Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Då är det iofs svårare, men tänker du på sommarpälsen så brukar det inte vara några problem så länge hon inte börjat fälla än ;) (iofs började de tydligen sättta sommarpälsen innan man märker att de fäller) Brukar hon börja fälla tidigt på våren annars?
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Hon fäller "normal-tid".
Tänker mest bara så hon inte får en "chock".. Jätte-pigg o så:)

Är Hööks täcken att rekommender?

Tacksam för svar!
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Jag har ett tips på hur man kollar i fall sättningen av pälsen kommit igång, dra lite i pannhåren. Om man får med sig en tuss mellan tummen och pekfingret, klipp endast i nödfall för sommarpälsen är under igångsättning.
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Juvelflickan skrev:
Är Hööks täcken att rekommender?

Tacksam för svar!

Jag har två Horse Power täcke från Hööks som jag är grymt nöjd med, alldrig haft så bra passform på mina hästar iallafall.
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Juvelflickan skrev:
Ingen som har någon typ av rakninig att rekommendera? Alltså mönster om man kallar det så...

Så här har jag gjort i år. Min häst Seifur går på lösdrift och är klippt med ett skär som lämnar 9mm päls kvar. Så slipper jag vara rädd att det blir för kallt för min älskling :love:
Men blöt häst är ju värre. (Kanske skulle man ta lite till på bredden, vi får se)

http://www.ankisdesign.nu/images/seifur2.jpg

Anki
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

*knapp*

En fråga, om ni rakar era hästar enbart på framsidan av halsen och ner mellan frambenen, låter ni dom stå med täcke då? Om dom går på lösdrift alltså.

Funderar på att klippa min pålla, men hon går på lösdrift och jag är osäker eftersom vi har vindar som blåser rakt upp från vattnet.. Det är riktigt kallt och äckligt. Har lite dåligt samvete som det är iom att hon går utan täcke, men jag vet att hon klarar sig utan.. :s
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Jag har aldrig rakat någon av mina hästar! Hade en 30 åring som jag red. På vintern så rider jag oftast på kvällen och då ska hästarna ställas in vilket fall som helst. Så då får de stå inne utan täcke å torka då det är varmt i vårat stall. När jag rider på dagtid så sätter jag på hästarna ett tjockt täcke och släpper ut dom i hagen igen! Har aldrig varit några problem med det.
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Jag personligen tycker inte att man ska raka islandshästar..Deras kraftiga päls är ju halva tjusningen med dom..OCH det är J*vligt skönt att slippa vintertäcken! Men det är vad jag tycker..
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Nu finns det ingen som helst garanti för att slippa täcka, även fast hästen är oklippt. Dessutom är det inte säkert att man måste täcka även fast hästen är klippt, det hänger mest på hur klippt den är.

Även en oklippt häst kan bli frusen, orsaken är att dels så torkar de inte upp utan kan gå och vara småfuktig hela tiden. Detta kan ge en oerhört frusen häst, trots att den är oklippt. En annan sak som faktiskt kan bidra är, rids hästen vintertid försvinner det skyddande fettet på håret i sadelläge. Här kan vissa hästar vara mycket känsliga, en del får ont i ryggen och andra uppvisar tecken på ren frusenhet.
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

AnnaHansen skrev:
Jag personligen tycker inte att man ska raka islandshästar..Deras kraftiga päls är ju halva tjusningen med dom..OCH det är J*vligt skönt att slippa vintertäcken! Men det är vad jag tycker..

Först så kan man sluta säga raka hästar för jag tror att alla klipper sina, ingen rakar.

Sedan får man tänka på annat än "tjusningen" Om en häst här i södra Sverige går ständigt svettig t o m i hagen för att hans päls är tjock och "tjusig" så tycker jag att det är plågeri att inte klippa lite om han dessutom ska ridas.
Om man öppnar lite under halsen och bogen i klippningen så är det inget som ett vintertäcke behövs för.
Det behövs bara om man helklipper.
Jag klipper min häst under halsen så han får som sommarpäls där. nu ca 1 cm och växande.
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

AnnaHansen skrev:
Jag personligen tycker inte att man ska raka islandshästar..Deras kraftiga päls är ju halva tjusningen med dom..OCH det är J*vligt skönt att slippa vintertäcken! Men det är vad jag tycker..

Du får väl göra som jag... Skaffa en ung shetlandsponny med päls som en myskoxe och klipp islandshästen om du rider den. Då har du ju ändå en hårboll att se på.
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Vi rakar alltid hästarna som går på vintern!! Ett par gånger har det till och med hänt att vi rakar även nån häst som inte går. Men då pga att den blir svttig när den står inne på natten. Fast då blir den bara rakad på halsen!! Inte så snyggt men det räcker. ;)
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Jag klipper aldrig mina. Jag har aldrig haft några problem med att de blir svettiga i hagen eller så.
Oftast rider jag på kvällarna, men om jag någon gång skulle rida på morgonen så får hästen stå inne med ett tunt täcke och torka, det brukar gå ganska fort. De får lite extra mat och står i boxen och myser och ser nöjda ut, jag tror inte att de lider särskilt mycket av att stå inne någon timme extra.

Men skulle det vara så att någon svettades när den gick i hagen, så skulle jag så klart klippa den.
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

seifur1 skrev:
Först så kan man sluta säga raka hästar för jag tror att alla klipper sina, ingen rakar.

Sedan får man tänka på annat än "tjusningen" Om en häst här i södra Sverige går ständigt svettig t o m i hagen för att hans päls är tjock och "tjusig" så tycker jag att det är plågeri att inte klippa lite om han dessutom ska ridas.
Om man öppnar lite under halsen och bogen i klippningen så är det inget som ett vintertäcke behövs för.
Det behövs bara om man helklipper.
Jag klipper min häst under halsen så han får som sommarpäls där. nu ca 1 cm och växande.

Oj vad man var känslig med ordvalen!! Ok KLIPPA!!(nöjd?) Det är INTE plågeri att INTE KLIPPA sina islandshästar!!! Därimot måste man se till så att man inte ställer ut dom i hagen på vintern när dom är svettiga! Då kan man behöva ett täcke..men för övrigt så tycker jag att vi människor "mesar" för mycket med våra hästar!! Herregud i södra sverige är ju temperaturen mer lik Islands temp än högre upp i Sverige!! Island har ju faktiskt milt klimat pga golfströmmen.. Så det så!:smirk:
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

_moa_ skrev:
Du får väl göra som jag... Skaffa en ung shetlandsponny med päls som en myskoxe och klipp islandshästen om du rider den. Då har du ju ändå en hårboll att se på.

Nej du jag tror inte att jag köper en shettis bara för att titta på den..DET är plågeri!
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Herregud i södra sverige är ju temperaturen mer lik Islands temp än högre upp i Sverige!! Island har ju faktiskt milt klimat pga golfströmmen.. Så det så!

Får jag fråga dig vad had det med saken att göra? På island klipper man hästarna på halsen, antingen en sk lusränna eller en spårklippning av samma orsak som vi klipper. Därefter så stallas alla ridhästar in vintertid, det får således inte gå ute när de används som ridhäst.
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Ja men stalla era hästar då! Det har jag inte sagt nått om! Och det är skillnad på att raka en lusränna än att hålla på som många gör..hästarna der ju ut som puzzel i pälsen! Jag skrev att islands klimat är mer likt vårat södra..för att det var nån som bodde i södra Sverige som skrev att hennes hästar var helt svettiga i hagen på vintrarna!
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Ja men det är ju precis de man gör, klipper för att underlätta för hästen. Det är inte kul att rida en häst som tappar orken efter 5 minuter, det är inte roligt att ta hand om svampangrepp i huden pga att fukten aldrig förvinner. Många har sina hästar på sk lösdrift, eller så har man ett kallstall. Då är behovet stort av att pälsen torkar snabbt, det gör den vid en klippning.

Torr kort päls = varm häst
Lång fuktig päls = frusen häst med ev hudreaktioner.

Men det finns dom som inte har ett behov av att klippa, så då är ju även det ok. Rider man inte på det sättet att hästen blir svettig, så finns ju inte behovet. Själv klippte jag bägge kusarna i övergången sep/okt, orsaken var att de blev dyngvåta och tappade orken vid ridningen. Men var även väldigt svettiga bara av att gå i hagen, den ena hästen var på gång att få svamp på halsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

AnnaHansen skrev:
Oj vad man var känslig med ordvalen!! Ok KLIPPA!!(nöjd?) Det är INTE plågeri att INTE KLIPPA sina islandshästar!!! Därimot måste man se till så att man inte ställer ut dom i hagen på vintern när dom är svettiga! Då kan man behöva ett täcke..men för övrigt så tycker jag att vi människor "mesar" för mycket med våra hästar!! Herregud i södra sverige är ju temperaturen mer lik Islands temp än högre upp i Sverige!! Island har ju faktiskt milt klimat pga golfströmmen.. Så det så!:smirk:

Raka för mig är helt intill huden, vilket man inte gör man klipper, någon päls är kvar.:angel:
Jag anser att om hästen är blöt av att bara gå i hagen så blir det plågeri om jag dessutom rider den utan att klippa. Om han aldrig är torr så blir det snart hudproblem :(
Vissa år när det varit kallare har jag inte klippt min häst. Om han går torr i hagen.
Jag tycker inte att man måste klippa islandshästen, bara om den lider av sin päls. Min häst blev lite förkyld av att alltid gå svettig nu i höst innan jag klippte under halsen. Nu är han pigg igen.
Förstår du nu vad jag menar :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Han fick en kanonstart som nybliven proffstränare i fjol och har även börjat det nya året starkt. Andreas Lövdals stall fylls på med...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 891
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Jeps
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 467
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp