Rädslan för demens

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så kom det, samtalet jag väntat på ett tag nu. Min mor börjar visa tecken på demens, jag tror starkt på alkoholdemens och eventuell npf-diagnos då hon varit snurrig ända sen jag var tonåring och hennes alkoholproblem började. Sen finns det väl andra starkt bidragande orsaker som hennes livsstil i övrigt samt en hereditet för alzheimers från min morfars sida.

Tro på fan att jag är rädd nu, jag är vimsig och virrig normalt sett p.g.a. utmattningar och stark misstanke om npf-diagnos och min livsstil möjliggör en hel del risker för demens. Jag vet att jag behöver göra något nu, jag minns så väl min morfar när han försvann helt och alzheimersen tog över. Jag minns min farmor när hon försvann in i demensens klor och inte kunde komma ihåg om det var barnbarnen som hälsade på eller om det var boendepersonalen.

Jag hoppas jag fått den biten av mormors gener, där minnet är intakt långt upp i åldrarna och det inte var några problem att hänga med samtiden. Där nyfikenheten och kunskapstörsten aldrig blivit hejdad utan fått pågå långt in i det sista.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp