• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Tysken_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 033
T

Tysken_

Lite frågor ang. Ragdollrasen :love:
Hur stora blir dom ungefär när dom är vuxna?
Och hur är pälsen att sköta?

Sv: Ragdoll

Ragdolls blir STORA! :love: Visst finns det större raser (exempelvis Maine Coon) men det bör räknas som en av de större raserna. Det är fantastiskt tycker jag, min tjej som är dryga halvåret har redan en enorm massa, och lillpojkens pappa har fått utmärkelsen "största hane" så han växer nog till han också!

Pälsen kräver i princip ingen vård alls. Jag har badat mina ett par gånger och de får en enormt vacker päls när de är nybadade! I övrigt gör jag ytterst lite, tror inte jag kammat någon av dem på någon månad och de har inte en tillstymmelse till tovor. Visserligen är ingen av dem typen med extremt lång päls, men det kanske växer ut senare (de är unga båda två).

Det finns massor skrivet om ragdollen tidigare, bland annat i den här tråden.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=581582
Gör en sökning så får du mer matnyttig information, och en massa fina bilder. ;)

/Erica

Fullvuxna ragdollhanar: 5,5-9 kg.
Honor: 3,5-5 kg.

Ragdollen är en stor ras, de ska vara i samma storleksklass som maine coon och skogis, men de ragdoll som vi har i sverige idag blir inte alltid fullt lika stora.

Pälsvården är lätt, de får sällan tovor, eftersom pälsen är silkig och saknar underull. (Dock så finns det förstås individer som avviker, min kastrathane har tex lite väl ullig päls på magen, så han kan få lite tovor där ibland som man får hålla efter. En ragdollpäls ska dock inte vara ullig).

Kan bara säga att jag är helt förälskad i min lille ragdoll som nu är 4 månader! Han är rätt stor redan nu och pälsen är verkligen inget man behöver tänka på! :)

Åh. jag vill ha en ragdoll...har varit på G flera gånger att köpa en men det har alltid kommit nåt "emellan", men men..sen så :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 080
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 091
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
750
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår