Räkna ut tumstorlek på sadel

EjanKolifejan

Trådstartare
Hur räknar man ut tumstorleken på en sadel? Svårt? Lätt? Någon som kan förklara? Jag fick en ganska bra beskrivning mejlat av en tjej för ett tag sedan man jag hittar verkligen inte det mejlet så jag hoppas någon här kan förklara?!!

Skall sälja min gamla sadel och alla som hör av sig vill veta vad den är för tum men jag har absolut ingen aning och det kan ju vara bra att veta! :o

Senast ändrad:
Sv: Räkna ut tumstorlek på sadel

Om du menar hur många tum den är i sätet så är det bara att mäta från mitten på knappen till bakvalvet, ritade en liten bild. Sen får du ju räkna om cm till tum eller om du har ett måttband som anger direkt i tum.

30298709.jpg

Om du menar VIDDEN i sadeln så är det lite klurigare att få exakt, och då får du ange hur vid den är i grader eftersom alla olika sadelmärken har olika benämning på sina vidder.
Här står bra hur man gör det http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=824571

Tack! Jättebra med bild och allt! Har jag lite mer koll iallafall!
Det var storleken på sitsen jag undrade över, inte vidden, kankse skulle skrivit det:p

Och en "dum" fråga till... om jag nu inte hittar något måttband som mäter i tum, hur räknar man om centimeter till tum?
("längesen" jag gick i skola nu, om man nu får lära sig sånt där:angel:)

1tum=2,54cm

Dvs mät hur många cm den är om gånga det med 2,54 så får du hur många tum :)

Snarare delat? :p 43,18 cm (17") x 2,54 cm = 109 cm

43,18 / 2,54 = 17.

Kanske kan denna tråd vakna till liv igen. Är det någon som vet hur man räknar ut tumstorleken på en sadel som inte har någon knapp? :grin:

mät från där knappen borde ha suttit? dvs där flärpen över stigläder hållarens sista söm är mer eller mindre.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
413
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
864
Senast: Lisen82
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 366
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka