Rävar....

aemaria

Trådstartare
Undrar om det är vanligt förekommande att rävar tar katter.
Har sett en räv i närheten av vårt hus och oroar mig såklart för kissen. Han är ute mkt - lite mindre nu dock när det blivit kallare.

Han är stor, frisk och snabb och är van utelivet. Hur stor är risken att han skulle falla offer för en räv?

//a
 
Det kan jag inte tänka mig. Rävar jagar företrädelsevis små gnagare och djur i den storleken. En katt har nog vett att försvara sig mot en räv (rävar är ju typ lika stora som katter, fast större svans). Däremot har jag råkat ut för mård, och DE tar katter (jag håller mina inne tillsvidare).
 
Det är nog mest små kattungar som kan vara intressanta för räven. Vi har våra vuxna missar ute trots att det stryker runt en och annan räv på gården.
 
Två små kattungar har nog blivit tagna av räven här. Men de var som sagt små, kanske 2-3 månader, och utan mamma, dåligt med mat. Deras syskon klarade sig och är omhändertagen nu.

Så visst, rävar kan ta katter men knappast en fullvuxen i bra kondition.
 
Jag tror nog att en frisk katt kan ta sig undan från en räv.
Själv blir jag orolig ibland då min 2-åriga kastrathane (ett riktigt pucko :p) ibland jagar räven vi har här.
Räven verkar bli väldigt snopen, men jag förstår honom, det är ju så fel...
 
Räven tar allt som går att ta :mad:
Vi blev av med 8 hönor, 2 gässlingar och 3 kattungar i somras "mitt på dan" :eek: :cry:
 
Det låter kanske otroligt men en gammal klasskompis' katt slog en räv för något år sedan. Helknäppt!

Våran gammelkatt, Mirre 13 år, brukar jaga räven i full fart. Mirremannen är en kissemisse på säkert 10-12 kilo, med en STOR rund mage och mycket fluffpäls. Han ser skitrolig ut när han springer ~:}

Våran hund däremot brukar 'leka' med räven. 9.9 Snacka om vakthund.. Dessutom har jag fått en av rävarna som bor här att äta ur handen. Det var något år sedan, jag har inte sett till dem så mycket på senare tid (....tack Mirre?). Det är väl kanske inte så bra att mata rävar men jag trodde faktiskt inte han skulle våga sig fram. Det var väl en årsunge, dom brukar vara lite djärvare.

Annars brukar rävar sällan ta katter som är friska. Har hört en del historier om att de jagar upp katterna i träden och sedan springer runt runt tills katten blir yr och ramlar ner, men det låter inte särskilt troligt.
 
Pappas katt jagade en räv. Vet inte om han gjorde det fler gånger men den här gången som någon såg honom så var det en ungräv.

M.
 
Jodå, det är helt möjligt. Rävar och stora rovfåglar är ju egentligen de enda djuren (förutom människor) som kan göra katter riktigt illa. Försöker dom dra iväg med min huskatt lovar jag dock att dom tappar tänderna :o :love:
 
Vår granne sa att hon hade sett vår katt (5 år och 6 kg) tillsammans med en räv. Ingen av dem hade gått till angrepp mot den andre.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Min granne har förlorat en katt. En stor, fin, fluffig hane. Bra jägare och ute i alla väder. Idag tog hon ut ID-hund som spårade. Den...
Svar
14
· Visningar
2 299
Senast: Soapbubble
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
596
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 542
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp