Rakt tränsbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BJÖRKIS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 147
B

BJÖRKIS

Hmm, jag är inte världsbäst på tränsbett, men visst borde ett rakt tränsbett vara skarpare än ett 3-delat?
Jag vet förstås att handen är en avgörande, men om man inte räknar med den.
Jag har en unghäst som jag precis börjat rida in, han ska ut på banan som 2-åring om det går som planerat, tillväxt, psyke mm är avgörande för om han kommer ut eller inte som 2-åring.
Han är väldigt lättlärd och koncentrerar sig till 100% när vi varit ute, han rids ca 10-15 min varannan dag nu till att börja med, han kommer enbart att skrittas fram till Februari då jag lägger in lite traven. Galoppen läggs in i Mars.
Problemet är att han inte verkar gilla det 3-delade tränsbettet, han är självklart kollad i mun av tandläkare och vi åtgärdade hans skarpbett. Han har inga sår eller dyligt i munnen. Jag provade att sätta på honom ett rakt bett och han verkade föredra det, men jag upplever att det är för skarpt för unghästar, ska jag strunta i vad jag tycker och anpassa mig efter hästens tycke? Trots att han är ung och oerfaren.

Någon med råd?

Sv: Rakt tränsbett

Nej. Ju fler bryt punkter = ju skarpare bett.

Dvs ett rakt bett är tekniskt sett "snällare". Men ett tre delat bett räknas ändå som ett av de mildare betten du kan hitta så det är inget skarpt alternativ jämförelsevis. Rid på det bett din häst verkar trivas bäst. Somsagt: rent tekniskt är det raka snällare i munnen.

Tack för svaret, då låter jag honom gå med det raka eftersom han verkar trivas bättre med det, jag tycker att han får lite svårare att svara på mina tygeltag med rakt, men det kanske är en vana?
Det är ju som sagt stelare och han borde snart förstå det lika bra som när vi använt 3-delat.

du har rätt i att det kan kännas lite stelare för en själv som ryttare med rakt odelat bett. Men fortfarande rätt som du säger, det är mest en tränings/vane fråga för hästen. Tänk på alla tex som rider western på stångbett etc....! Lycka till!

För att vara petig kan jag tala om för dig att han är 1 år och 8 månader, han är välmusklad och i fin kondition, du ska ju inte tro att jag galopperar honom ännu! Jag är väldigt försiktig med mina hästar, han kommer att tas väldigt lugnt, precis som jag gjort med de andra och de mår prima, har aldrig fått en skada pga att de skulle ridits in för tidigt, jag upplever faktiskt att mina blir mer hållbara än mina bekantas som rider in sina som 3-4 åringar.

Förstår inte varför alla ska gnälla över att fullbloden, och andra raser oxå för den delen rids in tidigt. Det är ju bevisat att hästarna faktiskt håller bättre och längre om de få börja arbeta så smått som unga individer.

Jag red in mitt första fullblod då han va 2 år, själv va jag 13, och han lever fortfarande lika pigg och fräsch som vilken häst som helst!

Ett tredelat och ett rakt bett hamnar ju på olika punkter i munnen har jag för mej.
Ett rakt hamnar ju mer på tungan och ett delat mer på lanerna. Har jag läst nånstans..
Så olika hästar kan ju anse betten olika i verkningsgrad beroende på vart i munnen de är känsligast.
Bara att prova sej fram. Trivs han på rakt tycker jag du ska fortsätta med det.

Tycker absolut du ska fortsätta med det raka bettet!
Har själv ett fullblod och det raka tränsbettet är det enda som han riktigt suger på och inte får för sig att tjafsar med.
Tyvärr måste jag rida honom på tredelat ibland eftersom man inte får tävla dressyr på rakt. Annars hade jag bara använt det raka.

Fullblod är generellt sett mindre i munnen än andra raser, bla annat sa "min" tandis att de ofta har lägre gomtak.

I ett äldre nummer av Hästmagasinet med ett bettreportage så rekommenderade "experten" (kommer inte ihåg namn) att ALLA som har bett i munnen på sin häst, kan åtminstone variera med ett rakt tränsbett. Det är det bett som orsakar minst bettrelaterade skador på hästar.

Håller definitivt med om att fullblod är små i munnarna, jag har även araber vilka oxå är små, fullblodet har samma storlek som dessa, tyvärr är det ofta man ser människor rida omkring på för stora bett, inte ovanligt alls inom galoppsporten tycker jag. Där är betten så stora att man ibland undrar hur de får kontakt med sin häst, tragiskt.

Nä, fram för fler hästtandläkare och bättre anpassade bett på våra pållar, då hade nog många människor sluppit bekymmer med sina hästar, det är jag helt övertygad om.

BJÖRKIS skrev:
Hmm, jag är inte världsbäst på tränsbett, men visst borde ett rakt tränsbett vara skarpare än ett 3-delat?
Jag vet förstås att handen är en avgörande, men om man inte räknar med den.
Jag har en unghäst som jag precis börjat rida in, han ska ut på banan som 2-åring om det går som planerat, tillväxt, psyke mm är avgörande för om han kommer ut eller inte som 2-åring.
Han är väldigt lättlärd och koncentrerar sig till 100% när vi varit ute, han rids ca 10-15 min varannan dag nu till att börja med, han kommer enbart att skrittas fram till Februari då jag lägger in lite traven. Galoppen läggs in i Mars.
Problemet är att han inte verkar gilla det 3-delade tränsbettet, han är självklart kollad i mun av tandläkare och vi åtgärdade hans skarpbett. Han har inga sår eller dyligt i munnen. Jag provade att sätta på honom ett rakt bett och han verkade föredra det, men jag upplever att det är för skarpt för unghästar, ska jag strunta i vad jag tycker och anpassa mig efter hästens tycke? Trots att han är ung och oerfaren.

Någon med råd?

:crazy: Han ska ut på banan när han är två och du rider på han??? usch.. Visste inte att man gjorde så med vissa hästar..

hmm galoppörer.. Har hört rykten om att dom inte håller så länge? Och travare håller ju ofta inte heller så länge och dom kör dom ju in jättetidigt?

men du vet säkert va du gör :o

Senast ändrad av en moderator:

Har aldrig sagt att han SKA ut som 2-åring, men målet är att han ska det. Det finns mängder av faktorer som spelar in för om han är redo eller inte, psykiskt, fysiskt, tillväxt mm. Man kan aldrig veta om de blir klara eller inte, det är just därför man måste känna sin häst. Är han redo kommer han att starta, annars väntar jag ut honom, jag har som regel att aldrig släppa ut någon på banan som inte känns redo, det är till att köpa grisen i säcken.

Och att de inte håller är rent skitsnack, vårdar man dem ömt har man glädje av dem hela livet! Men visst finns det alltid människor som bara är ute efter pengar, det anser jag bara är bonus, jag håller på med galopp för att jag tycker det är roligt, liksom mina hästar, vill de inte löpa visar de det ganska fort, och då säljer jag dem som ridhästar istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 381
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 049
Kropp & Själ Jag ska laga 3 tänder om en vecka. 1 hål är nytt och 2 hål är gamla lagningar som gått sönder och där nya bakterier letat sig in, gjort... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 292
Senast: BernT
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka