Bukefalos 28 år!

"Raggig" hårrem, mask?

Glimten

Trådstartare
Jag har lagt märke till att min ponny på senare tid har fått ganska konstig päls. Om ni tänker er fölpäls, åt det hållet! Den är inte alls så glansig som den brukar vara. Han håller på och fäller men till skillnad från alla de andra hästarna i stallet så har han fortfarande mycket vinterpäls kvar. I övrigt är han fin. Han har inte tappat hull och är pigg och glad. Jag ska skicka in ett träckprov men funderar på om ni har några tankar om vad det kan vara? Kan det vara mask som gör det eller brukar de falla ur då också?

Denna bild är tagen för ett par veckor sedan. Jag upplever honom som blekare i färgen nu. Har tyvärr ingen bild på det.. Jag köpte tillbaka honom i december efter att ha sålt honom för 5 år sedan. Ägde honom tidigare i 6 år. Jag kan inte minnas att han såg ut såhär vid pälsfällningen. OBS, han är alltså blekare nu än på bilderna. Dock ser han ut såhär i kroppen. Det är alltså bara pälsen som har förändrats...
bild-105_36160434.jpg

bild-109_36160339.jpg


Såhär brukar han se ut på sommaren, lite ljusare kanske;
bild-686_22683155.jpg


Tacksam för alla funderingar :)
 
Sv: "Raggig" hårrem, mask?

Bra att du skickar iväg ett träckprov!! Om du är orolig kan du ringa vet o fråga.. Jag kan också tänka mig att det skulle kunna vara mask.
Han verkar inte fälla vinterpälsen normalt. Lycka till!
 
Sv: "Raggig" hårrem, mask?

Är det någon speciell mask som brukar ge de här symptomen? Om jag har förstått det rätt så ingår inte prov på alla sorters mask i en vanlig odling?
 
Sv: "Raggig" hårrem, mask?

Kollamasken:angel:

om det är det, så vet du, annars får du leta vidare efter en förklaring!
fick mitt svar 3 dagar efter jag postade lådan så, snabbt går det!
 
Sv: "Raggig" hårrem, mask?

Jag har beställt hem ett sånt kit nu, från kollamasken. Hoppas jag får hem det fort :)
 
Sv: "Raggig" hårrem, mask?

Kl och trådlån? :D

Tror ni att man kan borsta en häst för mycket?
När jag inte borstat min häst på ca 3 dagar (hjääälp!), om jag varit iväg eller något, så är hennes päls mycket finare.
En gång i tiden borsta jag henne så mycket att hon fick skav av exakt allting.
Har hört om att hästar som går på bete ska man inte borsta för mycket på för då tar man bort det naturliga fettet?
Min häst är lite som din i pälsen och är det alltid innan sommar pälsen kommer helt, men blir det regn på sommaren så sätter hon päls igen.
Hon har nog inget naturligt fett alls kvar.

Så du kanske gör som jag, borstar för mycket på din häst. ;)
Jag ska iaf prova att minska borstningen nu och se om det hjälper.
(givetvis kollar man självklart mask osv innan man "slutar" borsta)
 
Sv: "Raggig" hårrem, mask?

En av mina hästar blir oxå så i pälsen och han hade inte mask. I år så började vi med vitaminer i början av april och nu är han jättefin i pälsen =D Han ska få vitaminer ända tills han har fällt klart =)
 
Sv: "Raggig" hårrem, mask?

Kl och trådlån? :D

Tror ni att man kan borsta en häst för mycket?
När jag inte borstat min häst på ca 3 dagar (hjääälp!), om jag varit iväg eller något, så är hennes päls mycket finare.
Knappast. Många i dag borstar (ryktar) för lite på sina hästar. 10 fulla skrapor/sida i stallgången borde gälla idag också (skötarkrav på ridskolan när jag var liten).

Att pälsen såg "finare" ut kan ju bero på att du inte rev upp skiten från botten utan den låg gömd.
 
Sv: "Raggig" hårrem, mask?

Knappast. Många i dag borstar (ryktar) för lite på sina hästar. 10 fulla skrapor/sida i stallgången borde gälla idag också (skötarkrav på ridskolan när jag var liten).

Att pälsen såg "finare" ut kan ju bero på att du inte rev upp skiten från botten utan den låg gömd.

Ja, det vet jag men jag tillhör verkligen inte den kategorin ;)
Jag tycker det är väldigt viktigt med borstning och ryktning.
Men kan det gå till överdrift?
När jag fick min ponny när jag var 15 så borsta jag alltid i en timme innan ridning, och borsta och rykta i en timme efter. :o

Hon hade täcke på sig då, så hon kan inte varit skitig, inte stövig heller.
jag ska iaf försöka att inte borsta FÖR mycket och se hur det blir.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 162
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 044
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag har en finsk lapphund, kastrerad hane 6 år. Normalt så brukar han vara i full gång med urfällning nu. Alla år innan (även som...
Svar
1
· Visningar
1 034
Senast: russinbulle
·
Hästvård Den senaste månaden har jag haft lite problem med min äldre herre. Han blir 21 år i år, holsteiner och tidigare tävlingshäst i dressyr...
Svar
16
· Visningar
2 896
Senast: skogstokiga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp