Bukefalos 28 år!

"räta ut" ridstövlar som knölar sig runt vristen?

GotAsecret

Trådstartare
Mina ridstövlar (Hööks version av "graninge") har liksom knölat ihop sig vid vristerna och det ser förjävligt ut :crazy: (dessutom är det inte speciellt skönt...)

Hur kan man räta ut det och förvara dem mellan ridtillfällena (antagligen 2-3 ggr/vecka) så att det inte blir så?
Jag trodde de var för små men det är snarare så att de är för stora i vristen? Även skaften verkar ha vuxit (eller så kan man ju hoppas att det är vaderna som har krympt)
Så nej nu sitter de ju inget vidare. Men knölar jag i ett par ridstrumpor under så går det absolut inte (ja, jag är vanskapt, haha)

Och jag tror helt enkelt att det beror på den ihopknölade vristdelen på dem.

Så finns det något enkelt sätt att lösa detta? För jag har inte råd med nya stövlar :p

Det var nog närmare ett år sedan jag använde dem nu, kanske 1,5, sedan dess har de stått i hallen, utan stöd av något så skaften kanske har vikt sig och därför har de blivit konstiga? :crazy:.

Tips någon?

(ursäkta svamlet)
 
Sv: "räta ut" ridstövlar som knölar sig runt vristen?

Använd alltid någon form av stövelsträckare. Då håller sig stövlarna fina längre.
 
Sv: "räta ut" ridstövlar som knölar sig runt vristen?

Tack båda :bow:

Sådana borde finnas på hööks? För vi har ju ett hööks här i uppsala, även om det är minimalt :p
Men finns det något jag kan göra tills jag fått tag i sådan?
 
Senast ändrad:
Sv: "räta ut" ridstövlar som knölar sig runt vristen?

1½ liters PET-flaskor brukar kunna funka som stövelsträckare. Tryck ned dem i stöveln bara :)
 
Sv: "räta ut" ridstövlar som knölar sig runt vristen?

Hade ett par sådan stövlar tidigare, stoppade en 1,5 liters tom dricka flaska i varje. Inte en sådan typ coca cola utan de som är lite rakare i hela formen. Svårt att förklara. Men med sådana i mina stövlar så höll de sig raka och fina!
 
Sv: "räta ut" ridstövlar som knölar sig runt vristen?

Om du inte hittar flaskor som passar kan man använda ihoprullade tidningar.
 
Sv: "räta ut" ridstövlar som knölar sig runt vristen?

har dom redan sjunkit ihop så mkt är det nästan kört.

alla stövlar ska stå med sträckare, och flaskor duger icke; skaften ska ju stå i spänn sas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp