Bukefalos 28 år!

Rädda tapetseringen

Magiana

Trådstartare
Jag har fått hjälp (stjälp) att börja tapetsera i friggeboden. Tyvärr är resultatet uselt. Jag är skitbesviken och skitledsen över att det ser så illa ut.

Det är kortsidan av rummet som har fått ny tapet. Väggen ansluter till ett snedtak och i skarven har det suttit en hålkälslist. Den har fått sitta kvar under tapetseringens gång och tapeten har skurits under listen. Det är snedskuret och repor i tapeten där.

Jag var inte hemma när tapetseringen skedde och blev lite tagen på sängen när arbetet påbörjats utan att jag var med. Jag har skithöga krav på ett perfekt resultat och det här står jag bara inte ut med.

Nu har jag tagit loss listen och den går inte att sätta fast längre ner över den fula tapetskarven. Den skulle behöva komma ner 2 centimeter och listen i sig är väl runt 10 cm bred (har ej mätt).

Hur gör jag för att rädda det här och slippa tapetsera om väggen? :(
 
Jag har fått hjälp (stjälp) att börja tapetsera i friggeboden. Tyvärr är resultatet uselt. Jag är skitbesviken och skitledsen över att det ser så illa ut.

Det är kortsidan av rummet som har fått ny tapet. Väggen ansluter till ett snedtak och i skarven har det suttit en hålkälslist. Den har fått sitta kvar under tapetseringens gång och tapeten har skurits under listen. Det är snedskuret och repor i tapeten där.

Jag var inte hemma när tapetseringen skedde och blev lite tagen på sängen när arbetet påbörjats utan att jag var med. Jag har skithöga krav på ett perfekt resultat och det här står jag bara inte ut med.

Nu har jag tagit loss listen och den går inte att sätta fast längre ner över den fula tapetskarven. Den skulle behöva komma ner 2 centimeter och listen i sig är väl runt 10 cm bred (har ej mätt).

Hur gör jag för att rädda det här och slippa tapetsera om väggen? :(
Men den som gjorde det får väl göra om arbetet, jag hade inte betalat för någonting sånt. :confused: Tyvärr finns det nog inget sätt att dölja repor och den fula skarven annat än omtapetsering eller hitta en list som är tillräckligt bred för att dölja det.

När jag kom hem sent en kväll efter en tjänsteresa var jag skitsur när jag rev ner alla tapeter i matrummet efter att målarklåparen gjort ett så förb*nnat dåligt jobb. :banghead: Slutade med att jag tapetserade själv istället med mycket bättre resultat. :meh:
 
Det är en kompis som har gjort det så det är inga pengar inblandade, förutom de pengar jag köpt tapeter för och nu ser ut att vara kastade i sjön. Jag är INTE pigg på att köpa mer tapeter. Kompisen föreslår att jag ska sätta en bård där för att dölja eländet. Det var inte vad jag hade planerat att ha där.

Usch, fy fan. Hädanefter är det dödsstraff på att komma och försöka hjälpa till när man är halvblind, slarvig eller bara inte har koll på hur man gör.
 
Så här ser det ut:

20161105_171512_zpscbbx3jch.jpg

20161105_171357_zpskql7zgsh.jpg

Jag håller i listen på bilden där den ska sitta sedan. Det är ju två ganska skapliga repor i tapeten och den går inte ända ut i hörnet heller.
 
Jo, de ska sitta kant i kant. Jag vet inte om det är ljuset från min pannlampa som får skarven att framträda så tydligt på bild (om det är den lodräta linjen du menar).
 
Jag har sagt åt snubben som gjorde detta att köpa ny tapet till den väggen. Det borde räcka med en rulle då väggen bara är 2,5 meter bred och knappt 2 meter upp till listen. På en annan vägg sitter det också två våder uppe. Jag tycker skarven mellan dessa syns men vet inte om det går att få mer osynligt.

Edit: Ändrar mig om antalet rullar. Det blir 2 rullar för jag glömde tänka på mönsterpassningen.
 
Jag har sagt åt snubben som gjorde detta att köpa ny tapet till den väggen. Det borde räcka med en rulle då väggen bara är 2,5 meter bred och knappt 2 meter upp till listen. På en annan vägg sitter det också två våder uppe. Jag tycker skarven mellan dessa syns men vet inte om det går att få mer osynligt.

Edit: Ändrar mig om antalet rullar. Det blir 2 rullar för jag glömde tänka på mönsterpassningen.
Se till att det är samma batch-nr på rullarna också så du inte får färgskillnad bara

Hände min arbetskamrat där killen från målarfirman hon anlitat först missade att det var mönsterpassning, sen missade att köpa rätt antal rullar och skickade praktikanten köpa fler. Då blev det fel batchnr på de nya rullarna (vilket han missade kolla) och det var ganska stor färgskillnad på de nya och de gamla rullarna. TRE ggr fick de tapetsera om vardagsrummet.
 
Se till att det är samma batch-nr på rullarna också så du inte får färgskillnad bara

Hände min arbetskamrat där killen från målarfirman hon anlitat först missade att det var mönsterpassning, sen missade att köpa rätt antal rullar och skickade praktikanten köpa fler. Då blev det fel batchnr på de nya rullarna (vilket han missade kolla) och det var ganska stor färgskillnad på de nya och de gamla rullarna. TRE ggr fick de tapetsera om vardagsrummet.

Och då tror man en målarfirma ska vara proffs...
 
Se till att det är samma batch-nr på rullarna också så du inte får färgskillnad bara

Hände min arbetskamrat där killen från målarfirman hon anlitat först missade att det var mönsterpassning, sen missade att köpa rätt antal rullar och skickade praktikanten köpa fler. Då blev det fel batchnr på de nya rullarna (vilket han missade kolla) och det var ganska stor färgskillnad på de nya och de gamla rullarna. TRE ggr fick de tapetsera om vardagsrummet.

Jag känner till det där med batchnummer men eftersom det var tvunget att köpa dem i en annan butik så är det inte kollat. (De andra rullarna är köpta 20 mil härifrån.)

Man kan sätta olika batchnummer på olika väggar eftersom ljuset faller olika. Då syns det inte. I det här fallet är det den enda väggen med fönster som ska tapetseras om.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu är det dags att fixa väggarna här hemma! Det är tapetserat så många omgångar att man ser minst tre skarvar igenom översta tapeten...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp