Bukefalos 28 år!

Rädda immunförsvaret

kolblakkur

Trådstartare
Då jag samlar på sjukdomar relaterade till immunförsvar så börjar jag förstå att det inte står helt rätt till med mitt. Hur gör man för att få bättre immunförsvar? Jag är sällan sjuk i förkylningar och dylikt, men allergierna blir värre och sedan har jag två sjukdomar som tyder på ett immunförsvar som är rubbat (endometrios samt vitiligo). Vad bör jag äta? Vilka tillskott är bra? Tacksam för all input! :)
 
Jag kan inte säga vad som är rätt för dig men för mig blev den stora skillnaden när jag uteslöt så mycket kemikalier som möjligt ur mitt liv, i balsam, duschkrämer, lotions och mat och tvätt. Efter det mår min kropp mycket bättre på alla sätt och vis. sen kan man äta antiinflammatorisk kost ett tag för att hjälpa kroppen på vägen och läka. Msm för att rensa kroppen på gifter och slagg. Tillskott ska endast tas om man misstänker brist. Socker endast minimalt.
 
Flytande silver finns att köpa i hälsokostbutik.

Mitt höjdes rejält. Fick tipset av en god vän som fick sitt immunsystem helt utslaget och fick "börja om"

1 tesked om dagen.

Är ju diabetiker så mitt immunförsvar suger redan men det har blivit bättre :)
 
Jag gick omkring och var sjuk lite hela tiden så jag gick till VC och bad dom kolla upp vitaminer och mineraler främst med tanke på att jag äter laktovegetarisk kost och det konstaterades en grav d-vitaminsbrist. Kan du be en läkare kolla dina nivåer? Fråga efter resultaten som ligger nära gränsvärdena med inte bara de som ligger under, du kan börja påverkas tidigare än genomsnittet.
 
Då jag samlar på sjukdomar relaterade till immunförsvar så börjar jag förstå att det inte står helt rätt till med mitt. Hur gör man för att få bättre immunförsvar? Jag är sällan sjuk i förkylningar och dylikt, men allergierna blir värre och sedan har jag två sjukdomar som tyder på ett immunförsvar som är rubbat (endometrios samt vitiligo). Vad bör jag äta? Vilka tillskott är bra? Tacksam för all input! :)

Antiinflammatorisk kost som redan nämnts kan vara bra till att börja med. Att gulla med sina maginnevånare kan vara bra också, läs på om resistent stärkelse tex då det matar bra tarmbakterier (bra tarmflora ger bättre immunförsvar). Resistent stärkelse finns bla i bönor (särskilt kalla) och kallt potatismjöl. Fermenterade grönsaker (inte pastöriserade) och ex kombuscha är annat som kan stärka den goda tarmfloran.
 
Jag kan inte säga vad som är rätt för dig men för mig blev den stora skillnaden när jag uteslöt så mycket kemikalier som möjligt ur mitt liv, i balsam, duschkrämer, lotions och mat och tvätt. Efter det mår min kropp mycket bättre på alla sätt och vis. sen kan man äta antiinflammatorisk kost ett tag för att hjälpa kroppen på vägen och läka. Msm för att rensa kroppen på gifter och slagg. Tillskott ska endast tas om man misstänker brist. Socker endast minimalt.

Vad bra att det fungerade för dig. Jag har aldrig blivit så sjuk som
när jag tog bort socker (tog ca 1 år)- och sen jag började använda mer ekologiska produkter, miljövänliga hudkrämer och tvål har jag ätit fyra pencillinkurer efter varann för fyra olika åkommor. Och jag har knappt varit förkyld ens på många år.
Kroppen kanske reagerar på förändringen ....

TS; min läkare rekommenderar grönsaker och frukt, 30 min promenad om dagen och om jag är orlolig ska jag ta vanliga multivitaminmineral tillskott.....

man kan kolla om man har brist på olika saker med ett blodprov. :-)
 
Vad bra att det fungerade för dig. Jag har aldrig blivit så sjuk som
när jag tog bort socker (tog ca 1 år)- och sen jag började använda mer ekologiska produkter, miljövänliga hudkrämer och tvål har jag ätit fyra pencillinkurer efter varann för fyra olika åkommor. Och jag har knappt varit förkyld ens på många år.
Kroppen kanske reagerar på förändringen ....

TS; min läkare rekommenderar grönsaker och frukt, 30 min promenad om dagen och om jag är orlolig ska jag ta vanliga multivitaminmineral tillskott.....

man kan kolla om man har brist på olika saker med ett blodprov. :-)
Kroppen kan reagera väldigt på när man tar bort sockret. Det blir ju en slags avgiftning.
Man kan boosta kroppen på olika sätt för att komma i balans igen.Tänkvärt är att det tar flera år (minst 2) för tarmen att återhämta sig efter en antibiotika/pecillinkur. Nu vet jag inte dina åkommor men många kan man bota på naturliga vis och även då stärka upp kroppen samtidigt men det funkar ju så klart inte alltid.
Alla brister kan man inte se på blodprov, tex magnesium, vissa b- vitaminer,omega 3, zink m.m.
Det finns dock håranalyser men där är jag skeptiskt:cautious:
Jag tog mina symptom, funderade och läste på om mineraler, kroppen och ja allt som berörde och kom fram till vad som kunde vara brist hos mig, la till ett tillskott i taget för att se vad som hände. Multivitamin är inte alltid bra, överskott av vissa mineraler kan ge ännu större obalans och besvär och har man problem med sköldkörteln ska man vara extra försiktig med dom. Tex får jag inte äta dom pga av att det alltid är jod i dom. :)
 
Vitaminer och mineraler.
Undvik antibiotika.
Rör på dig så att du håller din kondition på en bra nivå och ät varierat.
Undvik onödiga kemikalier i vardagen och plastbanta hemmet.

Och alltså... Jag har en (helt egen) teori om att bristen på tran eller omega 3 är orsaken till många allergier i Sverige. Sverige och Norge är väldigt lika, vi lever på ungefär samma sätt, i liknande miljö med liknande klimat och äter i princip samma sorts mat. Ändå är det jättestor skillnad på antalet allergiker här och där. Jag tror att deras trantradition gör underverk på den fronten.
 
Då jag samlar på sjukdomar relaterade till immunförsvar så börjar jag förstå att det inte står helt rätt till med mitt. Hur gör man för att få bättre immunförsvar? Jag är sällan sjuk i förkylningar och dylikt, men allergierna blir värre och sedan har jag två sjukdomar som tyder på ett immunförsvar som är rubbat (endometrios samt vitiligo). Vad bör jag äta? Vilka tillskott är bra? Tacksam för all input! :)

Men brukar man inte behandla autoimmuna sjukdomar dels genom att sänka immunförsvaret, inte förbättra? Jag vet anhöriga som har ulcerös och chrons som äter azatioprin just för att minska sitt immunförsvar och på så vis håller sig hyfsat symptomfria från sina grundsjukdomar. Däremot blir dom såklart väldigt infektionskänsliga och en vanlig förkylning kan i värsta fall leda till sjukhusvistelse...
 
Men brukar man inte behandla autoimmuna sjukdomar dels genom att sänka immunförsvaret, inte förbättra? Jag vet anhöriga som har ulcerös och chrons som äter azatioprin just för att minska sitt immunförsvar och på så vis håller sig hyfsat symptomfria från sina grundsjukdomar. Däremot blir dom såklart väldigt infektionskänsliga och en vanlig förkylning kan i värsta fall leda till sjukhusvistelse...

Exakt, autoimmun betyder ju att kroppen attackerar sig själv med mer eller mindre allvarliga symptom. Jag har Crohns så jag står på Imurel (azathioprin) samt Humira och båda de tar ner mitt immunförsvar. Infektionssjukdomar får man försöka förebygga, inte stärka sitt immunförsvar för att klara av.
 
Då jag samlar på sjukdomar relaterade till immunförsvar så börjar jag förstå att det inte står helt rätt till med mitt. Tacksam för all input! :)

Hur har du det med stressen? Höga stressnivåer under lång tid innebär att kroppen aldrig får tid att reparera immunförsvaret. Därför är dåligt immunförsvar ett av symptomen vid stress-sjukdom.
 
Hur har du det med stressen? Höga stressnivåer under lång tid innebär att kroppen aldrig får tid att reparera immunförsvaret. Därför är dåligt immunförsvar ett av symptomen vid stress-sjukdom.

Fast om TS inte får infektionssjukdomar ofta tyder det ju på att immunförsvaret fungerar i det avseendet som det ska. Sedan är ju höga (felaktiga) stressnivåer inte bra. Stress kan utlösa autoimmuna sjukdomar men med korrekt diagnos och medicinering kan man faktiskt klara sig bra trots stress (har tyvärr testat det). Då måste man givetvis ha en diagnos och adekvat medicinering. Det jag menar är att stärka immunförsvaret är kanske inte lösningen när det gäller autoimmuna sjukdomar utan snarast när immunförsvaret inte gör vad det ska.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 667
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 102
Senast: Dimmoln
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 052
Senast: Hund!
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 476
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp