Räknar man foderstat på sommaren?

@Oknytt Ja för människor verkar mycket gå att kolla på blodprov men de veterinärer jag frågat säger det inte går på häst därav min frustration 😅

Hm. Kan möjligen ha att göra med att det ev inte finns etablerade referensintervall för analyser av mineraler på häst så som det gör för människor, för annars tänker jag blod som blod och har man rätt provrör med rätt tillsats så bör det i sig inte var svårt att utföra själva analysen, men däremot att tolka den sen!

Nu var det ju bara min förhoppning att kunna göra det på detta sätt för att plocka upp ev brister istället för att tillsätta mineraler "i onödan" men känner att jag får ta ett snack med min veterinär och bekanta som jobbar med analyser på djursjukhus och höra om det ens är görbart 😔
 
nu undrar jag om man brukar räkna på sommaren också när hästarna går på bete och så?
Jag räknar, men håller det på grövre marginaler i och med att jag inte har analys på gräset vid olika väder.
Så hur gör man då? Kan man typ se eller räkna ut hur mycket gräs de äter och vad det innehåller eller räknar man bara med höet de får på natten eller vad?
Jag tänker så här; om hästen fodras med delvis hö och gräs, samt håller bra hull och muskelmassa, så har hästen sina behov med MJ och smb rp tillgodosedda. Ökar hästen i vikt betyder det att hästens intag består av mer näringsämnen än behovet (och då är kraftfodermedel det försts jag drar av). Om hästen håller sig i lagom kroppsmassa så får den i sig ungefär sitt ts-behov. 1,5-2 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Ungefär. Jag fodrar därför ungefär samma vintertid som sommartid med mineralerna, men reglerar mängden MJ och smb rp eftersom gräset kan antas innehålla ungefär lika mycket av mikromineralerna per kg ts som det gör i ett grovfoder.
 
Hm. Kan möjligen ha att göra med att det ev inte finns etablerade referensintervall för analyser av mineraler på häst så som det gör för människor, för annars tänker jag blod som blod och har man rätt provrör med rätt tillsats så bör det i sig inte var svårt att utföra själva analysen, men däremot att tolka den sen!

Nu var det ju bara min förhoppning att kunna göra det på detta sätt för att plocka upp ev brister istället för att tillsätta mineraler "i onödan" men känner att jag får ta ett snack med min veterinär och bekanta som jobbar med analyser på djursjukhus och höra om det ens är görbart 😔
Vet att det går att skicka blod utomlands (Tyskland?) för att se mineralstatus, SVA har bara analys för selen och koppar vad jag förstår.
 
Jag har en mineralsten ute på betet. Aldrig fodrat mina hästar så länge det finns gräs. De är ju faktiskt gräsätare och tillgodogör sig det som finns i gräset. Blir liksom förvånad över att vissa tror att gräset är någon typ av underhållning för hästen, och fortfarande drämmer på med en massa kraftfoder. Inte undra på att även halvbloden börjar få fång numer.
 
Ger bara saltsten och selen tillsammans med nån dl pellets sommartid. Lite hö får de till natten då de står inne då.
 
Jag har en mineralsten ute på betet. Aldrig fodrat mina hästar så länge det finns gräs. De är ju faktiskt gräsätare och tillgodogör sig det som finns i gräset. Blir liksom förvånad över att vissa tror att gräset är någon typ av underhållning för hästen, och fortfarande drämmer på med en massa kraftfoder. Inte undra på att även halvbloden börjar få fång numer.
Det är dock helt felaktiga påståenden att gräs skulle vara fullt tillräckligt. Om du läser senaste forskningen NRC 2007 så har du allt framför dig. SLU har också bra PDF-fil som rör utfodringsrekommendationer. Det ÄR brist på flera mikro- och makromineraler och obalanser i kvoter i svenska marker och vatten. Det gäller både grovfoder och gräs, tyvärr.

Kan säga på rak arm att din mineralsten inte alls täcker varken behov eller balanserar några kvoter om du köper dem som normalt finns på svenska marknaden. Det är precis samma som att fodra bara Natrium via saltsten - täcker inget behov på lång väg. Allt detta är information du kommer springa på om du läser på.
 
Det är dock helt felaktiga påståenden att gräs skulle vara fullt tillräckligt. Om du läser senaste forskningen NRC 2007 så har du allt framför dig. SLU har också bra PDF-fil som rör utfodringsrekommendationer. Det ÄR brist på flera mikro- och makromineraler och obalanser i kvoter i svenska marker och vatten. Det gäller både grovfoder och gräs, tyvärr.

Kan säga på rak arm att din mineralsten inte alls täcker varken behov eller balanserar några kvoter om du köper dem som normalt finns på svenska marknaden. Det är precis samma som att fodra bara Natrium via saltsten - täcker inget behov på lång väg. Allt detta är information du kommer springa på om du läser på.
Jo, fast över året så äter ju hästarna annat än bara gräs. Mina äter allt möjligt som finns i hagen, bark, sly som kommer upp, etc. Och på vinterhalvåret får mina kraftfoder också. Det är ju samma sak med oss människor. Vi får ju inte i oss alla näringsämnen i samma måltid, utan det är ju utspritt över tid.
 
Jo, fast över året så äter ju hästarna annat än bara gräs. Mina äter allt möjligt som finns i hagen, bark, sly som kommer upp, etc. Och på vinterhalvåret får mina kraftfoder också. Det är ju samma sak med oss människor. Vi får ju inte i oss alla näringsämnen i samma måltid, utan det är ju utspritt över tid.
Det spelar dock ingen större roll. Det är vetenskapligt bevisat med de källor jag hänvisade till.
 
Samma mineraltillförsel som på vintern. Dvs extra tillskott av framförallt fosfor, selen, zink och koppar. Och salt såklart. Däremot inga extra vitaminer på sommaren om jag kan undvika det (beror ju lite på hur jag valt att tillsätta mineralerna som saknas)

Har ingen aning om exakta innehållet i betet men grovfodret tas på närliggande marker så det bör inte vara enorm skillnad, utan ungefär samma obalanser och brister.

Tillägg. Ovan gäller ung häst. Vuxen häst är jag ganska nöjd om selen är täckt. De bör klara en ev obalans eller brist under några månader utan större besvär inbillar jag mig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 598
Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 177
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp