Bonita4

Trådstartare
Hur starkt är ett vanligt rakt bett egentligen?

Jag vet att det beror på handen, men om samma ryttare rider med ett tredelat och med ett rakt bett, vilket är skarpast?

Sv: Rakt bett

Det beror på vilken del av munnen som just den hästen är mest tryckkänslig i, och hur bettet är utformat. En del har känslig tunga, då kan odelat bett upplevas som väldigt skarpt av hästen, särskilt om bettet är helt rakt i stället för svagt böjt. Ett tredelat med riktigt kort mittdel kan avlasta tungan, medan ett med lång mundel lägger mer tryck samt att lederna på bettet klämmer tungan mot lanerna.

Genomsnittligt hos de flesta hästar är rakt mildare. Dock så kan det vara väldigt olika som svea sa.

Det har jag oxå härt.

Dock har jag ingen erfarenhet av det. Alla jag testat rakt på (jag gillar verkligen typen i teorin) har hatat det och upplevt det som väldigt skarpt (metall med lösa ringar från globus). Två av dem hade till och med rakt syntetstång (med kärna, Happy Mouth) som favoritbett samma period som jag testade det raka i metall.

Min nuvarande unghäst klarar inte ens av Novabetten. Han stänger inte munnen i stallgången och spottar o har sig massvis. Att försöka rida med Novat är som att rida en halt hängamtta som tittar efter stjärnorna, SÅ stor skillnad mot hur han är att rida på sitt vanliga bett att man inte tror det är samma häst :eek: (vi trodde tom han var halt och hoppade av o ledde hem honom men med anna bett var han normal).

Alla dessa hästarna utom en (som fortf går med Happy Mouths raka) som rakt metallbett testades på hade tredelat som favoritbett annars och gillade inte tvådelade.

Så jag vet inte vad för selektivt tungtryck jag lyckats skrapa ihop i min lilla skara :D

Ett rakt (eller svagt böjt om man ska vara noga) är det enda min ponny tycker om att ha i munnen. Går riktigt bra på det

Även jag tycker att ett rakt bett är milt. 5 av mina växlar mellan 3 delat och rakt bett, en har rakt med lösa ringar, 3 har med fasta ringar och en har ett rakt silikonbett utan kärna. Funkar superbra på mina.

*knapplån* (och trådrån)

Jag har stött på en häst som bara ville ha ett delat tränbett med svart gummi på, alltså ett jättetjockt.

De försökte med rakt på henne men då vägrade hon svänga. Och eftersom inga fel hittades på hästen så fick hon ha sitt svarta tjocka gummibett...

De är individer med egna tankar och ideer. (Sen vad vi har bestämt oss för i teorin struntar de i)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
499
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka