Hjälp en matematiskt utmanad att räkna

kolblakkur

Trådstartare
Okej, jag har sålt ett hus för 1 200.000:-
Jag har 900.000:- i lån på huset.
Jag har fått 10% i handpenning.
Hur mycket kommer mer kommer jag att få på tillträdesdagen?

Har jag räknat rätt om jag tänker att jag ska ha 180.000:- till?

Hjälp en idiot :heart
 
Du kommer att ha 180 000:- över efter du betalt av lånet, men du ska ju få 1 080 000:- till från köparen. (Sedan ska det kanske betalas mäklararvode och sedan kommer du att behöva skatta om du sålde huset för mer än du köpte det för.)
 
Jag får det också till 180 000:- till.
Minus om mäklaren ska ha betalt och så eller det är kanske redan klart? Sen kanske lite går bort i skatt typ?
Vet inte hur sånt funkar?
 
Du kommer att ha 180 000:- över efter du betalt av lånet, men du ska ju få 1 080 000:- till från köparen. (Sedan ska det kanske betalas mäklararvode och sedan kommer du att behöva skatta om du sålde huset för mer än du köpte det för.)
Jag fattar inte vad du menar när du skriver att jag ska få 1 080.000:- av köparen?

Inget mäklararvode och ingen skatt.
 
Jag fattar inte vad du menar när du skriver att jag ska få 1 080.000:- av köparen?

Inget mäklararvode och ingen skatt.
Du skrev att du sålt huset för 1 200 000:- och att köparen betalt 10 % i handpenning (=120 000:-), då är det ju 1 080 000:- kvar för köparen att betala till dig.
Sedan använder du de pengarna och betalar av ditt lån på 900 000:-, då har du 180 000:- kvar.
 
Du skrev att du sålt huset för 1 200 000:- och att köparen betalt 10 % i handpenning (=120 000:-), då är det ju 1 080 000:- kvar för köparen att betala till dig.
Sedan använder du de pengarna och betalar av ditt lån på 900 000:-, då har du 180 000:- kvar.
Ja, nu fattar jag :up:
 
Banker brukar/har rätt att lägga på ränteskillnadsersättning när man löser bolån i förtid, så jag hade nog kollat upp det och hur mkt det blir också.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 455
Senast: Squie
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 490
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
997
Senast: Human
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp