Raka bett bättre än delade bett!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hon_med_skäcken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 008
H

hon_med_skäcken

MIn westerntränare berättade för mig att Raka bett gör det lättare för hästen att svälja salivet. Medans delade bett gör att dom inte kan svälja lika bra och det är därför dom dregglar:o Många andra säger och (som jag själv trodde) att när dom dregglar jobbar dom...:D

Sv: Raka bett bättre än delade bett!

Dom kan dreggla av olika anledningar. Min häst har dregglat när jag ridit på bettlöst :crazy:
Den här frågan får du nog mer svar på om du lägger den under "utrustning" eller möjligvis "ridning". Den är inte westernrelaterad

Det köper jag inte. Ett oledat bett låser tungan mer än vad ett ledat bett gör, och färmed borde det vara lättare att svälja med ett ledat bett.

Sen kan hästar dreggla på många olika sätt - när min häst är avslappnad och jobbar i rätt form skummar han runt munnen oavsett om jag rider på bett eller inte.

det låter väldigt konstigt tycker jag.

jag vet dessutom hästar som dregglar massor även om de inte har ngt bett i munnen, kan stå på stallgången och dreggla som tusan.

mina hästar, framförallt unghästen har svårare att svälja, äta mm med ett rakt bett än med ett delat...

Jag skulle nog också säga att hästen har lättare för att svälja med ett ledat bett, och som redan har nämts i tråden att en häst "dreglar" när den jobbar bra och går i rätt form, det brukar oftast bero på att de tuggar på bettet...
Men det finns nog lite olika teorier om allt...

Min häst skummar med när han jobbar på bra och är koncentreerad på det han gör oavsett vad för bett han har eller tom med hackamore. Trivs bättre ;) med ledade än oledade mer så jag går mest på vad hästen tycker om bettet...

Min häst skummar lika mycket på delat som raka bett.

dessutom kan hästar skumma även när de inte jobbar. en del "stress tuggar" på sina bett.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ja tyvärr har mina hästar blivit en börda. De går på lösdrift jag har dom hemma och de får mat tillsyn flera gånger varje dag hovslagare... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 170
Senast: Squie
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka