Bukefalos 28 år!

Tapetsering

Azalea

Trådstartare
Nu är det dags att fixa väggarna här hemma! Det är tapetserat så många omgångar att man ser minst tre skarvar igenom översta tapeten.. Som dessutom släppt vid taket och blivit bucklig i hörnen. Så nu ska allt ner!

Hur går man bäst till väga för att få bort så mycket som möjligt av tapeterna? Vad ska man tänka på när man gör underarbetet innan det är dags för de nya tapeterna? Vilka verktyg/utrustning är nödvändiga?

Jag har aldrig tapetserat och är ärligt talat lite rädd för detta projekt, mitt tålamod är nämligen ganska begränsat.. :cautious: :angel:
 
Köp sån där renoveringstapet (tror det heter så), en tjockare "tapet " som döljer alla skavanker och sol du sedan sätter den riktiga tapeten över. Det sparar både tid och kraft, kanske även pengar då resultatet blir bra (det är svårt att få bort precis all gammal tapet och att som nybörjare spackla och få till en perfekt yta är inte lätt!)
 
Jag hade inte satt renoveringstapet över tre laget tapet. Visst det är smidigt (har själv använt det).

När vi renoverade vardagsrummet tog vi bort ett laget strukturtapet och ett laget tapet och sen satte vi renoveringstapet över. För att slippa spackla och få bort exakt all tapet.
Skrapa och svamp + vatten. Det bort så mycket du kan sen är det bara att blöta om det inte släpper och ta skrapa.

Renoveringstapeten är ganska dyr. Jämför innan inköp för det finns nån billigare än originalet och ibland har de större byggaffärerna kampanj.

Till tapetseringen: välj en med lite mönsterpassning om du har dåligt tålamod. Vi målade klistret direkt på väggen och sen var två man för att då dit bården. Ha vass kniv och bra tapetskrapa för att få bort bubblor med.
 
Nu är det dags att fixa väggarna här hemma! Det är tapetserat så många omgångar att man ser minst tre skarvar igenom översta tapeten.. Som dessutom släppt vid taket och blivit bucklig i hörnen. Så nu ska allt ner!

Hur går man bäst till väga för att få bort så mycket som möjligt av tapeterna? Vad ska man tänka på när man gör underarbetet innan det är dags för de nya tapeterna? Vilka verktyg/utrustning är nödvändiga?

Jag har aldrig tapetserat och är ärligt talat lite rädd för detta projekt, mitt tålamod är nämligen ganska begränsat.. :cautious: :angel:
Beroende på underlag är det skapligt lätt att ta bort gammal tapet.
Förr slipade jag skarvar med slipmaskin, men att ta bort tapeten är mycket bättre.

Dessutom är det lite roligt, man får utlopp för sin inre marodör....
 
Vi använde en ångmaskin för att få bort all gammal tapet. Sen jäkligt mycket spackel och sen målade vi (lgh från 1927). I nuvarande huset (byggt -83) kör vi covertapet. Det är bara en tapet under så det är lugnt. Smidigt och det går snabbt. I köket tapetserade vi över covertapeten och nu i hallen ska vi måla över den. Vi spacklade och slipade även efter vi satt upp covertapet för att får så släta väggar som möjligt. Använd handskar om du ska ha covertapet, det kliar som attan!
 
Vi äger en ångmaskin så vi plockar altid ner tapeten till bar vägg,, och sen beroende på underlaget så spacklar vi eller så tapetseras det direkt igen. Vanligast ör helspackling.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 559
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Hemmet Jag har fått hjälp (stjälp) att börja tapetsera i friggeboden. Tyvärr är resultatet uselt. Jag är skitbesviken och skitledsen över att...
Svar
10
· Visningar
2 170
Senast: Magiana
·
Äldre 1 maj flyttade jag in i min lägenhet. Fick lovat omtapetsering i hela lägenheten då den ser bedrövlig ut med slitna tapeter och fullt...
Svar
4
· Visningar
1 167
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp