Rakt tränsbett

FlipTheFrog

Trådstartare
Hade ett ärende till sadelkammaren på lokala ridskolan för ngn vecka sedan. Ser att på i stort sett alla träns så sitter det ett rakt tränsbett istället för ett vanligt [?] två- eller tredelat.

Varför rakt? Hur tror ni ridskolan har resonerat?

Sv: Rakt tränsbett

Jag tror att någon av ridlärarna har varit på en träning där den duktigaste ruttaren red på rakt tränsbett och nu har hon blivit inspirerad och känner att det är det bästa bettet i världen. Om en månad hänger det böjbara raka gummibett där, sedan d ringat och så vidare i all oändlighet...

Förmodligen har dom haft en tandläkare ute och har blivit upplysta... :angel:

Jag rider min mkt på rakt tränsbett med fasta ringar, han är känslig i munnen och blir mkt mer stabil med rakt bett, vågar ta mer stöd på det, hade i en period problem med att det inte gick att ta i honom öht, och det var då jag bytta till rakt.

Rakt tränsbett är väldigt skonsamt för hästens munn.

hmm, det där borde jag kanske testa på min häst
sitter o fundera att byta till helt bettlöst då han är så känslig med det bettet jag har

Det är det bett som gör minst skada i hästens mun när ryttaren blir oförsiktig, så det är nog en väldigt välmenande ridlärare.:idea:

Däremot har vissa hästar svårt för det tungtryck som bettet ger, men det brukar märkas och då byter man ju bett.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 384
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka