rakt pessoa applemouth

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 212
T

Trampe

Hur är de betten att använda egentligen? Har hört att man ska akta sig för delade pessoa men ett rakt då? Är det lika illa?

Sv: rakt pessoa applemouth

Pessoabettets (och alla gagbett) nackdel sitter i sidodelarnas konstruktion, där mundelen vid tygeltag dras upp mot kindtänderna samtidigt som nackstycket trycker mot nacken.

Det är alltså ett svåranvänt bett oavsett mundel.

Jag bannlyser alla pessoabett. Det ger nämligen bara en signal - broms. Är helt värdelöst om man vill rida för att kunna ställa eller få en lösgjord häst.

Det är faktiskt just bromsen jag är ute efter... :o
Han sköter sig utmärkt på ridbanan och när vi har sällskap vid uteritter, men när vi är själva är han så överpigg att det är en kamp emellanåt.
Men nu har jag hört så mkt illa om pessoa så att jag nog inte vill prova det ändå.
Men jag tycker jag ser så ofta folk använda pessoa? Varochvarannan häst, och ponny oxå. Näe inte riktigt så många men vanligt är det ju absolut. Konstigt....

Men jag tycker jag ser så ofta folk använda pessoa? Varochvarannan häst, och ponny oxå. Näe inte riktigt så många men vanligt är det ju absolut. Konstigt....

Folk tänker inte på hur bettet egentligen inverkar, de är nöjda med att få stopp på sina hästar.
Och så ser ju bettet ganska harmlöst ut, med sina "normala" mundelar och avsaknaden av kedjor och andra tillbehör som kanske ger ett avancerat intryck på andra bett. När det egentligen är precis tvärtom... ;)

Folk tänker inte på hur bettet egentligen inverkar, de är nöjda med att få stopp på sina hästar.
Och så ser ju bettet ganska harmlöst ut, med sina "normala" mundelar och avsaknaden av kedjor och andra tillbehör som kanske ger ett avancerat intryck på andra bett. När det egentligen är precis tvärtom... ;)

Ja vi får kommentarer ofta om vårt oledade pelham - de blir lite förfärade när de ser kedjan och menar att "oh det är ju rätt skarpt bett med den kedjan".

Själv far de runt som vildingar med ett pessoa där tyglarna sitter i nedersta ringen och vid varje tygeltag vinklar sig bettets "armar" i princip vågrätt! :crazy: :crazy:

Det är ju det att du kan ju ENDAST använda bromsen, i ALLA tygeltag får du broms på köpet.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: iliedtoday
·
Hemmet Vi har haft vår stuga första den här vintern och framförallt har det under påsken blivit uppenbart att många kör skoter in på vår tomt... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 110
Senast: Marita73
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka