Evergreen

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter/synpunter på sådana?
Hur pass "skarpa (eller snälla ;) )" är dom, vad kan man jämföra dom med?

Har lite tankar på att köpa ett sådant o testa på min ponny. Hon har ett tredelat nu som är lite för stort (fick det med när jag köpte henne) som hon annars går bra på.
Hon är pigg och framåt samt lite busig nu på vintern, dock inte het eller sån att hon sticker.
 
Om du menar raka tränsbett så är det ett av de mildaste betten man kan ha, många hästar trivs bra på det!
 
tandläkare rekomenderar att man ska rida på raka bett.
mest helt växla sin ridning med ibland rakt och ibland, helst 3 delat tränsbett.

sen får man väl utgå vad hästen trivs med
 
Det som man bör tänka på är att ett rakt bett absolut inte får vara för långt, eftersom det kan vicka väldigt mycket i hästens mun. Eftersom lanen ligger ganska långt innanför mungipan ger det större utväxling än man kanske tänker sig.
För hästar med stor tunga är det inte ett milt bett, medan det på en häst med låg gom kan vara det enda som fungerar.
 
Prova!!!
det skadar ju absolut inte...
Vi har raka tränsbett till båda mina sköthästar numera och de funkar väldigt bra på det bettet...vi red förut med tre-delat på dom båda. :)
 
Det är ju värre att ha ett för långt delat bett eftersom dessa viker sig i munnen. Nu ska man ju inte ha ett för långt bett öht men me ett rakt ser man precis hur långt det är. Ett delat kan ge en falsk vision av att vara lagom då bettet "försvinner" när det viker sig i munnen :p

Min häst går på rakt och tvådelat tränsbett. Har provat ut med tandis samtycke. Tredelat ligger däremot inte bra i munnen på min häst eftersom mitttdelen blir för lång (trots rätt total längd alltså). Har inte hittat något bett där mittdelen anpassas efter stl :mad:
 
Har provat alla möjliga bett till min häst, tvådelat, tredelat, pessoa (tvådelat), jaktkandar osv. Vilket bett vi än provade så höll han på och greja med bettet och gapa :crazy:. Var med andra ord väldigt dum i munnen, så man kom aldrig till ridning. Till sist sa min tränare att vi skulle prova ett rakt bett. Provade det och hästen stängde munnen och började arbeta :idea:. Har efter det provat att rida med vanliga bett och det går om jag inte rider på dem för många dagar i sträck. Hade naturligtvis kollat med vet innan så han inte hade några problem i munnen.
 
mina erfarenheter är MKT bra. samtliga ponnys i vårat stall (9 st) slöt munnen om detta. Tycker inte det är skarpare än ett tredelat, tom. mildare och dom kan inte sticka med det. det är bra att inte rida med samma bett på din häst hela tiden så du kan ju växla mellan tredelat och rakt isf.
 
Rider oftast på rakt bett jag oxå. Funkar bra, hästen trivs med det men kan bli lite stark ibland.
Sägs att raka bett generellt ligger bäst i munnen.
Har även 3-delat el kimblewick ngn gång ibland.
 
Min häst har "talat om" att det är det enda bett hon tycker om. Hon visar det mycket tydligt, eftersom hon ruskar på hela munnen när man tränsar med ett annat, och är dessutom mycket starkare med det andra samt klapprar mer med tänderna(3-delat).
Tänderna kollas regelbundet så det är inget fel där.
Men jag rider oftast dressyr på det 3-delade ändå, men ut och hoppning med det raka.
 
Tror jag skaffar ett sådant och testar. :)


Vda kallas dom för? rakt bett? Har sett ett rakt bett i en affär som stod under namnet "stångbett"? :crazy: :confused:
 
Jag köpt mitt på Hööks. Minns inte vad det hette, men bör ju vara med i deras katalog.
 
Som jag har hört är det det mildaste bettet man kan ha. Jag ville därför så klart pröva på min sköthäst, men han strejkade bara. Gick med huvet mellan benen o blev rent ut sagt hård i munnen. Jag förstår inte varför, han lyssnade på styrningen iom att jag i princip styr med bara vikthjälper men han var inte sammarbetsvillig... Har prövat det några gånger och sedan lagt det på hyllan. Han trivdes inte alls. Men som sagt det är ett bra bett för munnen på hästen, men det är nog helt personligt vad hästen själv tycker... Jag tycker du skall köpa ett o pröva, de kostar ju bara runt hundralappen... :)
 
Jag har ett rakt tränsbett till min foderponny. Hästtandläkaren rekomenderar det, och hon funkar bra på det, så jag tycker det är jättebra... :).
 
Märker stor skillnad sen jag bytt till rakt bett. Min unghäst har lite problem med tandfällning :crazy: Sen jag bytte från 2-delat till rakt har jag märkt en markant förbättring :)
 
rakt tränsbett eller har också hört det kallats för muffbett?

men ja skulle nog säga rakt tränsbett.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: Fazeem
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
831
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 058
Senast: Bri
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp