Räddningshunden i Amazonas

fejko

Trådstartare
Det kanske är fler än jag som följt historien om de försvunna barnen i Amazonas som överlevde en flygplanskrasch och levde själva i 40 dagar.
Räddningshunden (en Malinois) som hittade dem försvann ju i samband med räddningen och armén letar efter den med ljus o lykta. De har bla lagt ut mat, spår av löpande tikar och hundförarnas kläder som lockbete. Men jag har inte läst att de lagt ut barnens kläder? Vore inte det naturligt? Det är ju dem hunden är tillsagd att spåra. Vad säger ni spårexperter?
 
Nej spår fungerar inte så. Spåret på barnen var en arbetsuppgift som hundföraren presenterade för hunden. Inget naturligt som hunden orkar jobba med i en evighet.
Dofter efter hundföraren är en resurs för hunden. Trygghet, mat, hemma.
Dofter efter löptikar är naturliga drifter.
 
Nej spår fungerar inte så. Spåret på barnen var en arbetsuppgift som hundföraren presenterade för hunden. Inget naturligt som hunden orkar jobba med i en evighet.
Dofter efter hundföraren är en resurs för hunden. Trygghet, mat, hemma.
Dofter efter löptikar är naturliga drifter.
OK jag trodde de var så lojala att de jobbade tills de stupade alternativt tills föraren sa till att det räckte.
 
OK jag trodde de var så lojala att de jobbade tills de stupade alternativt tills föraren sa till att det räckte.
Det handlar inte om att de är illojala utan om ork. En tränad polishund kan orka hålla ett spår i kanske 2 timmar med stöttning från sin förare. Det är inte bara hunden som spårar. Föraren behövs också för att tyda hundens signaler så att de håller sig på rätt kurs.
En hund blir dessutom snabbt förvildad om den kommer vilse. Redan efter tre dagar börjar de bli skygga och förvildade.
 
OK jag trodde de var så lojala att de jobbade tills de stupade alternativt tills föraren sa till att det räckte.
Den har väl varit borta i flera dagar? När en hund vaknar efter att ha sovit/vilat lär den inte resonera "Jaha, jag blev inte klar med arbetsuppgiften X. Så nu måste jag fortsätta." Det skulle jag säga är ett mänskligt sätt att resonera. En borttappad hund försöker nog överleva och alternativt ta sig hem. Därav lämpligt att lägga ut förarens kläder och mat.
 
Tyvärr är nog risken stor att hunden förolyckas rätt snabbt i en sådan miljö som Amazonas.
En människa aktar sig för farliga djur som ormar, skorpioner och stora kattdjur. En hund, särskilt en brukras med stor nyfikenhet och jaktlust stoppar nog tyvärr glatt fram nosen:(
 
Tyvärr är nog risken stor att hunden förolyckas rätt snabbt i en sådan miljö som Amazonas.
En människa aktar sig för farliga djur som ormar, skorpioner och stora kattdjur. En hund, särskilt en brukras med stor nyfikenhet och jaktlust stoppar nog tyvärr glatt fram nosen:(
Tror tyvärr du har rätt. Det som skulle kunna tala emot är att den var tränad för uppgiften
 
Tror tyvärr du har rätt. Det som skulle kunna tala emot är att den var tränad för uppgiften
Vilken uppgift tänker du på?
I nuläget har hunden ingen uppgift längre när föraren inte finns med den. En hund lever mycket mer i nuet än vad vi människor gör. Eventuella kommandon och uppgifter är glömda sen länge.
Den är tyvärr inte på något vis tränad för att överleva på egen hand (eller tass) i djungeln.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 865
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp