Rättigheter vid ME

Jag tror att vägen till rimliga rättigheter för personer med ME är kunskspsbyggande. I nuläget finns alldeles för stort glapp mellan forskningsläget och generell kunskapsnivå (bl.a. pga cementerade stigmatiserande och felaktiga föreställningar om patofysiologin) om sjukdomen inom både vård och omsorg/socialt stöd. Därför tänker jag att länkar till biståndshandläggare (som ju redan bedömt att behov av/rätt till hemtjänst finns) och hemtjänstpersonal kan ge än bättre underlag att förstå behovsbilden. Att diskutera hemtjänst i assistansliknande form med handläggaren som redan bifallit hemtjänst rent generellt, med bakgrund av de särskilda behov av kontinuitet och anpassad omsorg som ME ger för personen.

Riktigt bra info till vårdgivare finns hos Bateman Horne Center. De har även Crash Care Kit där det extrema behovet av anpassning blir tydligt. De communication cards och caregiver guidelines som finns där för gratis nedladdning borde vara en god grund för en genomförandeplan. De håller fortbildning för vårdpersonal gällande ME i USA. Här är en sida med videor med generell välgrundad information och särskilt om svår och mycket svår ME, som jag utöver TS gärna rekommenderar alla att se. Det är en sjukdom som enligt forskning påverkar livskvalitet och funktion på samma nivå som terminal cancer, men där sjuka ofta lämnas helt utan vård och omsorg eller där den omsorg som erbjuds måste nekas pga det bristande kunskapsläget som gör att omsorgen hotar brukarens hälsa.
Vad är det för forskning om ME som du tänker på?

Finns det ens någon oomtvistad forskning som fastställer vad ME är eller hur det ska diagnosticeras?

Kliniken i SLC som du länkar till är just en klinik som jobbar med ME, inte en forskningsinstitution.
Siten med videorna är inte heller en site med forskning.
 
Vad är det för forskning om ME som du tänker på?

Finns det ens någon oomtvistad forskning som fastställer vad ME är eller hur det ska diagnosticeras?

Kliniken i SLC som du länkar till är just en klinik som jobbar med ME, inte en forskningsinstitution.
Siten med videorna är inte heller en site med forskning.
Bateman Horne Center bedriver forskning OCH vård vilket framgår av hemsidan. Om du inte ser att forskare inom fältet är intervjuade i filmerna på den andra webbsidan så kan jag tyvärr inte hjälpa dig, mer än att påpeka att det är så.

Problemet är ju att det finns ett narrativ om en biopsykosocial grund till sjukdomen sprungen ur gammal forskning av dålig kvalitet där resultat har visat sig medvetet förvanskats av forskargruppen (PACE-studien) och där dessa forskare fortsätter propagera för sina påvisat skadliga metoder.

Det finns inte en förklaringsmodell som verkar stämma för alla med ME, det är mest troligt ett paraplybegrepp. Samtidigt finns en stor mängd olika biomarkörer och patofysiologiska processer påvisade (men trots det kallas det på många håll i vården att det är en sjukdom som saknar biomarkörer).

Jag kan rekommendera NICE (brittiska socialstyrelsen) nya riktlinjer/kunskapsstöd kring ME för mer läsning om och en grundlig vetenskaplig analys av det nuvarande kunskapsläget samt om vilka olika patofysiologiska processer som finns kartlagda i nuläget (skrevs 2021 och är således mer uppdaterat än SBUs rapport från 2018). Därutöver hänvisar jag till den mycket omfattande forskningsbloggen health rising som sammanställer och analyserar all tillgänglig forskning i fälten ME, långcovid och fibromyalgi.

Att det biopsykosociala narrativet fortsätter att ”omtvista” annan forskning, kan av den vetenskapligt skolade inte tas på allvar då deras argumentation saknar vetenskapligt stöd av acceptabel kvalitet.

Belagd patofysiologi; läckande tarm-tarmbakterier i blodet efter ansträngning-defekt immunsvar för att avlägsna dessa toxiner; sänkt anaerob tröskel; skadade mitokondrier; reaktiverade virus; avvikande återhämtning efter lätt aktivitet pga bl.a. höga mjölksyrenivåer; hypoperfusion i hjärnan osv (Alla mekanismer brutalt förenklade). Det finns mängder av lovande och otvetydig forskning, även om inte hela bilden kartlagts, vilket är något helt annorlunda än att det saknas oomtvistad forskning.
 
Vet inte hur relevant en jämförelse med äldreomsorgen är, men vissa likheter i resonemang tror jag kommunen har. Har av handläggare fåttveta
1 man har inte skyldighet att vårda en anhörig. Inte ens om man är gifta (borde även gälla vuxna barn/föräldrar etc)
2 kommunen utreder och beviljar hemtjänst till en rimlig nivå. Dvs om behovet är för stort så erbjuder kommunen särskilt boende istället för hemtjänst. För unga kan det vara svårt med särskilda boenden om jag har förstått det hela rätt.
Jo man har ansvar över de man bor med. Iallafall enligt länsrätten och det gäller oavsett om man är gift/sambo/är barn (och över 16 år) till hen som är sjuk. Tyvärr. Det är vidrigt. Jag vet de som har flyttat isär för att den friske parten helt enkelt inte orkar längre. Jag fick hemtjänst enbart för att min sambos jobb kräver att han ligger ute varannan vecka men när hemtjänsten drogs in hette det att han fick byta jobb.
 
Det verkar ju som att skon klämmer i att hen inte vill ta emot stöd från olika personer. Stödet verkar ju vara utrett och beviljat, och man har gjort bedömningen att hemtjänst bäst svarar upp mot de behov som finns - vilket utifrån den info du lämnat, låtar ganska rimligt, utifrån de skyldigheter kommunen har att följa lagstiftningen. Det är ju, tyvärr, ibland stor skillnad mellan vad en individ har rätt till och vad en individ skulle må allra bäst av.

Oavsett stödform så är det mycket svårt att tillgodose ett önskemål om att styra vilken personal man har. Då behöver man i princip vara egen arbetsgivare och driva sin assistans i egen regi. Det gör en bråkdel av de med personlig assistansbeslut, men det är ett stort arbete och med det följer alla sedvanliga arbetsgivarskyldigheter. Och i grund och botten ha ett assistansbeslut, såklart.
Det här är byråkrati i ett nötskal. "Vi bryr oss inte om ifall du blir ännu sjukare pga de insatser du behöver. Huvudsaken är att vi har ryggen fri vid kontroll." Äckligt vidrigt är vad det är. Visst att alla vi som varit sjuka ett tag vet att vi inte har något värde i samhällets ögon men det här tar priset.

Nej det är faktiskt inte svårt. Det som krävs är människor med empati och inkänningsförmåga som inte bara vill ha ryggen fri utan också vill göra ett bra jobb. Det kan absolut vara svårt att hitta rätt person/er men det är också den svårighet som finns. Allt annat är bara byråkrati.
 
Det här är byråkrati i ett nötskal. "Vi bryr oss inte om ifall du blir ännu sjukare pga de insatser du behöver. Huvudsaken är att vi har ryggen fri vid kontroll." Äckligt vidrigt är vad det är. Visst att alla vi som varit sjuka ett tag vet att vi inte har något värde i samhällets ögon men det här tar priset.

Nej det är faktiskt inte svårt. Det som krävs är människor med empati och inkänningsförmåga som inte bara vill ha ryggen fri utan också vill göra ett bra jobb. Det kan absolut vara svårt att hitta rätt person/er men det är också den svårighet som finns. Allt annat är bara byråkrati.
Jag ser det vare sig som byråkrati eller brist på empati. Jag ser det som att vi helt enkelt lever i en värld där resurserna inte är oändliga och det måste finnas ramar och riktlinjer som styr vilket stöd som skall ges. Konstigare än så är det inte för mig. Önskvärt i alla lägen, nej absolut inte. Rimligt - ja.
 
Jag ser det vare sig som byråkrati eller brist på empati. Jag ser det som att vi helt enkelt lever i en värld där resurserna inte är oändliga och det måste finnas ramar och riktlinjer som styr vilket stöd som skall ges. Konstigare än så är det inte för mig. Önskvärt i alla lägen, nej absolut inte. Rimligt - ja.
Jag ser det som brist på kunskap. Om riktlinjer om det specifika tillståndet (där det främsta behandlingsverktyget i form av att planera vardagen för att undvika försämring) inte vägs in i det stöd som beslutas är det inte korrekt och inte välgrundat. Det spelar ingen roll att ”bara” ca 30 000 svenskar är drabbade och att ”de patofysiologiska spelregler” sjukdomen ger går emot vad vård och omsorg generellt vet om habilitering och rehabilitering. Det bör vägas in i beslutsfattandet för att det ska kunna anses vara enligt befintliga ramar och riktlinjer. Befintliga ramar och riktlinjer säger ingenstans att insatser som försämrar personens sjukdom är godtagbara. Därför är sådana beslut inte i linje med befintliga ramar och riktlinjer.

Det handlar inte om preferenser utan det handlar om absoluta behov. Att anse det vara preferenser är som att anse att en cancersjuks cytostatikabehandling är den sjukes preferens för att eventuellt kunna överleva och förbättras.
 
Jag ser det som brist på kunskap. Om riktlinjer om det specifika tillståndet (där det främsta behandlingsverktyget i form av att planera vardagen för att undvika försämring) inte vägs in i det stöd som beslutas är det inte korrekt och inte välgrundat. Det spelar ingen roll att ”bara” ca 30 000 svenskar är drabbade och att ”de patofysiologiska spelregler” sjukdomen ger går emot vad vård och omsorg generellt vet om habilitering och rehabilitering. Det bör vägas in i beslutsfattandet för att det ska kunna anses vara enligt befintliga ramar och riktlinjer. Befintliga ramar och riktlinjer säger ingenstans att insatser som försämrar personens sjukdom är godtagbara. Därför är sådana beslut inte i linje med befintliga ramar och riktlinjer.

Det handlar inte om preferenser utan det handlar om absoluta behov. Att anse det vara preferenser är som att anse att en cancersjuks cytostatikabehandling är den sjukes preferens för att eventuellt kunna överleva och förbättras.

@Happimess har väl inte talat om preferenser, utan om begränsade resurser. Det finns många grupper av människor, friska som sjuka, som inte får sina basala behov och rättigheter tillgodosedda. Dock handlar det om hur resurser fördelas och hur mycket skattemedel som staten, kommun och region hämtar in. För min del får gärna skatten höjas avsevärt för att sjuka ska få optimal och likvärdig vård och för att funktionshinder för arbete och fritid på lika villkor ska kunna undanröjas.
 
@Happimess har väl inte talat om preferenser, utan om begränsade resurser. Det finns många grupper av människor, friska som sjuka, som inte får sina basala behov och rättigheter tillgodosedda. Dock handlar det om hur resurser fördelas och hur mycket skattemedel som staten, kommun och region hämtar in. För min del får gärna skatten höjas avsevärt för att sjuka ska få optimal och likvärdig vård och för att funktionshinder för arbete och fritid på lika villkor ska kunna undanröjas.
Nej inte i det inlägget men tidigare i tråden pratades det om önskan om mängd vårdare som en preferens som bara går att styra över genom att bli arbetsgivare för egna assistenter.

Eftersom hemtjänst beviljats för att uppnå skälig levnadsstandard och en gängse hemtjänstinsats (som bedömts behövas, dvs personen kan inte själv sörja för detsamma) sänker levnadsstandarden inte höjer den så blir den beviljade insatsen inte i linje med de bedömda behoven.

Jag är också för en stärkt välfärd för minskade klyftor i samhället. I denna tråd har jag dock inte argumenterat för att bevilja MER resurser än redan gjort, bara att utföra insatserna på ett sätt som inte innebär omsorgsvåld, försämrad levnadsstandard och försämrad sjukdomsbild.
 
Jag ser det vare sig som byråkrati eller brist på empati. Jag ser det som att vi helt enkelt lever i en värld där resurserna inte är oändliga och det måste finnas ramar och riktlinjer som styr vilket stöd som skall ges. Konstigare än så är det inte för mig. Önskvärt i alla lägen, nej absolut inte. Rimligt - ja.
Det krävs inte mer resurser för att ge en människa kontinuitet. Däremot krävs det vilja och förmåga att tänka utanför boxen, dvs. inte se på det som en byråkrat utan som kännande människa. Så nej. Det är inte rimligt att strunta i en människas behov och skylla på bristande resurser.
 
Jo man har ansvar över de man bor med. Iallafall enligt länsrätten och det gäller oavsett om man är gift/sambo/är barn (och över 16 år) till hen som är sjuk. Tyvärr. Det är vidrigt. Jag vet de som har flyttat isär för att den friske parten helt enkelt inte orkar längre. Jag fick hemtjänst enbart för att min sambos jobb kräver att han ligger ute varannan vecka men när hemtjänsten drogs in hette det att han fick byta jobb.
Vad skönt att kommunen där mina anhöriga bor inte resonerar så. Det var bland det första handläggaren sa, "man är inte tvungen att vårda en anhörig".
Din situation låter ju helt orimlig
 
Vad skönt att kommunen där mina anhöriga bor inte resonerar så. Det var bland det första handläggaren sa, "man är inte tvungen att vårda en anhörig".
Din situation låter ju helt orimlig
Det gjorde de inte här heller när jag fick hemtjänst men det ändrade sig när det började dras in PA även för personer som inte kan andas utan hjälp. I början hette det att mina barn och sambo självklart inte skulle vara mina vårdare utan att vi skulle få behålla relationerna som den var.
De menade i beslutet att mitt barn som bor 40 mil härifrån och min mamma som jag har noll kontakt med kunde hjälpa mig. Handläggaren vägrade beställa den adl-utredning som skulle göras. Det var alltså inget jag kunde be om själv utan enbart handläggare kunde begära det. Det var bluff och båg rakt igenom men länsrätten höll med kommunen ändå och jag gavs ingen rimlig chans.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 963
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 059
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 223
Senast: manda
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 531
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp