Raka islandshästar, sammanslagen tråd

L

Lilla_jag

Ni som inte rakar!

Hur gör ni med era hästar då? Mitt i vintern och vi säger att det är ca -5 grader???
 
Re: Ni som inte rakar!

Ojsan och ni har ridit dem riktigt svettiga..
 
Re: Ni som inte rakar!

är det ingen som rider sina hästar på vintern och de blir svettiga?? :confused:
 
Re: Ni som inte rakar!

Jo då rider som fan och blir jättesvettig (sån sort)men det är bara att lägga på Boetts vintersvett-täcke efteråt och låta han gå ut. Eller stå inne och torka med fleece eller nåt men då tar det mycket längra tid.
 
Re: Ni som inte rakar!

dom torkar ju dessutom jättesnabbt när de är rakade! det är ju bara att låta stå inne med fleece en timme och sen släppa ut igen, eller släppa ut med vintertäcke på.

/Malin
 
Re: Ni som inte rakar!

men om man rakar dem...låter dem stå inne med fleecetäcke och sen släpper ut dem...fryser de inte då om det är kallt och äckligt väder...?
 
Re: Ni som inte rakar!

nu för tillfället e han ju rakad men pälsen lär ha växt ut till i början av november....så efter vintervilan får han vara inne när han har blivit svettig...
 
Re: Ni som inte rakar!

Hon frågade väl efter dom som INTE rakade. Ni som rakar har ju haft 5 trådar redan så vi vet hur det är.
 
Re: Ni som inte rakar!

Har aldrig rakat mina hästar. När jag rider dem svettiga så får de stå inne (varmstall) med fleecetäcke på tills dom har torkat.
 
Re: Ni som inte rakar!

Ok...hur lång tid ungefär brukar det ta tills dom är torra?
 
Re: Ni som inte rakar!

Min häst (orakad och för det mesta MYCKET päls) brukar torka på 2-3 timmar med fleecetäcke. Vi har då välventilerat stall och någonstans mellan +-0 och +5 vintertid. Är det OK väder (inte kallare än -5 och inte blåsigt) får han på sig ett andastäcke utanpå fleecetäcket och får gå ut i hagen. Torkar då något fortare än om han är inne.
 
Re: Ni som inte rakar!

Ungefär 1 1/2 timme. Har en värmefläkt i taket som man kan reglera värmen på. Så för oss fungerar det att inte klippa.
Fördelen är ju att vi slipper ha vintertäcken på dem.
 
Re: Ni som inte rakar!

Förlåt! läste slarvigt! Sorry! :o

De åren min pålle inte är rakad på vintern så får han torka inne med fleecetäcke.

De åren han är rakad får han torka inne med fleece och så gå ut utan täcke, han är då jaktrakad och har aldrig visat täcken på att frysa. Till vintervilan har oftast pälsen växt ut så mycket att han inte fryser och har den inte det får han gå med vintertäcke.

/Malin
 
Re: Ni som inte rakar!

Även om det regnar och liknande fryser inte pållarna då om de är rakade mycket?
 
Re: Ni som inte rakar!

OK Ok men min pålle torkar jättelångsamt så täcket är jättebra. Men jag skulle nog behöva prova att klippa min men han är såååå känslig för ljud och konstiga saker. Mitt fel, men jag satte igång en liknande apparat långt ifrån honom för att kolla och det var inte populärt.Jag får träna mera.
 
Re: Ni som inte rakar!

Min häst har möjlighet att komma in på stall och torka om det skulle regna/snöa väldigt mycket eller länge. Är det snöväder eller regn så brukar jag slänga på ett utetäcke/regntäcke ifall han är rakad. Men enda gången jag sett honom frysa (och han har gått ute mycket i både regn och rusk) är när han stod i utebox och det snöstormade rakt in i den :eek:
Då fick han komma in i storstallet...
Men i jaktklippning har de ju ryggen och korset orakat och har de hyfsat med man så skyddar det ju lite åxå.

Freyr var skitskraj för klippmaskinen ibörjan, men vi "torrövade" lite (förde runt maskinen över honom utan att ha den på) och sen fick han ha bomull i öronen medan jag rakade och det gick (till min förvåning) bra!

/Malin
 
Re: Ni som inte rakar!

Huua :crazy: när ni skriver "raka" ser jag för min inre syn en massa nakna hästar helt utan päls.... ;) Rakar gör man innan op. t.ex.

Själva KLIPPER vi våra hästar.
I år skall vi testa varianten med bara en smal klippt stripa under hals och ner mellan frambenen för att se hur mkt effekt det ger.

Tidigare har vi klippt hela halsens undersida och bringa/bog, samt i vissa fall även en bred remsa under magen.

De år vi inte klippt hästarna har de fått stå på stall med acryl- eller fleecetäcke på tills de varit någorlunda torra när det varit kallt ute. Det betyder att om hästen ridits på kvällen har den stått inne på natten.
Skulle inte drömma om att släppa ut en riktigt svettvåt häst i en massa minusgrader. Däremot några minusgrader, vindstilla och kanske sol och jag ridit på förmiddagen, då har det blivit ett varmt andastäcke på och hästen har fått komma ut igen.

Nu har jag det bra förspänt med både lösdrift och även egen box i stallet till varje häst, så det är lätt för mig att vara flexibel. Hade jag bara haft lösdrift skulle jag i så fall skaffat tjocka andas-täcken med skydd även under magen och kanske hals dessutom.
 
Re: Ni som inte rakar!

Vi har bara lösdrift...men jag funderar på att ordna så att jag kan ha en box också...tycker det skulle vara skönt att rida sätta på fleecetäcke ett par timmar, då låta hästen stå i boxen och sen släppa ut den på kvällen.
 
Re: Ni som inte rakar!

Vi har bara lösdrift...men jag funderar på att ordna så att jag kan ha en box också...tycker det skulle vara skönt att rida sätta på fleecetäcke ett par timmar, då låta hästen stå i boxen och sen släppa ut den på kvällen.
 

Liknande trådar

Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 854
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
352
Senast: Jeps
·
Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 394
Senast: Amanda_F
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp