men avblåser det inte.

Får hon blåsa ur lite energi på promenaden?
Kan hon va lös o springa efter leksaken t.ex?
 
Tack för svar. Inomhus är rutinerna bra och det är nu sällan hon hugger tag på det vis den här tråden handlar om. Hon sover gott i sin hage och det är ett betydligt lugnare lunk här hemma.

Utomhus funkar det fortsatt lika illa. En härlig promenad lös eller i koppel går från harmoni till att fan flyger i henne och hon låser sig vid att ta tag runt mina ben, bitas, hoppa, hänga sig fast där hon kommer åt. Alltid startar det med att hon liksom lutar sig in och går framför mig. Oavsett vad jag gör i den situationen (fortsätter gå framåt, sätter henne ned, säger till) slutar det med blodvite. Godis, leksak skjuter upp det hela men avblåser det inte.

Jag tycker personligen att det är rätt effektivt att hålla i halsbandet tills hon avbryter. Och då belönar du med att leka (med leksak) eller ge godis. Du ska alltså inte säga något. Bara håll tills hon lugnar sig och beröm/belöna/starta leken igen. Att ignorera att hunden biter utan att hindra bitandet i sig blir rätt svårt då det är självbelönande. Så även om vi tycker att vi ignorerar så får ju hunden ofta ut något av det.

Detta har jag också använt mig av när jag tränar lekregler. Tränar massor med byteshandel etc men om det ballar ur så håller jag bara i tills hunden slutar vara piraya så kan man fortsätta leka igen.
 
Jag tycker personligen att det är rätt effektivt att hålla i halsbandet tills hon avbryter. Och då belönar du med att leka (med leksak) eller ge godis. Du ska alltså inte säga något. Bara håll tills hon lugnar sig och beröm/belöna/starta leken igen. Att ignorera att hunden biter utan att hindra bitandet i sig blir rätt svårt då det är självbelönande. Så även om vi tycker att vi ignorerar så får ju hunden ofta ut något av det.

Detta har jag också använt mig av när jag tränar lekregler. Tränar massor med byteshandel etc men om det ballar ur så håller jag bara i tills hunden slutar vara piraya så kan man fortsätta leka igen.

Det är lite som att "ignorera" hoppande genom att låta hunden hoppa. Eller som om man skulle låta hunden jaga.

Beteenden som hunden övar på är ju dom som dom blir bra på. Hindra - styr rätt - belöna. Och träna förebyggande på brytord i situationer ni reder ut. Men lär henne också att HON tjänar på att bryta när hon är helt galen och istället lyssnar på dig.

Korrigera behöver inte vara fel. Om man gör det rätt och får effekt. Eldar man bara på hunden så känner jag oftast att det bara blir en stressig situation för alla inblandade.
 
Jag skulle nog borja med att lara hunden "leave it", att lata bli det den haller pa med just da och fokusera pa "handlern" i stallet. Det ar varldens basta "kommando" om det tranas in possitivt.
 
Här är hur jag brukar göra med valpar (och bebisar, men det är förstås OT 😁 ) och som jag rekommenderar:
1, valpen vaknar.
2. Kissa.
3. Äta ungefär 1/3 av denna vakenhets måltid.
4. Leka/ umgås. Här kan jag rekommendera att du direkt styr vad ni leker. En enkel och användbar lek är "välj en plats", vilken går ut på att du lägger fram en matta/ hundbädd/ filt och ger godis när valpen befinner sig på denna. Det går åt mycket godis, så huvudparten bör vara en del av valpens måltid (riktiga godbitar bör också finnas med blandat med "matgodbitarna"). Det finns en uppsjö sådana lekar som ni kan leka vilka inte inbegriper tänder.
5. Kissa
6. Leka ensam, helst i valphage. Här kan hon gärna tugga mycket så att hon får utlopp för det. Vill hon kampa, så knyt fast någonting i en tung möbel eller något så att hon tillåts att dra.
7. Äta
8. Kissa
9. Sova

Hoppas att någon del kan vara till nytta för er, och säg till om du vill ha lektips! Och håll ut! Det blir hundar av pirayorna till sist.
Och såhär (ungefär) har jag gjort med mina två senaste valpar:
Vakna, snabbkiss ute, frukost.
Valp vilar, jag äter frukost och gör mig i ordning för dagen.

Iväg till lämpligt ställe där valp kan springa, leka och härja, och verkligen göra av med all energi. Utomhus då. Vilda lekar med leksaker där vi leker tillsammans och skutt, skoj och stim antingen i inhägnad eller lämpligt skogsparti. Där har vi förutom att träna lek även tränat inkallning. När valp är trött tar vi oss hem.

Lunch för samtliga. Jobb/plugg för mig. Rastning av valp vid behov.
Ut igen, låta valp strosa runt på upptäcksfärd. Pyttevalp får leka lös igen, lite äldre valp har inte behövt det på samma sätt.

In igen, ha en lugn kväll, middag, rasta valp när det behövs.

Hela tiden fokus på "lek ute, lugn inne" och absolut då med möjlighet att verkligen göra av med energin ordentligt när vi är ute. Det har, för mina valpar, fungerat klockrent.
 
Jag brukar råda att , betydligt oftare än valpen, vara den som tar initiativ till kamplek. Alltså inte när valpen själv redan gjort det (de flesta gånger).
Det ger sååå mycket utöver att valpen själv blir mer "jämn" och mindful när hen ger uttryck för att vilja busa.
Så mycket annat...
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Vet inte hur jag ska börja, men tänkte höra om någon har erfarenheter från liknande hund, eller tips på hur jag ska göra. Går och...
Svar
10
· Visningar
4 727
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp