Ragamuffin

mimus

Trådstartare
Är det en ras eller går den under Ragdoll?

Jag kan ingenting om raskatter, men min 14 årige son har hittat Ragamuffin katter på nätet och fallit för den.

Berätta gärna någon som vet.
 
Sv: Ragamuffin

Det finns massor av förbund som registrerar katter, så nog finns den som ras i nått av dom. Inte i SVERAK i alla fall. Vilka är störst i Sverige.
Ragamuffin är ju typ en Ragdoll fast inte maskad.
 
Sv: Ragamuffin

Åh en Rag* :-D

Jag har ju skaffat en Ragdoll och om ragamuffin har samma psyke så kommer ni att få världens roligaste katt (om ni nu ska ha en katt)
 
Sv: Ragamuffin

Ragamuffin är inte samma ras som ragdoll men de har gemensamt ursprung. Ragamuffinen kommer ursprungligen ur ragdollrasen men är uppblandad med andra raser, bland annat perser tror jag. De har olika standarder i de förbund där båda raserna är godkända. Ragamuffin är inte en godkänd ras i Fife och det finns inga ragamuffin i Sverige.

Då Ann Baker skapade ragdollrasen så hade hon väldigt stränga (och konstiga) regler för hur man skulle avla för att avkommorna skulle få kallas för ragdoll. Eftersom många uppfödare inte gillade detta så skapade de en egen ras där de fick avla fritt. Sen dess har raserna utvecklats åt olika håll.

/Erica
 
Sv: Ragamuffin

Tittar man på typen så är dom inte speciellt lika. Det enda som är likt är färgen och pälslängden. T.o.m pälskvaliteten är olika, birman är mer "fluffig" än Ragdollen.
 
Sv: Ragamuffin

Vad var det för konstiga regler?
En massa spännande sådana. ;) T.ex. varumärkesskyddade Ann Baker namnet "ragdoll" och alla uppfödare var bland annat tvugna att betala en viss summa per såld kattunge till henne. Hon hade krav på att varje uppfödare skulle köpa en katt ifrån "light side" och en katt ifrån "dark side" (vilket i grunden var två gravt inavlade linjer som har sitt ursprung ifrån två olika par katter som alla var släkt) för att få avla.

Hon jobbade också fram ett förslag att göra ragdolluppfödning till en franchise med bland annat följande regler:
• Endast en ragdolluppfödare per stat, men det skulle även vara minst 50 miles avstånd mellan två uppfödare.
• Det skulle bara finnas 12 uppfödare av ragdolls i världen.
• Franchiseuppfödaren skulle, inom tre månader efter att en kull föds, informera Ann och betala in en avgift till henne per kattunge.
• Franchiseuppfödaren skulle betala en avgift på $1500 till Ann och ett
par (hona och hane) avelskatter från henne skulle kosta $1000.

Sedan var det ännu fler konstiga "krav", naturligtvis var inte detta hållbart... Jag har sett en videoinspelning där Ann Baker "föreläser" och det är både skrämmande och underhållande, hon var onekligen en väldigt speciell och ganska galen människa. Men jag är ändå tacksam att mina ragdolls finns. ;)

För att inte hamna helt offtopic här så kan jag även länka till den här artikeln på Wikipedia för den som vill fördjupa sig i hur rasen Ragamuffin kom till ur ragdollrasen.

/Erica
 
Sv: Ragamuffin

Ragamuffin är en egen ras men med ursprung från Ragdoll. Samma sköna stil som Ragdoll men mycket större 8-12 kg och kan ha vilken färg som helst. Ragamuffin är en sk designer katt, dvs skapad genom att korsa olika raser. Därmed får man fram en friskare ras men tyvärr har den ärvt lite av ragdollens hälsoproblem. Har en katt något "fel" korsar man bara in en katt med önskade egenskaper. Så det kan bli en hel del katter som endast får användas för sällskap. Behöver en hel del pälsvård men trivs med små barn.

Ragamuffin är en ras som jag kommer att satsa på i framtiden när jag åter startar upp mitt katteri. Andra designer katter jag tittar på är: Serengeti, Toyger och Nebelung.
 
Sv: Ragamuffin

Ragamuffin är en egen ras men med ursprung från Ragdoll. Samma sköna stil som Ragdoll men mycket större 8-12 kg och kan ha vilken färg som helst. Ragamuffin är en sk designer katt, dvs skapad genom att korsa olika raser. Därmed får man fram en friskare ras men tyvärr har den ärvt lite av ragdollens hälsoproblem. Har en katt något "fel" korsar man bara in en katt med önskade egenskaper. Så det kan bli en hel del katter som endast får användas för sällskap. Behöver en hel del pälsvård men trivs med små barn.

Ragamuffin är en ras som jag kommer att satsa på i framtiden när jag åter startar upp mitt katteri. Andra designer katter jag tittar på är: Serengeti, Toyger och Nebelung.

Ursäkta, men det där är ju bara påhitt, var har du läst/hört det? :crazy: Varför skulle du få en friskare ras genom att korsa en massa andra raser som alla bär på anlag att utveckla samma defekter? Vilka hälsoproblem specifika för ragdollen har de ärvt menar du? Har inte sett det beskrivas någonstans att man funnit en ragamuffin med samma typ av njurfel som vi testar för på ragdollen (tunn njurbark), några andra rasspecifika hälsoproblem har inte ragdollen. De hälsoproblem som beskrivs hos ragamuffins är vad jag kunnat hitta HCM (vilket inte är en rasspecifik sjukdom utan finns hos alla katter oavsett ras, inklusive huskatt, perser/exotic och ragdoll vilka är tre av de "raser" man använt för att avla fram ragamuffins) och PKD (vilket är vanligt hos perser/exotic men extremt ovanligt på ragdoll).

En "designerras" låter som en typiskt amerikansk term, vad skiljer hur man avlat fram ragamuffinen jämfört med i princip alla andra raser? Förutom ragamuffinrasens ursprung ur ragdollen (som jag beskrev i ett inlägg här ovanför) så har man väl använt katter av andra raser för att bredda genbasen och befästa en specifik typ, t.ex. mer välvd panna och kortare nos genom att korsa in perser/exotic antar jag. Varför detta skulle göra det till en "designerras" när det är så i princip alla kattraser kommit till förstår jag inte men det kanske låter snyggt. ;)
"RagaMuffin breeders aim to produce a rounded, more heavily boned cat and have used Persians, Himalayans, Ragdolls and unregistered domestic longhairs to broaden the gene pool. Currently only registered cats may be used, and breeding to Ragdolls will cease as of 2010."
(Källa)

/Erica
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
522
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 851
Senast: Sel
·
Övr. Katt Nån som har huskatt Ragchilla 😻(Ragdoll/Chinchilla perser) katt och kan berätta lite om deras lynne, arbete med pälsen osv? Och om den...
Svar
14
· Visningar
2 481
Senast: Glimra
·
Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp