Ränteeländet

Vi har 3-månaders och kommer att fortsätta ha det. Ränterabatten ska omförhandlas nu och om inte vår nuvarande bank kan matcha Landshypotek blir det flytt dit. De har 2,72 % just nu.

Vi skaffade vårt lån innan amorteringskravet men har amorterat frivilligt utifrån det ändå. Kommer att fortsätta med det och i första hand minska amorteringen om det skulle behövas. Men vi har ganska bra marginaler, och betydligt bättre inkomster nu än när vi skaffade lånet.
Nu amorterar ni även utan krav men om ni flyttar lånet så ses väl det som ett nytt lån och då aktualiseras amorteringsreglerna om ni har över 50%. Så har åtminstone jag fått det förklarat för mig.
 
Nu amorterar ni även utan krav men om ni flyttar lånet så ses väl det som ett nytt lån och då aktualiseras amorteringsreglerna om ni har över 50%. Så har åtminstone jag fått det förklarat för mig.
Men köpte man innan amorteringskraven och amorterar nu så borde man kunna omvärdera och slippa kravet ändå. Vi har 50% belåning på köpeskillingen redan från start (dvs inget amorteringskrav) så absolut sista utvägen är att värdera upp, och låna mer. Om allt skiter sig 🙄. Jag är glad att vi sitter i en lågt belånad lägenhet och egentligen inte behöver bil. Jag har haft jobbig ekonomi tidigare (häst, lägre inkomst, transport osv). Jag lider med de av våra vänner som köpt hus under de här åren, och ska slänga in lite inkomstbortfall (föräldraledighet) och elpriser på detta.. och två bilar som måste rulla dagligen…
 
Nu amorterar ni även utan krav men om ni flyttar lånet så ses väl det som ett nytt lån och då aktualiseras amorteringsreglerna om ni har över 50%. Så har åtminstone jag fått det förklarat för mig.

Ja absolut jag var otydlig. Menade att vi kommer fortsätta amortera i samma takt som tidigare. Kommer få en belåningsgrad på 52-53 % och amorterar idag ca 2,5 % per år. Så kommer att finnas utrymme att sänka amorteringen vid behov rätt mkt även om vi inte kan sluta helt om vi flyttar lånet :)
 
Mitt lån ligger rörligt just nu och det har ju varit OVANLIGT lågt (900 kr i mån) och nu "helt plötsligt" ska vi betala 3300 i mån.... men men har precis bytt arbete och satt inte i bästa sitsen att binda när det innan bundna lånet gick ut... Har lån på 1.4 milj. Det kommer få va kvar på rörligt då det inte finns någon anledning just nu att binda. Som tur är har jag iaf låggt bunden elräkning :p i 2år till...
 
Nu amorterar ni även utan krav men om ni flyttar lånet så ses väl det som ett nytt lån och då aktualiseras amorteringsreglerna om ni har över 50%. Så har åtminstone jag fått det förklarat för mig.

Svarar igen eftersom jag nu lärt mig något nytt! Trodde som du att det blev ett ”nytt” lån när man byter bank, men tydligen inte. Vårt lån kommer fortfarande vara utan amorteringskrav eftersom vi tog det innan amorteringskravet började gälla.
 
Xet band senaste med lite olika år.
Vi har ju suttit i sitsen med en rörlig ränta på 21% (fasta räntan låg då på 14%) så är väl lite brända på det här med rörligt
När jag tog över fastigheten var räntan på 13% men har inga lån kvar sedan ett år .Dom höga bostadspriserna nu beror på att räntan har varit nästan obefintlig i många år och det har trissat upp till dom enorma priser som det är nu .Så en ränta på 6-7% blir det nog lite lägre priser
 
Svarar igen eftersom jag nu lärt mig något nytt! Trodde som du att det blev ett ”nytt” lån när man byter bank, men tydligen inte. Vårt lån kommer fortfarande vara utan amorteringskrav eftersom vi tog det innan amorteringskravet började gälla.
Vad skönt! Där lärde jag mig något nytt.
 
Usch, är det värt att låsa på 4,5%?

Vi vill egentligen sälja och flytta till billigare/lantligare/mer mark, men har försökt sitta still i båten under pandemi och sen krigstider... Så jag har inte velat binda om på långa tider, men ångrar mig lite nu... Band halva lånet på 3,75% i ett år när bindningstiden gick ut i höstas.

Jag vill inte få 9% på andra halvan 😂.
 
Får lite panik bara av att läsa den här tråden😅
Vi har turligt nog hela bolånet bundet på 1,17% men det går ut kring årsskiftet. Snacka om att det lär bli chockhöjning sen där vid övergången till år 2024..
 
Får lite panik bara av att läsa den här tråden😅
Vi har turligt nog hela bolånet bundet på 1,17% men det går ut kring årsskiftet. Snacka om att det lär bli chockhöjning sen där vid övergången till år 2024..

Har du tur har det allra värsta blåst över då
 
Listräntorna är nu över 5% på flera håll. Fler höjningar av styrräntan är att vänta under våren. Jag är inte helt säker att min gissning på 6% kommer räcka till. Kanske blir 7%

För tydlighets skull har jag syftat på 3-månadersräntan. Har inte kollat runt så mycket men kollade precis hos SBAB och när jag gör deras kalkyl så blir min 3-månadersränta 3,57. Och de har precis höjt sina räntor.

Men jag såg idag att flera bedömare tror att räntan kommer att höjas under våren så att styrräntan sammanlagt ökar med totalt 0,75% (höjning i februari och april) från nuvarande nivå.
 
Vi har ett stort bolån (köpte hus i en större stad under riktiga corona-toppen), och även om vi kommer klara högre räntor så kommer det såklart svida! Vi band tack och lov våra räntor på 3 respektive 5 år på 1,09% och 1,29% förra hösten - typ precis innan allt brakade loss...

Men! Vi hade kunnat binda i 10 år på ca 1,8%. Det känns helt GALET nu. Som att vinna på lotto! Vi gjorde alla möjliga beräkningar och landade till slut i att eftersom räntan beräknades vara låg minst ett par år till så skulle vi förlora en del pengar innan dess att räntan skulle börja ticka uppåt och hamna på 1,8 och högre. Tji fick vi.... Sen tyckte vi också det kändes läskigt att binda på 10 år när vi inte ens visste om vi skulle trivas i huset eller att bo i hus öht.

Men, vi kommer ha goda möjligheter att kunna betala av stora delar av vårt första lån som går ut hösten 2024. Om vi skulle vilja/behöva. Det känns som en oerhörd lyx att bara kunna ha is i magen nu, och bara ta el-smällen och inte båda samtidigt...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Förr vintern så var det inte mycket jag fundera på då vi hade bundet avtal. Fast det avtalet har gått ut nu och jag vet inte hur man ska...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 294
Senast: Magnum
·
Samhälle En generell tråd om svensk skog och skogsbruk. Det går förstås diskutera allt möjligt men vi har en pågående biodiversitetskris i...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 329
Senast: Mkb
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 581
Senast: startpompe
·
Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
581
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp