Rädsla för försäkringsbolaget - Lös benbit

Zindy91

Trådstartare
För lite mer än en vecka seda konstaterades min häst ha problem med kotleden. Svullen och rejält halt var hon så vi åkte in till klinik. Där röntgade hon och vi fann att hennes lösa benbit ( känd sedan tidigare) i kotleden hade krossats i ca tre mindre delar. Vet tror att hon troligen vrickat sig och/eller fått ett kraftigt slag mot kotan och det har då utvecklats till en inflammation i leden. Om jag nu har fattat det rätt.

Tidigare skapade inte benbiten några problem men nu när den är krossad finns risken att det blir mer problem och att de behöver opereras ut. Jag blir därmed skräckslagen med tanke på alla skräckhistorier man hör om försäkringsbolag som inte täcker upp. Hästen min är försäkrad under sitt första levnadsår då hon omhändertogs från ett hem där hon inte togs om hand om alls ( en annan lååång historia) och sedan dess har hon varit försäkrad i samma bolag.

Det jag funderar över nu är villkoret att hästen måste ha varit försäkrad sedan föl. Hur länge räknas dom som föl? Och kan det bli en annan bedömning nu när hon genom ett akut yttre trauma har lyckats krosa benbitarna och därför måste opereras? Vad tror ni? Någon med liknande erfarenheter?
 
Beror på vilket försäkringsbolag du har. Agria ersätter troligtvis inte detta med mer än 18.000.-/år, men andra bolag kan göra det... (har nyligen egen erfarenhet av vad Agria täcker och inte...)
 
Jo, försäkringsbolaget täckte med just 18.000kr med lite tur tror jag nog. Detta täckte precis operationen men efterbehandling bekostar jag nu helt själv.
 

Liknande trådar

Hästvård ...och finns det chans att ändra beslutet?! Ska ta det från början och skriva så kortfattat det går! Häst med konstaterad...
Svar
12
· Visningar
2 469
F
Hästvård Någon där ute som fått ersättning för operation av lös benbit fast ni inte haft bevis att era hästar varit försäkrade sen föl? Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 744
Senast: mackan
·
Hoppning Ni som tävlar på seriös nivå - hade ni kunnat köpa en häst som haft lösa benbitar i bakknäna, dock opererad? Hade bestämt mig för att...
2
Svar
22
· Visningar
3 438
Senast: Sofie_B
·
Hästvård En unghäst som var i samma stall som jag hade mina hästar i innan fick operera bort lösa benbitar, han var då runt 3-4 år och väldigt...
Svar
1
· Visningar
778
Senast: Fippel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp