Bukefalos 28 år!

Rädda en ensam liten bukare

LindgrenV

Trådstartare
Valde kvällen till ära att sova utan "hjälpmedel" bara för att orka ta mig upp i morgon utan att känna mig som om jag vore släpad bakom en pansarvagn i 24 timmar. Vet inte hur det kommer gå eftersom jag nu i stället är lika pigg som en treåring som tryckt i sig hela familjens påskgodis. Jag kan alltså inte sova. Och därför grubblar jag.

Jag har fem tentor att klara av innan juni. Som om skolan inte redan var nog så kämpig liksom. Vi hade kursstart i måndags och läraren varnade mig för att "det är en tuff kurs som kräver mycket plugg, men pluggar du varje dag så klarar du det".

Det tog slut mellan mig och pojkvännen i typ förrgår? Tisdags? Jag vet inte. Hur som helst. Ni kan ju gissa hur bra det går för mig att plugga.

Hur motiverar man sig när man helst vill ligga under täcket, äta glass och titta på Suits?

Ni bukare brukar ju vara så kloka - snälla ge mig stöd och support. Jag kan inte tänka rationellt för fem öre just nu :(
 
Sluta tänk och sov. Och ja, jag vet att det är toksvårt. Har du någon bra metod för att hålla tankarna borta? Sätt på någon film?

Jag ligger också sömnlös, mest för att jag somnade på soffan tidigare men jag är hopplös, kan verkligen inte somna om jag börjar tänka (vilket jag gör nästan direkt).

Tråkigt med pojkvännen :(
 
Har legat och snurrat ett bra tag nu, gjorde sedan det urdumma valet att ta upp datorn och det var ju jämställt med att trycka i sig en förpackning dextrosol :grin:

Men det är väl bara att släcka ned igen och försöka sova. Hur slutar man tänka? :angel:

Ja, har varit upptagen konstant sen vi satte punkt, men har inte gjort något vettigt sen jag kom hem från jobbet vid 19 idag så sen dess har ju tankarna kommit ifatt, om man säger så..
 
Nu är det ju rätt sent, men lägg ifrån dig datorn och försök sluta tänka. För mig funkar det ibland att tänka lösningsinriktat "Vad kan jag göra åt problem 1? Kan jag göra det just nu?" Svaret är ju oftast "Vet inte/nej" eller "ja/nej", så då försöker jag släppa det. När jag på så sätt "löst" problemen så gott jag kan för kvällen försöker jag fokusera på annat. Avslappningsövningar funkar ofta bra tycker jag, fokus på något lugnt samtidigt som kroppen varvar ner (alltså typ fokusera på andning eller en kroppsdel/slappna av i en kroppsdel eller liknande), tänker att jag ligger och glassar på en strand och slappnar av eller bara tvingar mig att tänka på något "bra".

Eller så spelar jag Candy crush. :angel: Nu är det så förknippat med att sova att jag somnar nästan direkt, haha! :p Gäller dock att det är en "monoton" bana, jag har 281 om du kommit så långt. Hyffsat lättklarad och man ska bara ta så många gröna som möjligt.

Sov sött!
 
Hej!

Jag hör till skaran som kan tänka. Som kan tänka massor. Speciellt innan jag skall sova. Och ju mer jag tänker desto mer vaken är jag. Efter lite soul searching har jag insett att det har med ångest att göra. Jag tänker så mycketatt jag ger mig själv ångest.

Tyvärr har jag hittils inte kommit på ett enda trick för att kunna somna. Istället försöker jag stärka mig mentalt över lag genom att peppa mig själv. Alltis tänka på saker jag är bra på, att varje dag ta lite tid att uppskata mig själv. Helt enkelt bygga upp mig själv för att mindska den ångest jag känner. Det kanske kan vara ett tips? Att jobba på det innan du lägger dig i sängen, att jobba på det dagtid så att du är lugn och tillfreds då du skall sova.
 
Det senaste har jag också haft problem med att sova på grund av massa tankar som snurrar i huvudet. Det som fungerar för mig är att antingen läsa en bok (blir trött i huvudet av det och hjärnan fokuserar på annat) eller att ligga och fokusera på att slappna av. Alltså börja med vänster fot, sen höger fot, sen vänster vad osv osv.

Sen överlag att vara nysinglad och plugga samtidigt. Mina vänner som blivit nysinglade under vårterminen har tyckt att det har varit skönt att ha skolan att fokusera på då hjärnan inte kan flyga iväg och börja tänka massa ledsna saker. Dock fungerar ju inte det här för alla såklart.

Hoppas du lyckades somna!
 
Kan du inte ta helgen till att ligga i soffan och kolla film och käka godis eller vad du nu vill göra.. Jag menar alltså att bara ta det lugnt några dagar utan att prestera ngt. Sen efter det kam du ta tag i livet igen.
 
Jag har skaffat mig en mindfulness-app. Kan rekommenderas till liknande situationer. Jag pysslar inte med sånt annars, men i desperation så laddade jag ner en app och ja, det funkar skitbra.
 
När jag har svårt att sova så ritar jag svarta fyrkanter i tanken. Det är astråkigt och till slut somnar jag.
Tankarna försöker dra iväg hela tiden, men det är bara att återgå till de där fyrkanterna. Ett streck i taget, en fyrkant åt gången, och man får inte fuska utan det måste bli hela fyrkanter med fina hörn. Som sagt..astråkigt. Men det fungerar för mig.
 
Jag skriver ner de tankarna som snurrar värst innan jag försöker lägga dem åt sidan. Sedan avslappning av något slag; ljudbok, avslappningsövningar eller den gamla spikmattan.

Pluggandet går att få ihop. Beroende på vad det är för typ av kurs givetvis, men ofta upplever jag att det viktiga är att göra något varje dag, så att man får upp exponeringen. Eftersom jag läst mest räknekurser kan det vara att räkna en typ av uppgift, eller lösa ett "krux" bara. Bara man gör något så att hjärnan alltid har det aktuellt. Då bearbetas oerhört mycket i bakhuvudet medan man gör annat, och inlärningen går mycket lättare. Är det en läskurs gäller "lite åt gången" ännu mer. Ingen panik över det som ska göras i framtiden, bara tugga på. Lite åt gången.
 
När jag har svårt att sova brukar jag gå i genom dressyprogram, och visualisera del för del… Tills jag somnar. Brukar vara ganska effektivt, hehe.


Tråkigt med pojkvännen :( Ta den tiden som du känner att du behöver för att ladda om, och sen hade jag nog gjort en planering för vad jag skulle plugga när :)
 
Jag har "gonattfilmer" som jag sätter på vid läggdags. Filmer jag sett om och om igen och kan varenda replik i, hjälper mig att stänga ner tankeverksamheten och sova. Som godnattsaga för barn ;) Hjärnan följer med i det välbekanta och förknippar det med sova nu, vissa filmer kan jag nog inte se längre och hålla mig vaken.

Håller med ovanstående om att göra en planering för pluggandet. Och glöm inte att planera in tid för avkoppling, där du kan släppa pluggandet med gott samvete och göra annat. Dela upp det i delmoment så känns det mer överkomligt.
 
Nu har du redan fått en massa bra tips, men jag ville bara kika in och ge dig en kram! Det låter så himla tråkigt alltihopa, men du vet att du kommer att ta dig igenom även det här - och med lite (mycket!) stöd från Buke kommer det att gå ännu bättre. Jag önskar verkligen att jag kunde hjälpa dig mer, men i brist på supermakter får jag nöja mig med att ge dig en enkel kram istället. Alltså: Kraaam!
 
Vad bra ni är allihop :love: Tack!!

Jag somnade till slut. Nu ska jag snart jobba, sen till stallet. Så får jag se vad helgen ägnas åt. Minimorsan är i alla fall superduperjätteenormtsupergosig så jag lär ju inte bli lämnad ifred :angel:
 
Den finns nog ingen som kan ge mig så mycket energi som denna:

5_536d27d32a6b2292fbf669aa.jpg
 
Först; Kram Stjärnis!

Sen; När jag inte kan sova brukar jag "sjunga" Blinka lilla stjärna i huvudet för mig själv. Så fokuserar jag på texten och stänger ute alla andra tankar.

Men har man mycket tankar - SKRIV! Skriv på ett papper eller i ett Word-dokument. Bara skriv ner allt du tänker på.

Försök ta det lite lugnt i helgen kanske? Och satsa på att ta tag i skolan på måndag. Jag är dock sämst på att ta tag i saker när motivationen är noll men jag tror du kan lyckas bättre än mig!
 
När jag har svårt för att somna brukar jag fokusera på att musklerna ska slappna av. Från topp till tå. Minsta lilla muskel ska slappna av. Och alla tankar stänger jag i en kista eller utanför sovrumsdörren. De är inte välkommna där inne. Med lite övning fungerar detta jätte bra.

Dessutom är det strängt förbjudet att använda dator/ platta/ surfa på mobilen. Telefonen svarar man i om det ringer. Faktum är att det hjälper.

tråkigt att det tog slut med pojkvännen. Kram på dig!

saknar att läsa om dundertunnan i skogsmulletråden! Hur mår fåren?
 
Vad bra ni är allihop :love: Tack!!

Jag somnade till slut. Nu ska jag snart jobba, sen till stallet. Så får jag se vad helgen ägnas åt. Minimorsan är i alla fall superduperjätteenormtsupergosig så jag lär ju inte bli lämnad ifred :angel:


Jag skulle säga att vila och motion är bästa receptet. Valeriana är något som hjälper mig bra, det tar udden av snurret, så kan jag somna lättare.
 
@Myzan87
Tack!

Jag har glömt av vissa trådar efter forumbytet, försöker hitta alla jag var aktiv i igen :p Fåren är nyklippta och lever livet på grönbete hos mamma för tillfället. Vi blev intervjuade i måndags och är nu med i tidningen! :D

@Hyacinth Tack! Jag köpte ett te förra veckan, "kvällsro", ska dricka det om en stund och se om det kanske hjälper lite :)
 
Hej LV!
Läste tråden igår men hade inte tid att svara riktigt. Jag är en kvälls-/nattgrubblare. Inte alltid, men ibland och när det väl händer går det alltid över styr. Jag har i nio fall av tio löst det med att vända mig om i sängen. Alltså lägga huvudet där fötterna brukar vara. Kanske låter konstigt, men värt att testa :-)

I övrigt: lycka till med allt! Ibland är det svårt att tro det, men det mesta löser sig.

Peppkram!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp