raka islandsadlar

Trådstartare
Vilka märken har raka bommar och är vida (från ca 110grader och uppåt) ??

Sv: raka islandsadlar

Nu vet jag inte gradantalet men globus gloi har rak bom,
lika så topreiter Z.

Z:n är bara 100 grader tyvärr.

Har för mig att Globus gloi och clic (dressyr) har samma grader. Hittade detta på en hemsida förut men kan inte svära om graderna stämmer helt
36 =110-115
38 = 120-125

Lite typiskt att Globus gloi och clic finns i tillräckligt breda (min är oxå för tillfället 110 men fortfarande under uppbyggnad), korta och ett bra pris men självklart är de raka när man har en häst med svängd rygg :mad:

Z:n är bara 100 grader tyvärr.

Har för mig att Globus gloi och clic (dressyr) har samma grader. Hittade detta på en hemsida förut men kan inte svära om graderna stämmer helt
36 =110-115
38 = 120-125

Lite typiskt att Globus gloi och clic finns i tillräckligt breda (min är oxå för tillfället 110 men fortfarande under uppbyggnad), korta och ett bra pris men självklart är de raka när man har en häst med svängd rygg :mad:

Wintec dressyr då? Hade jag på en av mina men den var för svängd,
den är fin i kvaliten, billig och kan göras bred med hjälp av andra koppjärn.

Gillar wintecs och haft många genom åren men de är 105 grader som max (förutom en allround sadel har jag för mig) och för långa (dressyren i 16,5 hade funkat om det varit rundbossor).

Har ingen kris för rider med en egen tillverkad bomlös/barbackapadd (med bossor av skitoinlägg mm) eller vad man ska kalla det. Tänkte köra med det tills man ser vad damen håller för och tills formen närmar sig (långt kvar än)

Jo, jag vet ju att du har sadelbekymmer med henne.
Det är väldigt trist, för hur det än är så tycker jag det är bra skönt med en sadel som kan ta upp ens balans-missar de dagar man är mindre pigg i kroppen..

Sen så skullle jag givetvis vilja ha bomlöst också, för jag tror det är bra att varva.

Vilka märken har raka bommar och är vida (från ca 110grader och uppåt) ??

Supreme TöltMaster. Ligger perfekt på alla sorts ryggar - både raka och svängda. Bomvidden är från 110 - 140 grader.

globus gloi 36 är 100 grader.

haha , jag fattar inte riktigt det här med ligger bra på alla ryggar, är det en bomsadel som inte är flexibel som typ en isafold, så kan den väl inte passa båda ? antingen är den ju svängd eller rak !

Jo det håller jag med om (:

Men ingen av de här hästarna har en rak rygg , eller uppfattar ni den svarta som rak ? För mig är den överbyggd och sluttande.
För mig vore det konstigt om den sadeln låg som ett smäck på båda.. :crazy:

Bara för att hästarna ser olika ut när dom står stilla betyder inte att dom är så olika när dom arbetar .
Att påstå att en och samma bomsadel i samma utförande passar både rak och svängd rygg är ren okunskap. En bomsadel är en bomsadel, och ingen bomsadel är flexibel.

Det är säkerligen en bra sadel, ser jättefin ut, men det är ändå en bomsadel.
Det hade varit en annan sak om man skriver att sadeln passar en rak rygg med kilbossor och lite mer svängd rygg i standardutförande (med rundbossor) men här skriver ÅF att samma sadel passar helt olika typer av hästar, och det har jag aldrig sett. Och hade det varit så att det funnits en bomsadel som är SÅ flexibel, tro mig - det hade jag vetat om och beställt en själv för längesen.

Supreme TöltMaster. Ligger perfekt på alla sorts ryggar - både raka och svängda. Bomvidden är från 110 - 140 grader.

Var står det att den går att få 140 grader bred?
De måttmallar som finns på ÅFs hemsida är långt ifrån 140 grader breda... Och de börjar definitivt inte på 110 grader. 28 cm bomvidden är ju på bara lite drygt 80 grader!

Det står på hemsidan - kollade så sent som för 5 minuter sen (ifall jag hade missat). :angel:

Hemsidan såg inte ut så igår, igår fanns 28, 29, 30 och 31 cm med och inga gradtal.

Mätte alla går, 29 har jag för mig jag fck till 90-92, 30 till 95-100 och 31 till 108.

Och det står att 30 är 100-115 grader... Rätt stor skillnad mellan 100 och 115 grader....

Snälla människa, varje gång det blir tal om sadel så har du invändningar emot ALLT. Vad man egentligen kan utläsa från dina inlägg är, alla som säljer sadlar talar inte sanning.

Hemsidan såg inte ut så igår, igår fanns 28, 29, 30 och 31 cm med och inga gradtal.

Men om jag säger att hemsidan såg ut på samma sätt för mig i går som idag, kanske har du en annan typ av bildskärm vad vet jag.

Mätte alla går, 29 har jag för mig jag fck till 90-92, 30 till 95-100 och 31 till 108.

Ha inte för dig något när du i en mening skriver att ÅF har fel, då gäller det för dig att ha rätt. Hur många sådana sadlar har du tillgång till? Är du själv sadelförsäljare månne, eftersom det alltid blir en negativ attityd?

Personligen föredrar jag att anlita människor som kan se vad jag frågar om, det finns alltid utrymme för misstolkning när detta sker via nätet.

När jag var inne på sidan igår vid den tidpunkten jag skrev mina inlägg såg den inte ut så.
Jag har inte tillgång till några Töltmastersadlar, så jag har inte mätt dom nej. Men om mallarna ska vara korrekta borde ju ortspetsarna på motsvarande bommar ha samma gradtal.

Jag har inte skrivit att alla som säljer sadlar ljuger om deras produkt, däremot så är jag fruktansvärt trött på sadelförsäljare (eller vanliga försäljare för den delen också) som påstår saker som inte kan stämma, t.ex. att en och samma bomsadel i samma utförande passar ryggar som är helt olika på alla sätt och vis.
Det är en sak att skriva att en viss sadel ligger bra på väldigt många hästar, och en annan sak att skriva på sin hemsida att sadel märke och modell x passar både rak och svängd rygg och ger illusionen att sadeln är en världsnyhet och passar otroligt många olika typer av hästar, i samma utförande.

haha glömde helt bort att jag startade denna tråd. Gett upp är väl bara förnamnet :D
Tänkte somså att en islandshäst har kort och bred rygg :angel: och kanske i min vildaste fantasi att en sådan sadel skulle kunna passa min dam :D

Liknande trådar

Islandshäst Varför är det så fel i islandshästvärlden att rida långturer? Jag har startat några clear round i distanritt och får höra av... 2
Svar
30
· Visningar
1 545
Senast: Badger
·
Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
835
Senast: Edla
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men... 2
Svar
34
· Visningar
3 348
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka