Rak rygg, ingen manke....sadeltyp/modell?

Ridtjejen

Trådstartare
Behöver hjälp!!
hästen ifråga har ingen manke att tala om,så sadlar glider gärna framåt....
har provat sadlar som haft normal resp normal mot vid i bomvidd, men de sadlar jag har testat har blivit för höga framtill, det är så man kan stoppa in 3 små nävar. Vet inte om jag kan få in bilden här på hur det ser ut, har markerat manken med rosa för att ni ska se skillnaden. Är det ngn saom har förslag på sadel som kanske kan passa? gissar på att sadeln ska passa rak rygg och vara rätt bred i bommen? el beror det lite på vilket märke det är?
http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=516366

Det är främst allround mot hopp el hopp jag är intresserad av.....

Sv: Rak rygg, ingen manke....sadeltyp/modell?

Sadeln är på tok för smal och för svängd, det är därför den åker fram. Ta kontakt med sadelutprovare, speciellt om det gäller unghäst!

Min häst som har rak rygg/ingen manke har en Knights sadel. Hör till dom med mera rak bom. Testa en sån med kunnig hjälp.

Först det första så är sadeln på bilden väldigt mycket för smal och troligtvis också för svängd.

För det andra så är det inte schyst mot hästen att köpa en sadel för 600-1200kr.. tycker inte att det gör någon som helst skillnad att det är en unghäst, snarare tvärtom, det är viktigt att dom får en bra upplevelse i från början.

En sadel jag kan tipsa om som oftast ligger bra på breda, raka ponnyryggar med liten manke är Thorowgood youngrider. Dom är dessutom billiga eftersom det är syntet och inte läder men ändå är en välgjord sadel. Du kan hitta en begagnad för från 2000:-. Ny 4000:-.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: warg
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Jeps
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: Jeps
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Roliga bilder och memes om katter!
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka