Bukefalos 28 år!

Räkna ut elkostnaden

Beror på vad du betalar för elen. Elpriset är ju per kW (=1000w) så den fläkten kostar 2 kW per timme.
2 kWh (kilowattimmar, inte kilowatt) per timme, om man skall vara kinkig. ;)

Så i praktiken nånstans runt 2-2,5 kronor i timmen, när den är igång.
(Om det handlar om en värmefläkt som står och kontinuerligt värmer upp en lokal så får man tänka på att om fläkten är termostatstyrd så kommer den sannolikt inte att vara igång hela tiden. Det bästa då är att köpa en liten digital elmätare på t ex Clas Oh***n och koppla mellan under några dagar, så ser man förbrukningen i klartext.)
 
2 kWh (kilowattimmar, inte kilowatt) per timme, om man skall vara kinkig. ;)

Så i praktiken nånstans runt 2-2,5 kronor i timmen, när den är igång.
(Om det handlar om en värmefläkt som står och kontinuerligt värmer upp en lokal så får man tänka på att om fläkten är termostatstyrd så kommer den sannolikt inte att vara igång hela tiden. Det bästa då är att köpa en liten digital elmätare på t ex Clas Oh***n och koppla mellan under några dagar, så ser man förbrukningen i klartext.)
Vilken bra ide. Tack!
 
Om man ska vara riktigt kinkig, producerar du inte nu tårta på tårta med kilowattimmar per timme?
Njae, fläkten som drar 2 kW (effekt) förbrukar 2 kWh (energimängd) per timma... det är nog allt i sin ordning. :) Skulle den termostatstyrt snurra t ex tolv minuter per timma så skulle den förbruka energimängden 0,2 kWh per timma.
 
Njae, fläkten som drar 2 kW (effekt) förbrukar 2 kWh (energimängd) per timma... det är nog allt i sin ordning.
Ja, just så skulle jag vilja ha det.

Men,
det jag reagerade på var inte det, utan vad du faktiskt skrev i ditt inlägg; "kilowattimmar per timme".

2 kWh (kilowattimmar, inte kilowatt) per timme, om man skall vara kinkig. ;)
eller, med parantesen borttagen, och förkortningen översatt till ord;
2 kilowattimmar per timme, om man skall vara kinkig. ;)
 
det jag reagerade på var inte det, utan vad du faktiskt skrev i ditt inlägg; "kilowattimmar per timme".
Ja... men det är ju just vad jag skrev även i första stycket; kilowattimmar per timma. Energimängd under en viss tidsperiod. På en timma förbrukar 2 kW-fläkten 2 kWh, således 2 kWh per timma. Kunde ju skrivit att fläkten förbrukar 1/30 kWh per minut, 48 kWh per dygn eller 1 kWh per halvtimma - sak samma. ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Höjda elpriser slår hårt mot Älvkarleby ridklubb. Trots att klubben vidtagit en rad åtgärder för att minska förbrukningen har...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
542
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Okej, jag har sålt ett hus för 1 200.000:- Jag har 900.000:- i lån på huset. Jag har fått 10% i handpenning. Hur mycket kommer mer...
Svar
11
· Visningar
796
Senast: Saigon
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp