Rakt gummibett ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare trullslitenmedtuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 9 354
T

trullslitenmedtuff

Nu blir jag förvirrad - IGEN !

Har funderat p åatt byta från 3 -delat med kopparring, till ett rakt gummibett, tycker att hon grejar så himmlans med det 3 -delade, men jag vill absolut INTE ha ett skarpt bett på henne, ju mildare desto bättre, men ett rakt gummibett, hur Mild är det så att säga ?

Sv: Rakt gummibett ?

Supermilt! Jag provade att rida min stora på det som är ganska stark o lätt kan lägga sigt i handen och tog du en förhållning med det var det som att hon inte ens märkte det...:angel: Snabbt tillbaka till vanligt tredelat igen för min del!

Jag håller med. Det är väldigt milt. Hästen tar lättare stöd på ett sådant bett. Kan kännas lite för klumpiga en del bara! (för tjocka)

Hur milt det är beror ju på hur hästen uppfattar det.:idea:

Fördelar:
*Breda anläggningsytor
*"Mjukare" än stål
*Inga leder som kan nypa eller klämma

Nackdelar:
*Kan ge friktionsskador på slemhinnorna
*Är ofta väldigt tjocka = ryms inte i munnen
*Ger mer tungtryck än ett ledat bett

Jag har ett rakt gummibett på ett sto som är mycket känslig i sin mun och det är det enda hon trivs riktgt bra med:) ! Mitt är tjockare i kanterna men smalnar av snabbt och är alldeles lagom till hennes lilla mun (inte mkt plats mellan tunga och gom). Mycket milt - håller tummarna för att det kanske kan bli godkänt för dressyrtävling någon gång i framtiden :p

okej, vad bra :) ska ut & köpa ett då, så får vi se vad bitchen säger.

För ni har inget annat förslag på milda bett ?

Min ena valack är lite orolig i munnen , det som funkar på honom är rakt(smalt högst 14mm) eggbett, eller 2 delat d-bett.Detta för att bettringarna inte är helt rörliga i dessa bett & för att han kan greja för mkt med ett bett som har för mkt brytpunkter.Ska även testa hackamore samt pelham för skoj skull, just för att bettringarna inte ska röra sig för mkt...Ett gummibett hade jag inte använt då det tar onödigt mkt plats i munnen.

Beror på vilken typ av gummibett. Det jag har tar mkt liten plats, men det är också det enda riktigt smala mjuka gummibett som jag sett. Annars har jag bara sett tjocka sega gummibett.
Har tyvärr inte bettet hos mig så jag kan fota det... är ialf i en gul/grön nyans.

Men då är det nog inte ett gummi, då är det nog ett syntet du har?

Oki, fast kan det inte vara syntetbett?jag vet att de gamla gummibetten är förskräckliga men de nya är inte så mkt bättre heller, de smalaste gummibettet jag hittat är 19mm,även vissa bett, som gold medal i h**ks kan vara rätt tjocka fast de är vanliga bett, melllan 16-18 mm, på tok för tjockt...

På tal om syntetbett, vet du ngn bra sida på internet där man kan köpa dessa?Lust att kolla om det kan vara ngt...

Kollade på Google och hittade en bild som är väldigt likt det bettet som jag haft på stoet - så ja, det är ett syntetbett jag haft tydligen :D !
Så här ser det ut ungefär, fast mitt hade en aning grön nyans också och har för mig att den smalnade av lite tidigare och hade rundare ändar.
Bild-1092.jpg

Så crysler - sök på Google efter syntetbett så hittar du ett par sidor med betten :)

Senast ändrad:

Min häst går väldigt bra på ett sådant, han kan dock bli lite stark på det. ( Har det i hoppningen ). :)

Jag har ett ganska smalt, svagt böjt med fasta ringar. Tror det kommer från Globus.:)

Äsch, när jag kollade på Globus hemsida så var det visst ett syntetbett.:p

Men gummibett, är det såna tjocka svarta då? Om man kollar på Globus så är iaf alla deras gul/gröna bett syntetbett!:)

Senast ändrad av en moderator:

Kollade på Google och hittade en bild som är väldigt likt det bettet som jag haft på stoet - så ja, det är ett syntetbett jag haft tydligen :D !
Så här ser det ut ungefär, fast mitt hade en aning grön nyans också och har för mig att den smalnade av lite tidigare och hade rundare ändar.
Bild-1092.jpg

Så crysler - sök på Google efter syntetbett så hittar du ett par sidor med betten :)

Detta är ett Nova bett (silikon tror jag?) och är böjligt.
Det är inte ett sånt här då? Det är oböjligt och vad jag kallar syntetbett.
hmbett1.jpg

Och det här kallar jag gummibett:
033.jpg

Så det är dom svarta som är gummibett, och dom gul/gröna som är syntetbett??:idea:

Nu blir jag förvirrad - IGEN !

Har funderat p åatt byta från 3 -delat med kopparring, till ett rakt gummibett, tycker att hon grejar så himmlans med det 3 -delade, men jag vill absolut INTE ha ett skarpt bett på henne, ju mildare desto bättre, men ett rakt gummibett, hur Mild är det så att säga ?

det finns två typer av raka gummi bett ett smalt grönt o ett mjukare tjockt svart.
vi rider alla våra hästar på dom .
det har funkat på allt i från shettis till ardenner o travare.
det har funkat på alla.

dom är milda men dom lyssnar mkt bra på dom .
rekomenderas varmt.

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 060
Senast: Ajda
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 473
Senast: Badger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 194
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna