Räkna ut vinstskatt

gullviva

Trådstartare
Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad)

Kan ngn reda ut mina siffror?

Köpt bostadsrätt för 20 år sedan för ca 500 000kr

Säljer detta hus i slutet på maj för 3 225 000kr

Har lån på huset på 1 600 000kr (höjt lånen pga renoveringar mm)

Vi är två som säljer men köper varsin ny bostad då vi går isär. Detta är infon om min bostad jag köper:

Bostadsrätt inköpspris 2 150 000kr

Tänkte gå in med 800 000kr i kontantinsats (som jag får ut från försäljningen, min del av vinsten )


Som jag förstått behöver jag ej betala vinstskatt nu om jag söker uppskov då jag köper ny bostad.

Men jag kommer få pengar över efter försäljning måste jag skatta på detta?
 
Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad)

Kan ngn reda ut mina siffror?

Köpt bostadsrätt för 20 år sedan för ca 500 000kr

Säljer detta hus i slutet på maj för 3 225 000kr


Har lån på huset på 1 600 000kr (höjt lånen pga renoveringar mm)

Vi är två som säljer men köper varsin ny bostad då vi går isär. Detta är infon om min bostad jag köper:

Bostadsrätt inköpspris 2 150 000kr

Tänkte gå in med 800 000kr i kontantinsats (som jag får ut från försäljningen, min del av vinsten )


Som jag förstått behöver jag ej betala vinstskatt nu om jag söker uppskov då jag köper ny bostad.

Men jag kommer få pengar över efter försäljning måste jag skatta på detta?

Har du köpt huset för 500 000 kr och säljer för 3 225 000 kr? Då har du väl gjort en del värdehöjande renoveringar, de får du dra av när vinstskatten räknas ut. Visst underhåll måste vara gjort inom fem år från försäljning för att kunna dras av, medan tex en tillbyggnad får dras av oavsett när den gjordes. Står säkert på skatteverkets hemsida vad olika renoveringar räknas som.

Om jag minns rätt när det gäller uppskov så om du köper en ersättningsbostad för mer än vinsten så får du uppskov på allt.

Lånen har väl inget att göra med vilken vinst gör eller vilket uppskov du får?
 

Jo har gjort den där men förstår ändå inte hur mkt skatt jag måste betala..
Vinsten är ju väldigt stor så vi köpte så billigt.
Har gjort renoveringar men allt gjort för mer än 10 år sedan..

Lånet är väl mer att jag får ju inte hela vinsten i handen? Ska ju betala tillbaka lånet och sen det jag får över går till kontantinsats på nya lägenheten.

Men där jag undrar om jag räknat rätt. att jag får ca 850 000 kr
Går i med 800k kontantinsats så blir j litegrann över i handen ska jag skatta på det?
 
Har du köpt huset för 500 000 kr och säljer för 3 225 000 kr? Då har du väl gjort en del värdehöjande renoveringar, de får du dra av när vinstskatten räknas ut. Visst underhåll måste vara gjort inom fem år från försäljning för att kunna dras av, medan tex en tillbyggnad får dras av oavsett när den gjordes. Står säkert på skatteverkets hemsida vad olika renoveringar räknas som.

Om jag minns rätt när det gäller uppskov så om du köper en ersättningsbostad för mer än vinsten så får du uppskov på allt.

Lånen har väl inget att göra med vilken vinst gör eller vilket uppskov du får?

Köpte det billigt av släkting värt mkt mer än 500k vid köp.

Sen gjort renoveringar som kök 2 badrum mm men för över 10 år sedan. Inga tillbyggnader eller liknande.
 
Så här se ser ut när jag lagt in allt på skatteverkets beräkning
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240424_103722_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20240424_103722_com.android.chrome.jpg
    108,5 KB · Visningar: 38
En bild till
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240424_103716_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20240424_103716_com.android.chrome.jpg
    77,5 KB · Visningar: 38
Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad)

Kan ngn reda ut mina siffror?

Köpt bostadsrätt för 20 år sedan för ca 500 000kr

Säljer detta hus i slutet på maj för 3 225 000kr

Har lån på huset på 1 600 000kr (höjt lånen pga renoveringar mm)

Vi är två som säljer men köper varsin ny bostad då vi går isär. Detta är infon om min bostad jag köper:

Bostadsrätt inköpspris 2 150 000kr

Tänkte gå in med 800 000kr i kontantinsats (som jag får ut från försäljningen, min del av vinsten )


Som jag förstått behöver jag ej betala vinstskatt nu om jag söker uppskov då jag köper ny bostad.

Men jag kommer få pengar över efter försäljning måste jag skatta på detta?
Köpte ni tillsammans för 500 000 och säljer för 3225 000 utan avdrag är vinsten hela mellanskillnaden. Men ni får göra avdrag för mäklararvode och vissa andra omkostnader för att få huset sålt. Samt för lagfartskapnings mm när ni köpte huset.

Om vi utgår från inga avdrag och att ni äger huset till 50 % var är din vinst 3225-500 = 2725 / 2 = 1362500 kr. Och den skatt som ska in om du inte får uppskov är 299 750 kr.

Köper du själv för dyrare än 3 225 000/2 = 1612500 så får du uppskov med hela vinstskatten.
 
Köpte ni tillsammans för 500 000 och säljer för 3225 000 utan avdrag är vinsten hela mellanskillnaden. Men ni får göra avdrag för mäklararvode och vissa andra omkostnader för att få huset sålt. Samt för lagfartskapnings mm när ni köpte huset.

Om vi utgår från inga avdrag och att ni äger huset till 50 % var är din vinst 3225-500 = 2725 / 2 = 1362500 kr. Och den skatt som ska in om du inte får uppskov är 299 750 kr.

Köper du själv för dyrare än 3 225 000/2 = 1612500 så får du uppskov med hela vinstskatten.

Då har jag fyllt i ganska rätt på skatteverket då?

Och jag kan få uppskov på hela summa?
Men även l jag ej går in med exakt allt i nya bostaden?
 
Hur mycket lån du tar eller har haft har absolut ingenting med saken att göra.
Men det påverkar ju hur mkt jag får i handen efter försäljnibg o köp.
Och i runda slängar får jag ca 850k i handen. Där 800 går in i kontantinsatsen.

Det är ev pengar som bli över jag undrar över

Sms om vill tex bara gå in med ca 700k i kontant insats. Så han får några 100k över. Skatt på det?
 
Men det påverkar ju hur mkt jag får i handen efter försäljnibg o köp.
Och i runda slängar får jag ca 850k i handen. Där 800 går in i kontantinsatsen.

Det är ev pengar som bli över jag undrar över

Sms om vill tex bara gå in med ca 700k i kontant insats. Så han får några 100k över. Skatt på det?
Skatten beräknas på skillnaden försäljningspris och inköpspris inklusive vissa omkostnader.

Hur du finansierar det har ingenting med saken att göra.

Får du inte uppskov så måste du betala in knappt 300 000 i skatt enligt mitt exempel ovan. Har du gjort något annat med de kontanter du fått vid försäljningen och inte kan betala skatten kommer du i det fallet hamna hos kronofogden. Det spelar ingen roll om du lagt pengarna på handpenning på nytt hus, en hopphäst eller en jorden runt resa.
 
Skatten beräknas på skillnaden försäljningspris och inköpspris inklusive vissa omkostnader.

Hur du finansierar det har ingenting med saken att göra.

Får du inte uppskov så måste du betala in knappt 300 000 i skatt enligt mitt exempel ovan. Har du gjort något annat med de kontanter du fått vid försäljningen och inte kan betala skatten kommer du i det fallet hamna hos kronofogden. Det spelar ingen roll om du lagt pengarna på handpenning på nytt hus, en hopphäst eller en jorden runt resa.

Ok men man får ju uppskov om man fyller kriterierna och lägger pengarna på nytt boende?
Har ej sålt/köpt ännu det blir i månadsskiftet.

Frågan är ju, hur stor del av de pengar jag gått plus måste jag skatta för.
Jag får uppskov förstår jag eftersom jag köper nytt boende.
Men jag använder ju inte hela summan till nya boendet.
 
Jag Går ju 1.2 milj i vinst räknat på vad vi köpte huset för men det är ju inga pengar jag får i handen?
 
Ok men man får ju uppskov om man fyller kriterierna och lägger pengarna på nytt boende?
Har ej sålt/köpt ännu det blir i månadsskiftet.

Frågan är ju, hur stor del av de pengar jag gått plus måste jag skatta för.
Jag får uppskov förstår jag eftersom jag köper nytt boende.
Men jag använder ju inte hela summan till nya boendet.
Köper du en ny bostad som är dyrare än vad din del av huset säljs får. Kan du ta uppskov på hela vinstskatten. Då gör du precis vad du vill med den del du får som inte äta upp av lån mm.

Väljer du uppskov och lägger in pengarna på kontantinsats så hör du precis vad du vill med resterande pengar. Antingen betalar du in skatt så du har mindre uppskov, eller sätter dem på ett sparkonto/börsen eller köper en resa eller en häst eller något annat som du väljer helt själv.

Det är bara om du inte får uppskov, eller inte får uppskov med hela vinstskatten som Skatteverket lägger sig i vad du gör med dina pengar.
 
Köper du en ny bostad som är dyrare än vad din del av huset säljs får. Kan du ta uppskov på hela vinstskatten. Då gör du precis vad du vill med den del du får som inte äta upp av lån mm.

Väljer du uppskov och lägger in pengarna på kontantinsats så hör du precis vad du vill med resterande pengar. Antingen betalar du in skatt så du har mindre uppskov, eller sätter dem på ett sparkonto/börsen eller köper en resa eller en häst eller något annat som du väljer helt själv.

Det är bara om du inte får uppskov, eller inte får uppskov med hela vinstskatten som Skatteverket lägger sig i vad du gör med dina pengar.
Aja så om jag får uppskov på hela vinsten så gör jag vad jag vill med dom egentligen? Bara så jag förstår rätt.
Men det vet jag inte förrän när jag deklarerar nästa år?
 
Jag Går ju 1.2 milj i vinst räknat på vad vi köpte huset för men det är ju inga pengar jag får i handen?
Skatteverket bryr sig inte om vad du får i handen vind försäljningen.

Har du ett hus som du belånat helt och hållet så kommer du ändå få betala vinstskatt när det säljs, om du inte har uppskov. Även om alla pengar det säljs för går till att betala av bolån och privatlån. Det finns ingen koppling mellan vinstskatten och vilken summa du fick ut efter att lånen är lösta.

Skatteverket beräknar vinstskatt på de teoretiska värdena av din försäljning och inköpsvärdet. Har du sedan inte kontanta medel att betala skatten när den väl ska in så är det ditt problem att lösa.
 
Aja så om jag får uppskov på hela vinsten så gör jag vad jag vill med dom egentligen? Bara så jag förstår rätt.
Men det vet jag inte förrän när jag deklarerar nästa år?
Det brukar en mäklare kunna hjälpa till att beräkna redan nu, så du inte sätter dig i en dum sits.
 
Det brukar en mäklare kunna hjälpa till att beräkna redan nu, så du inte sätter dig i en dum sits.

Men som jag förstår så fyller jag kriterierna för att få uppskov. Och så länge jag bor kvar i nya lägenheten så gäller uppskovet.

Är lite snurrig igen då jag trodde jag fattat heh.

Min mäklare är på semester, mina låne handlingar är klara så kan ej göra så mkt men min sambo är mitt i processen..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har sålt en bostadsrätt för en del år sedan men minns inte riktigt hur man gör samt att den renoverades inte. Om man säljer ett boende...
Svar
3
· Visningar
656
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 006
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag har tänkt ansöka om slutgiltigt uppskov på skatten när jag säljer min lägenhet. Jag kommer köpa ny lägenhet inom närmsta halvåret...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: Seaside
·
Juridik & Ekonomi Jag fick ett återkrav från CSN om att betala in 67 000kr (inom en månad!). Detta för att jag för två år sedan sålde min bostadsrätt och...
2
Svar
37
· Visningar
5 365
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp