Rak före böjd eller tvärtom?

Linnea_1987

Trådstartare
Hur ser ni på det? Ska hästen kunna gå rakt på volt före man börjar med böjning och ställning? Man har ju alltid fått lära sej att det är svårare att få en häst rak - att det är ngt man börjar jobba med sen när hästen någorlunda lika i båda sidor.

Det finns många åsikter om detta och därför vill jag höra vad fler har för åsikter om detta?

Sv: Rak före böjd eller tvärtom?

Det är som sagt svårt att rakrikta en häst för (nästan) alla är starkare i en sida.
Om vi alltid försöker rida dem raka och rider utan instruktör så är det svårt att göra rätt. För även vi ryttare är starkare i en sida och överför det till pållarna.
För att svara på frågan: Jag tycker man ska träna på böjning i volten innan man rakställer i volten, förstår inte vitsen med att rakställa i volten öht förutom att man ska stämma av att man kan. :smirk:
Jag tycker man ska rida i princip mer böjning än man rider rakriktning. Och rida lika mkt i båda varven, alt. mer i det svårare varvet!

I den klassiska tyska utbildningstegen kommer rakriktning som näst sista steg, det säger något om hur svårt det är...
Däremot kommer lösgjordhet som första steg (ibland som andra, det skiljer sig lite mellan vem man frågar) och lösgjordhet för mig hör ihop lite med att rida på böjda spår.

Att hästen är rakriktad betyder ju inte att den inte kan vara böjd och ställd - även en böjd häst ska vara rakriktad!

Ellyne: Jag tror du blandar ihop liksidighet och rakriktning... rakriktning har inget med att göra om hästen är starkare i ena sidan och inte heller om ryttaren är det...

Jag rakriktar alltid alla hästar det första jag gör - anser att man inte kan göra någonting på en häst som inte är 100 rakriktad!

men helt rakriktad kan inte hästen bli förrän den arbetar liksidigt. Så ser jag på det i alla fall.

Om du menar en unghäst så måste du ju lära den att gå undan för skänklen först innan man kan jobba med rakriktning och liksidighet.
Det gör man ju rätt bra genom att bla. rida på volter.

Kan hästen inte gå undan för skänklen och böja sig och flytta åt sidan är det ju väldigt svårt att jobba med att få den rakriktad och liksidig, eftersom den inte kommer förstå vad man menar.
Dessutom måste du få hästen lösgjord innan du kan börja med rakriktning, annars har du inte liksidighet och rakriktning på riktigt utan bara stel som en pinne - häst ;)
Det är ju som du säger själv svårare att rida hästen rak än ställd på volten, så varför börja i fel ände, med det svåra?

Ja, jag vet att rakriktning även kan ske på böjt spår. (alltså att den spårar) Lägg därför märke till att jag skrev att man inte ska rida hästen "rakställd" i volten. Men det är lite förvirrande eftersom orden är så lika.:)

Med en oliksidig häst har svårare att rakrikta sig - eller hur? :idea: Så jag tycker orden liksidighet och rakriktning har en gemenskap ändå.

Det är just det här mina funderingar rör sej i kring - ska hästen vara helt rak på volten innan man ens tänker på att böja och ställa den?

Ett argument en del använder är för att bogen ska komma in (?)
Samtidigt känns det inte som att man får en avslappnad och lösgjord häst genom att rida på detta sättet, men jag vet inte och det är därför jag frågar om andras synpunkter.

Det känns lite motsägande mot de man alltid fått lära sej, alltså att hästen ska vara böjd på böjt spår. Eller?

Vad fyller det för funktion - att rida en häst rak på böjt spår?

Vet inte om du vill ha svar från mig eller andra...;)
Jag tycker man ska rida hästen böjd på böjt spår, inte rak.
Hästen ska ändå spåra! Om bogen går innanför kallas det "öppna" och då är det på tre eller fyra spår, det kommer senare i utbildningen.
Vet inte vad det är för funktion att rida sin häst rak på böjt spår, känns bara onödigt knepigt.
Det är ändå så pass svårt att rida en häst rak, så den går förmodligen sne/böjd iaf. Syftet skulle väl kunna vara att ryttaren ska samställa sina hjälper och få hästen "mellan hjälperna"?

Med en oliksidig häst har svårare att rakrikta sig - eller hur? :idea: Så jag tycker orden liksidighet och rakriktning har en gemenskap ändå.

Visste är det så! Alla saker går in i varnadra och beror av och på varandra så att bena i sär det frö mycket är svårt!

*kl*

det var en annan mycket bra diskussion om detta ämne här för ett litet tag sedan -sök på rakriktning får du/ni se! Orkar inte göra en utläggning igen:p

Det är just det här mina funderingar rör sej i kring - ska hästen vara helt rak på volten innan man ens tänker på att böja och ställa den?

Ett argument en del använder är för att bogen ska komma in (?)
Samtidigt känns det inte som att man får en avslappnad och lösgjord häst genom att rida på detta sättet, men jag vet inte och det är därför jag frågar om andras synpunkter.

Det känns lite motsägande mot de man alltid fått lära sej, alltså att hästen ska vara böjd på böjt spår. Eller?

Vad fyller det för funktion - att rida en häst rak på böjt spår?

Jag tror att det blir lite begreppsförvirring här.
Är hästen helt rak så rider man inte på volt! En böjning i bålen är nödvändig för att den ska kunna springa på en volt, annar är det fråga om någon sorts månghörning. Däremot kan hästen vara utåtställd, rak i halsen (rakställd) eller ställd inåt.
Många ryttare har problemet att de förböjer hästen inåt samt tappar ytterbogen vilket får till följd att hästen trampar innanför voltspåret med inner bak. Då är den inte rakriktad och det kan vara en hjälp att rida hästen något utåtställd alt. rakriktad och tänka månghörning för att få hästen att trampa i sina egna spår igen.

Däremot kan hästen vara utåtställd, rak i halsen (rakställd) eller ställd inåt. Många ryttare har problemet att de förböjer hästen inåt samt tappar ytterbogen vilket får till följd att hästen trampar innanför voltspåret med inner bak. Då är den inte rakriktad och det kan vara en hjälp att rida hästen något utåtställd alt. rakriktad och tänka månghörning för att få hästen att trampa i sina egna spår igen.

Låter som en bra forklaring. Lite svårt att med orden eftersom att det är så lika varann. Hur mkt ska man tillämpa detta? Att rida hästen rak eller utåtställd? Är den böjd i bålen ändå?

Jag tror att det blir lite begreppsförvirring här.
Är hästen helt rak så rider man inte på volt! En böjning i bålen är nödvändig för att den ska kunna springa på en volt, annar är det fråga om någon sorts månghörning. Däremot kan hästen vara utåtställd, rak i halsen (rakställd) eller ställd inåt.
Många ryttare har problemet att de förböjer hästen inåt samt tappar ytterbogen vilket får till följd att hästen trampar innanför voltspåret med inner bak. Då är den inte rakriktad och det kan vara en hjälp att rida hästen något utåtställd alt. rakriktad och tänka månghörning för att få hästen att trampa i sina egna spår igen.

Tror TS menar rakställd i nacken men böjd i bålen på volten.

Låter som en bra forklaring. Lite svårt att med orden eftersom att det är så lika varann. Hur mkt ska man tillämpa detta? Att rida hästen rak eller utåtställd? Är den böjd i bålen ändå?

Jag varierar mellan de olika ställningarna på voltarbete och brukar nästan alltid prova att rida något varv på volt (med böjning i bålen) med hästen raktställd eller ngt utåtställd för att känna att jag verkligen har hästen på yttertygeln (inner skänkel mot ytter tygel) innan jag ställer hästen inåt och varierar böjningen i bålen.
Har man svårt att få hästen på yttertygeln är det en bra övning att rida på en stor månghörning där du verkligen vänder hästen för ytterhjälperna och gör halvhalter i samband med detta.
Din tränare kan säkert hjälpa dig mera, fråga gärna efter förklaringar VARFÖR ni gör en viss övning så hjälper det dig när du ska träna hemma. Lycka till!

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 356
Senast: Edla
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 836
Senast: julgrisen
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 908
Senast: Ceta
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka